Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Övervakningskamera till Dreambox

  1. #1

    Lightbulb Övervakningskamera till Dreambox

    Hej vänner!

    Finns det någon möjligt att installera ett program på Dreamboxen för en övervakningskamera. Antingen via USB webkamera eller IP kamera. Jag vill ha "motion detecton" och om den triggas vill jag spara filmklippet eller bilderna på Dreamboxens hårddisk. Tekniskt sett borde det väl fungera, dock är jag som många andra rookie på linux program och vilka som eventuellt skulle fungera med Dreamboxen.

    Tack o bock...

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Kolla in ex. motion, du behöver "bara" kompilera den för MIPS.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Kolla in ex. motion, du behöver "bara" kompilera den för MIPS.
    Tack för tipset...
    Jag har hittat ett program som heter http://www.zoneminder.com/

    Dock hittar jag bara installtionsfiler till mips.deb och mipsel.deb

    Måste kan inte göra någon form av installationspaket också typ ipk fil?

    Troligen är jag helt ute och cyklar men nu matkoh, har du din chans att visa din kompetens i linuxvärlden.

    Tack på förhand.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Har väl föga med kompetens att göra, däremot processor arkitektur, & .deb filer är för Intel & kanppast för MIPS.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Har väl föga med kompetens att göra, däremot processor arkitektur, & .deb filer är för Intel & kanppast för MIPS.
    Exakt!

    Då det tydligen inte är en kompetensfråga torde det vara tämligen enkelt för dig att informera om vad jag ska leta efter för fil. Det kanske är så att man inte kan installera vilket program som helst på en Dreambox DM800. Att det helt enkelt inte går att installera dyligt program pga begränsningar i dreamboxens hårdvara.

    I mitt första inlägg deklarerade jag mina något begränsade kunskaper inom linux.

    Jag vet att jag ber om hjälp som du givetvis inte behöver delge mig, och kanske andra intresserade här på forumet. Men är det inte så, att hela tanken med ett forum, just är att man ska dela med sig av sina kunskaper.

    H/ Dio...

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Som jag sagt så är INTE problemet att hitta någon "fil" utan att hitta den filen för rätt arkitektur, alternativt få tag på källkoden & korskompilera för MIPS. De binärer / filer som finns ute är till 99.99% sannolikhet för Intel / AMD plattformen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Inte för att verka viktig, men att filerna heter just .deb har INGENTING med arkitektur att göra.

    Det är nog distributionspaket för debian/ubuntu gissar jag som du hittat på och att dessa skulle vara portade till mips är nog att hoppas för mycket, även om det finns två sådana projekt inom debian.

    Mig veterligen heter alla debians installationspaket .deb oavsett arkitektur.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    Inte för att verka viktig, men att filerna heter just .deb har INGENTING med arkitektur att göra.

    Det är nog distributionspaket för debian/ubuntu gissar jag som du hittat på och att dessa skulle vara portade till mips är nog att hoppas för mycket, även om det finns två sådana projekt inom debian.

    Mig veterligen heter alla debians installationspaket .deb oavsett arkitektur.
    Jag hittade det här, och du har säkert rätt.
    http://packages.debian.org/sid/mips/zoneminder/download

    Hej Wildone!

    Vad ska jag leta efter egentligen? Processorn är ju en MIPS men jag har insett för länge sedan att min kompetens inom linux är långt mycket kortare än mina synapser kan koppla.

  9. #9
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    1. Du måste hitta källkoden till det programmet som du önskar använda, dvs. C-koden (eller Java).
    2. Du måste installera en korskompilator från Intel -> MIPS på din PC.
    3. Du måste hitta rätta drivrutiner för din hårdvara, dessa oxå för MIPS förståss.
    4. Lägg ner projektet.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #10
    Hmm, nu kanske jag är ute på lite tunn is här men varför göra det så svårt för sig?

    De flesta övervakningskamerorna (WLAN) har inbyggd webserver och rörelsedetektion. Måste vara lättare att satsa på en sådan, installera en webläsare och sedan lagra på dm-hårdisken som en nätverksdisk.

    Nu är jag dålig på hur väl en webläsare fungerar i boxen, men kamerabiten är jag säker på.

    Bara en tanke.....

Liknande ämnen

  1. Vad kan man ha en Dreambox till?
    Av frosing i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 17:07
  2. Streama från dreambox till dreambox
    Av Butcher76 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 10:12
  3. ny till dreambox.
    Av roddanswe i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 10:28
  4. Streama från dreambox till dreambox
    Av wendigo i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 12:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss