Ställ fläkten uppochner ovanpå boxen så att du får ut värmen.
Hej jag läste om fläckt problemet jag har beställt en ny 40mm fläck till min box men den startar inte på 5v och jag tycker den låter lite för mycket på 12v ändå skulle de vara en tyst fläckt jag köpte. Vad är det för diod jag ska sätta dit så den varvar lite mindre på 12v.
Tack på förhand
Hmmm.
Ett antal IN4000 (4001-4007), varje diod tappa c:a 0.6 volt så vill du ta bort 3 volt så bör du ha 5 dioder i serie.
VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
Linux rules!
VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero
Är ingen expert men löd fast ett motstånd i serie, nedan värden är ca värden. Det sker på egen risk!
0 Ohm = 12V
50 Ohm = 7v
100 Ohm = 5V
200 Ohm = 3V
Är det en liten fläkt 30mm så är det ca 200 Ohm som det ska sitta i serie.
Är det en större fläkt typ 60mm är 100 Ohm att rekomendera så den orkar starta på den låga spänningen.
Lycka till!
Hmmmm.
@freelock, vad pratar du om ?? Fasta värden på motstånd (eg. resistorer). Det kan man INTE säga, utan du måste veta vilken strömförbrukning som fläkten drar. Grundkurs 1 A i ellära. U=R*I eller R = U/I dvs. vill du "ta bort" 5 volt (eg bränna bort i värme) och fläkten drar 100mA så blir resistorns värde: R = 5/0.1 = 50 ohm som inte finns utan man tar närmaste ur E12-serien = 47 ohm. Hur vet man då strömförbrukningen på en fläkt ?? Oftast står bara effekten angiven. Ex. som jag har en fläkt här 12 V & 1.32 W, då kommer Ellära 1A till pass igen. P=U*I eller I = P/U -> 1.32/12 = 0.11 A
Enkelt. MEN det är inte att rekommendera att strypa varvtalet med resistorer, mycket bättre med dioder, även en zenerdiod kan göra jobbet.
VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
Linux rules!
VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero
Jag köpte denna :
http://www.netonnet.se/art/dator/pap...u/123873.4003/
Funkar via usb och låter inget..
Vad bra att ni kunde svara så snabbt.
Var kan man beställa sådana dioder smidigast.
Jag har beställt en laptopp kylare men jag skulle vilja klara mig med den inbyggda får se när den kommer om jag kör med den i stället.
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!