Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Nätverk med dreambox

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    184
    Tackad
    3 gånger
    hhmm...så när jag får boxen så skriver jag alltså in den exakta ip adressen från datorn till På communication-setupen I dreamboxen....sen är det klart eller??? Jag var bara osäker ifall det var rätt...

    fråga2. vad är fördelen med att byta sista ip egentligen???

  2. #12
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    nej du ska absolut inte skriva samma som i datorn, då får du IP konflikt i ditt nätverk.

    Eftersom du kör med router så behöver du inte ange någon IP utan kan köra DHCP, om du absolut vill skriva en fast ip så ska du välja en ledig ur samma IP serie som din dator och ja då ska du byta den sista delen.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #13
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    nej du ska absolut inte skriva samma som i datorn, då får du IP konflikt i ditt nätverk.

    Eftersom du kör med router så behöver du inte ange någon IP utan kan köra DHCP, om du absolut vill skriva en fast ip så ska du välja en ledig ur samma IP serie som din dator och ja då ska du byta den sista delen.
    Och bocka ur DHCP på din box, då får du samma IP hela tiden vilket kan underlätta om du vill dela ut kortet från den boxen.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    184
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    nej du ska absolut inte skriva samma som i datorn, då får du IP konflikt i ditt nätverk.

    Eftersom du kör med router så behöver du inte ange någon IP utan kan köra DHCP, om du absolut vill skriva en fast ip så ska du välja en ledig ur samma IP serie som din dator och ja då ska du byta den sista delen.

    1. Låt oss säga att jag kör med DHCP, får jag då en annan Ip adress än min dator och behöver inte ändra någonting på den....Har jag förstått rätt? Kan adressen ändras hela tiden???

    2. Om jag byter senare image på min box...och kör senare DHCP, får jag då INTE samma adress som jag körde förra gången via DHCP?

    3. Vilken bör jag välja, jag vill kunna gå in i boxen och föra över filer då och då....Har du lust och ge någon exempel på vilka sista siffror jag bör röra...Måste jag ange någon ip adress på slutet och kolla om den är ledig eller hur funkar det???

    Stort tack för att ni står ut med oss nybörjare.........

  5. #15
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Boomerang Visa inlägg
    1. Låt oss säga att jag kör med DHCP, får jag då en annan Ip adress än min dator och behöver inte ändra någonting på den....Har jag förstått rätt? Kan adressen ändras hela tiden???

    2. Om jag byter senare image på min box...och kör senare DHCP, får jag då INTE samma adress som jag körde förra gången via DHCP?

    3. Vilken bör jag välja, jag vill kunna gå in i boxen och föra över filer då och då....Har du lust och ge någon exempel på vilka sista siffror jag bör röra...Måste jag ange någon ip adress på slutet och kolla om den är ledig eller hur funkar det???

    Stort tack för att ni står ut med oss nybörjare.........
    1. När man kör med DHCP så har routern en "pool" med IP-adresser som den delar ut en ledig adress ur. IP-adressen ändras normalt inte så länge utrustningarna är igång, men kan komma att ändras om man startar om boxen eller routern.

    2. Om du byter image på boxen så blir den omstartad och löper risken att få en annan IP-adress.

    3. Om du ska sätta fasta IP-adresser (och inte använda DHCP) så måste du titta i din router vilket intervall den använder för att dela ut IP-adresser via DHCP. Det kan vara olika på olika fabrikat av routrar. T.ex. i min så den delar den ut från .100 och uppåt via DHCP. Det betyder att jag kan välja fasta adresser under .100, t.ex. .2 och .3 till utrustningar som skall ha fasta IP-adresser.

    Det är mycket viktigt att inte två utrustningar får samma IP-adress. Då kommer inte nätverket att fungera på någon av dem.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    184
    Tackad
    3 gånger
    Bra beskrivet...

    Med starta om menar du då att man stänger av boxen under natten sen startar den på morgonen och då är det någon annan ip adress eller? Eller att den kanske hängt sig och man drar ur strömsladden och sätter i igen...

    brorsan ska nog också ha någon box och han kan inget så jag måste styra och lägga in filer i hans och han bor i annan stad...så jag vill ha något bra sätt så jag inte behöver åka dit så ofta....kanske fast ip är att föredra eller???

    Jag har netgear n150 (WNR100) Vet du hur det är med den och ifall jag behöver gå in i routern och ändra inställningar....

    Men då måste jag också gå in i routern och låta port 80 vara öppen annars kommer jag alltså inte in i boxen eller? och samtidigt sätta lösen på boxen.......

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Starta om är att starta om. Så fort du stänger av boxen och sätter på den igen så har du startat om. Spelar ingen roll om det går en sekund eller ett dygn emellan.

    Jag gjorde en liten guide du kan läsa om fasta IP-adresser.

    För att komma åt brorsans box måste du antingen öppna en port i hans router till Dreamboxen eller komma åt att fjärrstyra hans PC, t.ex. via TeamViewer som är ett bra program för såna saker. Det kräver inte att man öppnar några portar.

    http://www.teamviewer.com/sv/index.aspx

    Jag känner inte till Netgear-routern tyvärr.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    184
    Tackad
    3 gånger
    Jag hittade en bra guide...men då dök lite frågor upp i utbildningssyfte...

    http://www.comhit.net/showthread.php...%E4gga+nycklar

    1. Behöver man verkligen göra detta efter flash image....."
    När du sedan startar boxen ska du göra en flash erase genom att hålla in uppåt pilen på boxens frontpanel, detta tar cirka en minut." Brukar du göra det?

    2. Man lägger in nycklar på två sätt: Hur uppdaterar den koderna? Är det via internetuppkopplingen, någon server? Vilken alternativ är bäst för långsiktig uppdatering..
    Eller behöver man uppdatera key då och då via fjärren...

    3.Hur länge brukar dessa key fungera egentligen..bara rent nyfiken för utländska kanaler som i hotbird tex......

  9. #19
    Donator Albino25s avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Sverige , Stockholm, Järfälla, Viksjö
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Boomerang Visa inlägg
    Jag hittade en bra guide...men då dök lite frågor upp i utbildningssyfte...

    http://www.comhit.net/showthread.php...%E4gga+nycklar

    1. Behöver man verkligen göra detta efter flash image....."
    När du sedan startar boxen ska du göra en flash erase genom att hålla in uppåt pilen på boxens frontpanel, detta tar cirka en minut." Brukar du göra det?

    2. Man lägger in nycklar på två sätt: Hur uppdaterar den koderna? Är det via internetuppkopplingen, någon server? Vilken alternativ är bäst för långsiktig uppdatering..
    Eller behöver man uppdatera key då och då via fjärren...

    3.Hur länge brukar dessa key fungera egentligen..bara rent nyfiken för utländska kanaler som i hotbird tex......
    Kan inte du berätta varför du beställt en box? Av alla dina frågor du ställer så undrar jag om du är på riktigt och bara försöker fördriva tiden eller om du över huvudtaget har ett mål med alla dina frågor.....

  10. #20
    razorx
    Gäst
    Boomerang.. Har du ett tv abbonemang? Den där guiden du länkade till är inte aktuell längre.

    Vad för box har du och till vilket system? DVB-T/S/C. Du kanske redan nu har börjat förstå att dreambox inte är något för dig? Ge oss svar på ett par enkla frågor så kanske vi kan hjälpa dig.

    1. Vad för box kör du samt system? (DVB-T/S/C)
    2. Vad för operatör annvänder du? (TV)
    3. Hur många klienter tänker du köra? (boxar)

    Oroa dig inte för ipadresser hit och dit det sköter din router med DHCP.

    DHCP, akronym för Dynamic Host Configuration Protocol, är ett nätverksprotokoll som ger möjlighet att ge nätverksinformation åt datorer på ett nätsegment och tilldela datorerna IP-adresser dynamiskt. Därmed behöver informationen inte ställas in för hand på enskilda datorer och gästande datorer kan automatiskt ges tillfälliga IP-adresser.

Liknande ämnen

  1. Dreambox 800 Nätverk med D-LINK DWA-140
    Av Tjabolainen i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 12:16
  2. Dreambox - Nätverk
    Av Willom i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 06:44
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 17:34
  4. fundering om nätverk på dreambox...
    Av jofis i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 14:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss