Så har jag också fallit för trycket och införskaffat mig en DM8000, med inbyggd HDD också.
Tänkte nu använda den som server och dela ut HDD till de övriga boxarna i huset. Har tidigare kört min dator som server via CIFS och det har funkat bra, förutom att varje gång den startas om så hänger sig boxarna och måste startas om med huvudbrytaren.

Därför körde jag igång NFS-server på boxen, med Nabilo BH 0.12, delade ut den och mountade på övriga 2 boxar (DM7025+ med Nabilo BH 0.11).
Problemet är nu det att så fort jag ska titta på något på de mountade boxarna så hackar det, och varken boxen som det tittas på eller DM8000 fungerar som den ska. Allting blir jättesegt och de reagerar inte på knapptryckningar. Däremot så är det inga problem med det som blir inspelat, det flyter på när jag väl kollar på det i 8000. Det verkar som att nätverket inte riktigt vill vara med, men jag tror att det är någon inställning jag har missat. Har inte hittat någon guide så jag använde helt enkelt mountwizard i Nabilo.

En annan fråga är om det finns någon maxgräns för hur många boxar jag kan ansluta till NFS-servern, i installation för den ska man ju skriva in IP till boxen som skall ansluta, men det går bara skriva in ett IP. Kan det vara det som strular?

Sista frågan, hur fan får man DM8000 att fatta att WiFI inte skall användas?
Så fort jag kör den gamla hederliga "starta och håll in pil-ner för flashning" tar boxen ett IP som inte är i närheten av att finnas i mitt nätverk, trots att jag har låst MAC på NIC till ett visst IP. Jag utgår från att den tar IP via det trådlösa men har inte hittat det någonstans i nätverket, och det funkar inte om jag aktiverar det i vare sig Nabilo, Gemini eller LT.