Sidan 10 av 14 FörstaFörsta ... 89101112 ... SistaSista
Resultat 91 till 100 av 138

Ämne: Comhem hd

  1. #91
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Och masterenheten kommuniserar sitter i sin tur kortet som boxen är bunden till.
    Om newcs servern har kortet som är bundet till mottagaren så borde det väl funka?
    Den skickar ju ändå koderna till mottagaren och sen går igenom de sista med chippairingen och får grönt ljus sen.
    Kan tänka mig att man kanske måste fylla i boxid också då.
    Men det är möjligt du har rätt då jag aldrg sett nån hålla på med Alex.
    Det är helt enkelt fråga om protokoll. Alex m.fl. utrustningar pratar Newcamd-protokollet. I det protokollet finns ett antal meddelanden definierade. Man kan inte kommunicera på något annat sätt än att använda de meddelanden som finns i protokollet. Skulle man börja sända något annat skulle inte mottagaren förstå det.

    I Newcamd-protokollet finns inga meddelanden för HW-pairing, så man kan inte kommunicera om det. Det finns inga sådana meddelanden att sända i det protokollet.

    SmartWi däremot fungerar på en lägre nivå och vidarebefordrar ALL trafik till och från kortet. SmartWi är en "dum" device som inte förstår något av kommunikationen, men snällt skickar allting vidare. Därför fungerar det med SmartWi.

    Alex m.fl. som pratar Newcamd-protokollet innehåller intelligens som pratar med kortet på kortets "språk" och sedan omvandlar detta till meddelanden som sänds till servern på Newcamd-protokollets "språk". Och i Newcamd-protokollets "språk" finns inga meddelanden för HW-pairing, så de meddelanden kan aldrig kommuniceras mellan klienten och kortet.

    Vad som skulle behövas är en utökning av protokollet med nya meddelanden, eller ett helt nytt protokoll med fler meddelandetyper. Vet inte om det finns några planer på att ta fram något sådant.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #92
    Donator
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    430
    Tackad
    13 gånger
    Borde inte utvecklarna av Oscam kunna fixa ett nytt protokoll som är en utökning av Newcamd-protokollet? Jag menar, för dom håller väl på att utveckla Oscam fortfarande och den funkar väl på samma sätt som t.ex newcs.

  3. #93
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Det skulle isf enbart innebära att alex kan användas i comhems hd boxar på samma sätt som smartwi, inte göra det möjligt att se hd kanalerna med annan hårdvara.

  4. #94
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bowman Visa inlägg
    Det skulle isf enbart innebära att alex kan användas i comhems hd boxar på samma sätt som smartwi, inte göra det möjligt att se hd kanalerna med annan hårdvara.
    Stämmer verkligen det? I nuläget så funkar ju Viasats HD om du kan få ut nycklarna ur en pairad box. Är det så enorm skillnad på CAS7 kodningen?

    Jag tolkar det som att om man kan skulle kunna koda av även CAS7 om man visste hur kommunikationen fungerade.

  5. #95
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Ja givetvis kan man bygga stöd om man reverse-engineerar hårdvaran, men detta gällde alltså bara newcamd extensions för att blint kunna förmedla okänd kort-trafik via alex > newcamd > oscam.
    Alla ca-system har sina egna lösningar när det gäller krypterad trafik mellan kort och cam (det är inte egentligen frågan om ngn pairing) så att en av nds varianter på samma princip redan är utredd hjälper inte i sammanhanget.

  6. #96
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    469
    Tackad
    28 gånger
    Att Viasat HD fungerar beror bara på att deras nyckelhantering uppenbarligen inte är helt genomtänkt.
    På Comhems boxar finns pairing-nyckeln gissningsvis (allt tyder på det) endast internt cpu:n, och där är den jävligt svårt att få tag på. Med lite fantasi, tur och ordentligt med kunskap skulle detta teoretiskt kunna gå att lösa men jag ser inte riktigt att underlag för en sådan diskussion finns i denna tråd.

  7. #97
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det är helt enkelt fråga om protokoll. Alex m.fl. utrustningar pratar Newcamd-protokollet. I det protokollet finns ett antal meddelanden definierade. Man kan inte kommunicera på något annat sätt än att använda de meddelanden som finns i protokollet. Skulle man börja sända något annat skulle inte mottagaren förstå det.

    I Newcamd-protokollet finns inga meddelanden för HW-pairing, så man kan inte kommunicera om det. Det finns inga sådana meddelanden att sända i det protokollet.

    SmartWi däremot fungerar på en lägre nivå och vidarebefordrar ALL trafik till och från kortet. SmartWi är en "dum" device som inte förstår något av kommunikationen, men snällt skickar allting vidare. Därför fungerar det med SmartWi.
    Alex m.fl. som pratar Newcamd-protokollet innehåller intelligens som pratar med kortet på kortets "språk" och sedan omvandlar detta till meddelanden som sänds till servern på Newcamd-protokollets "språk". Och i Newcamd-protokollets "språk" finns inga meddelanden för HW-pairing, så de meddelanden kan aldrig kommuniceras mellan klienten och kortet.

    Vad som skulle behövas är en utökning av protokollet med nya meddelanden, eller ett helt nytt protokoll med fler meddelandetyper. Vet inte om det finns några planer på att ta fram något sådant.
    Du behöver ju ingen info om pairing eftersom deras Humax box sköter det.
    Det enda du behöver är få fram koderna dit och att den tror att det är rätt kort som sitter i.
    Om newcs skulle sköta det så skulle du behöva hacka ur nycklar ur boxen och lyckas du med det behöver du inte deras boxar överhuvudtaget längre.
    Måste vara nåt annat som gör att det inte funkar isf.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #98
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Volvo3 Visa inlägg
    Att Viasat HD fungerar beror bara på att deras nyckelhantering uppenbarligen inte är helt genomtänkt.
    På Comhems boxar finns pairing-nyckeln gissningsvis (allt tyder på det) endast internt cpu:n, och där är den jävligt svårt att få tag på. Med lite fantasi, tur och ordentligt med kunskap skulle detta teoretiskt kunna gå att lösa men jag ser inte riktigt att underlag för en sådan diskussion finns i denna tråd.
    Pairingnyckeln på Viasat sitter också internt i Eeprom eller Broadcomchip...
    Torde inte vara svårare att få ut det du behöver för någon av korttyperna, Men genom att man inte vet hur kommunikationen ser ut på CAS7 så är det svårare att veta hur du skall använda informationen....

  9. #99
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    469
    Tackad
    28 gånger
    Citat Ursprungligen postat av sleddog Visa inlägg
    Pairingnyckeln på Viasat sitter också internt i Eeprom eller Broadcomchip...
    Torde inte vara svårare att få ut det du behöver för någon av korttyperna, Men genom att man inte vet hur kommunikationen ser ut på CAS7 så är det svårare att veta hur du skall använda informationen....
    Hur får du ut nyckeln ur cpu:n om det är ett intenrt write-only register?
    Vilket det borde vara, om det är rätt gjort. I t.ex. den äldre humax-boxen ligger där en krypterad variant av nyckeln i flash men den har du ingen nytta av.
    Fick jag den riktiga okrypterade nyckeln så vet jag exakt hur den skall användas, det är ju inte speciellt svårt att gissa vad det är för kryptering som används.

  10. #100
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Volvo3 Visa inlägg
    Hur får du ut nyckeln ur cpu:n om det är ett intenrt write-only register?
    Vilket det borde vara, om det är rätt gjort. I t.ex. den äldre humax-boxen ligger där en krypterad variant av nyckeln i flash men den har du ingen nytta av.
    Fick jag den riktiga okrypterade nyckeln så vet jag exakt hur den skall användas, det är ju inte speciellt svårt att gissa vad det är för kryptering som används.
    Jag har personligen ingen aning, men är det inte troligt att nycklarna sitter på samma ställe på alla HD boxar, och genom att jag vet att lyckats man få ut nyckeln ur vissa viasatboxar så är det väl troligen inte mer eller mindre komplicerat att få ur dem från Boxers lådor?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på Comhem Ts2 Silver/Greencard och Comhem Ts2mk5
    Av santiago_99 i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-11-08, 11:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss