Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vilken eyeTV-setup är bäst

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    50
    Tackad
    1 gånger

    Vilken eyeTV-setup är bäst

    Jag ska slänga ut min värdelösa PVR från Com Hem och köra Mac Mini istället.

    Mjukvaran verkar vara ett enkelt val. Ska man ta in digital-tv är det EyeTV 3 som gäller.

    Val av hårdvara är mycket krångligare, men ni vet säkert vad som funkar bäst.

    Jag har kollat runt och hittat 4 olika hårdvaru-uppställningar för Com Hem.

    1. EyeTV 610 (föråldrad?)
    Går man tillbaka i forumen verkar det som om man fram till 2009 kopplar in en tuner som heter EyeTV610 via USB. Om jag fattar rätt har 610:an en inbyggd kortläsare. Korrekt?

    Finns EyeTv 610 finns kvar? hittar den inte på Elegatos hemsida.

    2. EyeTV Hybrid + EyeTV CI
    I början av 2009 dyker en ny, krångligare lösning upp. Den bygger på att man läser kortet via ett Common Interface, en lite låda som i sin tur innehåller en liten ficka som man kan stoppa in Comhem-kortet i.

    Korrekt? Enligt massa länkar från maj så hackar bilden med den här setupen. (se sista numret av iLove) Är det någon som fått ordning på grejerna?

    3. Cardsharing med Dreambox
    Nu blir det lite mer advanced, (och eventuellt åtalbart). Com Hem-kortet behöver tydligen inte sitta i "boxen", den behöver inte ens kunna prata med antennjacket. Istället kan man låta en separat liten server sköta kortläsandet - en sk cardsharingserver (cs-server).
    I macen installerar man en virtuell kortläsare som via internet pratar med cs-servern. EyeTVcamd heter programmet (camd tror jag betyder Conditional Access MoDulator). Så här ser det ut om man bygger om linux-digital-tv-boxen Dreambox…


    4. Asus trådlös router
    Saknar man men vill ha ett trådlöst nätverk hemma kan det vara smart att köpa en ASUS-router (ex. WL-500 PV2). Då får du inte bara trådlöst internet utan dessutom en cardsharing-server. Routern är i själva verket en liten dator som kan hackas och förses med kortläsare. Kolla in Mangos guide på ComHit här


    Nu kan det ju verka som jag vet vad jag snackar om, men jag har inte en blekaste. Men det har säkert ni kära vänner. Vilken lösning funkar bäst, vilken funkar inte alls, vilken är billigast?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag vet inget om Mac:ar men om du vill hålla allt på Mac minin så finns det ett alternativ till (om den är Intel-baserad). Du kan köra en kortserver (newcs) i en WMWare-maskin på Mac:en.

    http://www.eurocardsharing.com/215404-post2.html

    Hur som helst är det nog inte så många här som kör Mac, men kanske det finns någon som kör Mac och EyeTV som kan tipsa dig om vad som funkar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    50
    Tackad
    1 gånger
    Tack för påpekandet. Jo det skulle onekligen vara najs att kunna koppla in en billig phoenix-läsare istället för att köpa en dyr common-interface-box. Men att köra en windows-emulator på mac känns som ett tråkigt sätt att sno processorkraft från allt annat kul som man använda datorn till i OS/X-läge.

    Ska man köra windows är det kanske smartare att köra det hela vägen ut. Alltså att dunka MediaCenter på en mac mini med Windows XP.

  4. #4
    Jag har testat de alternativen du skriver om bortsett från eyetv-hybriden, som egentligen är samma sak som eyetv 610 (som jag har) minus möjligheten att sätta in ett kort och därmed få tillgång till betalkanaler.

    Jag vill se på TV i flera rum, vilket är en avgörande anledning till mitt val av setup. Jag behöver dela ut koderna från comhem och min erfarenhet är att det är smidigare med en dreambox för det syftet i jämförelse med en asus router och phoenix-läsaren från ad teknik. Jag har som sagt testat både och. Asus-uppsättningen krävde klart mer tid alternativt mer kunskap i linux (vilket jag saknar), dreamboxen känns mer skapad för just detta syfte.

    I min tv hylla står då alltså mac mini med eyetv3 och eyetvcamd samt en eyetv 610 som digitalbox. Den är som du säger svår att få tag på eftersom den inte säljs längre men faktum är att det finns kvar som alternativ ändå: http://www.digital-everywhere.com/en...sid=1190404644 - tidigare modeller av denna har endast fungerat till windows men numera är eyetv listad som kompatibel programvara och jag har bekanta som använder produkten precis som jag använder min eyetv 610. Skillnaden är färgen på boxen...om du köper begagnat så passa dig för de äldre modellerna som alltså INTE fungerar med mac.

    Du får gärna berätta hur det fungerar om du väljer EyeTV Hybrid, jag känner inte till någon med den lösningen men om du väljer dreambox som utdelare av koderna/comhem-kortet ska det ju bli lite färre antal prylar i tv-hyllan och det har jag funderat på själv faktiskt.

    Priser på dreambox 500 är runt tusenlappen och en begagnad digitalbox för mac likaså.

    Har du fler frågor så svarar jag gärna.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    50
    Tackad
    1 gånger
    Rixon,
    Du är en klippa, en vandrande institution inom området eyeTV. Tack för upplysningen angående FireDTV, har jagat på blocket efter den, utan att veta att man måste ha den senaste versionen (men hur i helskotta skiljer man en gammal från en ny?)

    Kanske blir så att jag börjar med att köpa en Dreambox - och stannar där. En DB800 med dubbla tuners och inbyggd HDD löser iallafall mina TV-behov.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    50
    Tackad
    1 gånger
    Intresant tråd : Mac - Eyetv - OSCam : Boxer Cul8 har alltså ännu ett förslag: Kör cardshare-servern på mac med OSCam! Tydligen blir kanalbyterna mycket kvickare (snabbare dator än en Dreambox samt man slipper trafik över internet)

Liknande ämnen

  1. vilken är bäst
    Av bajen i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-04-22, 14:15
  2. Vilken är bäst?
    Av syarmi i forum Övriga mottagare
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-03-04, 00:13
  3. Vilken brännare är bäst att ha.
    Av bigjim i forum Viasat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-14, 15:46
  4. Vilken är bäst?
    Av Snouser i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-12-25, 20:12
  5. Vilken inomhusantenn är bäst?
    Av hnhl i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-09-15, 18:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss