Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Hittar väldigt lite på Sirius!

  1. #1

    Hittar väldigt lite på Sirius!

    Hej!

    Jag har två LNB:er på parabolen och tänkte komplettera mitt tv-utbud med Viasat.

    Jag har klockren mottagning på Thor (får in HD-kanalerna) och bra mottagning på vissa av Viasats transpondrar. Hittar typ 17 kanaler när jag söker (ingen av intresse).

    Måste jag sätta min Thor-mottagning på spel och fösöka få bra mottagning på fler Sirius-transpondrar (jag antar detta). Isf, vilken transponder är den mest relevanta? (Så jag kan kolla på denna i Satfinder)...



    Mvh ctm555

  2. #2
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Du har troligen för långt mellan din microvågshuvuden, på min parabol så är de så nära varandra som det bara går, kan du inte justera avståndet på det du sidmatar med (sirius)?

  3. #3
    Hmmm. Tror inte jag kan det. Men jag ska kolla! Tnx

    Mvh ctm555

  4. #4
    eller så kan det vara så att du konfat huvu´na fel. dvs växlat plats på dem.. iså fall behöver du vrida disken rätt...thor är ju i regel den som är till vänster om du står bakom skålen...

  5. #5
    Jag kan inte justera avståndet mellan LNB:erna :/

    Stämmer bra, står jag bakom min parabol så är det det högra huvudet jag har problem med.

    Mvh ctm555

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Vad har du för tallrik, LNB-hållare och LNB?

  7. #7
    Tja, det är en äldre CD-parabol med hållare för två huvuden (sånna man fick när man teckade abonemang för ett par år sen skulle jag tro). LNB:erna är två nya Triax Quad...(nånting)

    Mvh ctm555

  8. #8
    jag har en ide om hur du kan gå tillväga..
    först o främst om jag tittar på min parabol som tar in thor+sirius, så sitter lnb'na ca 1 cm ifrån varandra alltså en glipa emellan...

    sen kan du testa att göra så här.

    koppla ur det högra huve't, det för sirius(du står bakom disken)
    då har du thor huve't kvar inkopplat helst utan diseq switch..
    sen ändrar du inställningen i meny på boxen o väljer single sattelit./thor 1° väst eller 0,8 det beror på din box conf fil..
    sen rattar du in med hjälp av en sat beeper eller satfinder eller vad du kan få tag på.

    grejen är att när du vä hittat thor,,, har du automatiskt sirius på det andra förutsatt att lnb hållren är för det paketet.
    och då är det bara att koppla in den andra och köra via disq switchen, och då kolla på vilken port du sätter de olika lnb'na,,,sen ställer du in det i boxen's sat inställning...
    /F

  9. #9
    Tack för svaret.

    Det lustiga är att jag gjorde precis så här fast tvärtom när jag skulle söka in Thor. Tyckte inte att Satfinder reagerade när jag sökte efter Thor, Så jag kopplade mig mot det andra huvudet och ställde in mot Sirius istället. Då fick jag perfekt mottagning på Thor, men nu i efterhand märker jag ju att jag bara har bra mottagning mot vissa transpondrar (om man kan ha det?) på Sirius...

    Gissar att de olika transpondrarna helt enkelt är olika frekvenser ifrån samma sändare? Är det då rimligt att ha olika bra mottagning ifrån de olika?

    Mvh ctm555

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av ctm555 Visa inlägg
    Tack för svaret.

    Det lustiga är att jag gjorde precis så här fast tvärtom när jag skulle söka in Thor. Tyckte inte att Satfinder reagerade när jag sökte efter Thor, Så jag kopplade mig mot det andra huvudet och ställde in mot Sirius istället. Då fick jag perfekt mottagning på Thor, men nu i efterhand märker jag ju att jag bara har bra mottagning mot vissa transpondrar (om man kan ha det?) på Sirius...

    Gissar att de olika transpondrarna helt enkelt är olika frekvenser ifrån samma sändare? Är det då rimligt att ha olika bra mottagning ifrån de olika?

    Mvh ctm555
    Ja det kan variera beroende på transponder.

    På sirius är det 2 st "beam" kolla här, på andra satelliter kan transpondrarna peka åt väldigt olika håll och varierande utbredning/styrka.
    Här ser du Astra 19,2 olika "beamar" länk, som ett exempel

    Bra länkar att ha Lyngsat och KingOfSat om man vill ha koll på satelliterna :P.

Liknande ämnen

  1. Hittar inga kanaler på sirius.
    Av wba i forum AzBox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 17:35
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 19:17
  3. Nabilosat hittar inte Sirius
    Av Alucard i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 02:31
  4. hittar ingen transponder på sirius 2/3
    Av ElFeo i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 12:53
  5. Hittar inte sirius 5*E
    Av Kvast i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-06-28, 09:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss