Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31

Ämne: FAQ: AzBox

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger

    FAQ: AzBox

    Nu börjar flera frågor dyka upp igen i olika trådar. Det är delvis mitt fel att ordningen inte är bättre och detta tänkte jag råda bot på med en FAQ-tråd. Här kommer jag helt enkelt att lyfta in frågor som kan vara av intresse för nya (och även gamla för den delen) ägare av AzBoxar.

    Jag kommer att uppdatera denna tråd i mån av tid. Jag vill gärna ha er hjälp, era erfarenheter och lösningar på uppkommna problem. Kom ihåg att den minsta gemensamma nämnaren i varje enskilt fall är intressant och den är för oss mjukvaran. Ett problem, eller en lösning, hur generellt det än kan verka vara är det centrala just nu mjukvaruutvecklingen så kom ihåg att berätta vilken mjukvara ert problem/lösning gäller för.

    Elite [E], Premium [P], Premium+ [P+]

    MANUAL FINNS FÖR NEDLADDNING I FILARKIVET!

    Allmänt
    1. Uppgradering av mjukvaran
    [E, P, P+]
    Felbeskrivning: Mjukvaran kan uppgraderas på flera sätt. Ett som är enkelt och säkert är att använda sig av ett usbminne.
    Lösning: Ladda ner ny mjukvara från http://fw.azupd.com. Döp om filen till patch.bin och kopiera den till rooten på usbminnet. Anslut usbminnet till mottagaren och starta om den. I menyn som visas välj "USB". Om mottagaren av någon anledning beter sig underligt eller uppvisar andra problem kan du med fördel välja "Format Application Area" först och sedan uppgradera mjukvaran.

    2. CIFS/NFS-mount [E, P, P+]
    Felbeskrivning: När jag startar om min mottagare försvinner mina cifs-mounts.
    Lösning: Notera att ett par av exemplen nedan "ersätter" den mappar som finns i boxen. Vill du ha kvar det ursprungliga filträdet kan det vara käckt att skapa en mapp under DATA och använda den som mountpoint.
    Skapa filen Disk2/etc/start.d/S1cifsmount.sh
    chmod 755 S1cifsmount.sh
     
    Kod:
    sleep 10
    #Olika exempel för cifs och nfs
    mount.cifs //192.168.1.2/film /DATA/movie -o password=pass,username=user
    mount.cifs //192.168.1.3/music /DATA/music -o password=pass,username=user
    mount.cifs //192.168.1.5/dokument /DATA/dokument -o guest
    mount -t nfs 192.168.1.10:/hiresmovies /DATA/movie -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0
    Om du vill mounta enheter till mappar som används av AzBoxens egen mjukvara (/movie, /music etc) gäller följande:
    Om du har flera nätverksenheter med film som du vill mounta till /movie måste du skapa mappar i /movie. Exempel nedan:
    Kod:
    #dirs
    mkdir /DATA/movie/divx
    mkdir /DATA/movie/tv
    mkdir /DATA/movie/tv2
    mkdir /DATA/movie/barn
    #mount
    mount.cifs //192.168.0.3/divx /DATA/movie/divx -o username=azbox,password=xxx
    mount.cifs //192.168.0.3/tv /DATA/movie/tv -o username=azbox,password=xxx
    mount.cifs //192.168.0.3/barnfilm /DATA/movie/barn -o username=azbox,password=xxx
    mount.cifs //192.168.0.5/tv /DATA/movie/tv2 -o username=azbox,password=xxx
    3. Cardsharing
    Fråga: Kan jag använda min AzBox till cardsharing?
    Svar: Ja.
    Fråga: Kan jag använda exakt samma konfiguration som till mina andra linuxmaskiner?
    Svar: Antagligen inte.
    Fråga: Är det svårt?
    Svar: Inte det minsta.

    Nätverk
    1. Får inte IP [E, P, P+] (2010-03-03)
    Felbeskrivning: Den medföljande mjukvaran verkar vara behäftad med problem som gör att en korrekt nätverkskonfiguration inte ger något ipnummer.
    Lösning: Ladda ner ny mjukvara från http://fw.azupd.com och följ instruktionerna för "USB-flashning".

    Kompatibilitet
    Här listar vi kort och gott med vilka leverantörer de olika maskinerna fungerar, vilka plugins, moduler, kortläsare etc som används. Hjälp till med era egna erfarenheter och konfigurationer. Denna lista är på intet vis exkluderande. Att en leverantör saknas betyder inte nödvändigtvis att det inte fungerar. Det betyder endast att jag inte fått meddelande om att det fungerar...eller att jag missat lägga in i listan. Som sagt, vi får hjälpas åt att fylla ut listan med vad som fungerar respektive inte fungerar.

    Satellit
    Canal Digital
    [E, P, P+] (2010-03-03)
    Utbud: Hela
    Kortläsare: Intern
    Plugin: MultiXCas

    Canal Digital [E, P, P+] (2010-03-03)
    Utbud: Hela
    Kortläsare: USB Phoenix ansluten till kortserver
    Plugin: MultiXCas
    Addon: MGCamd

    Viasat [E, P, P+] (2010-03-10)
    Utbud: Ej HD
    Kortläsare: USB Phoenix ansluten till kortserver
    Plugin: MultiXCas
    Addon: MGCamd

    Kabel

    Terrest
    Boxer [E, P, P+] (2010-03-03)
    Utbud: Hela
    Modul: Boxer MPEG-4

  2. #2
    Undrar om inte tryckfelsnissen har varit framme...
    Ska inte en av de nedanstående vara ViaSat?

    Citat Ursprungligen postat av hannhimhe Visa inlägg

    Satellit
    Canal Digital [E, P, P+] (2010-03-03)
    Utbud: Hela
    Kortläsare: Intern
    Plugin: MultiXCas

    Canal Digital [E, P, P+] (2010-03-03)
    Utbud: Hela
    Kortläsare: USB Phoenix ansluten till kortserver
    Plugin: MultiXCas
    Addon: MGCamd
    Mvh.
    Ranchn


    :rockon:
    Thor 0,8W. Bahnhof 100/100. D-link DIR-655. AzBox Elite. Netgear STORA. LG 50PQ2000.

  3. #3
    Setup ->Network Service
    Gör jag rätt???

    File Server Enabled
    Workgroup: Den arbetsgrupp jag har
    Server: Men här då? Är det STORAS IP-nummer som ska stå här?
    Account: STORAS Användarnamn
    Password: STORAS lösenord
    Mvh.
    Ranchn


    :rockon:
    Thor 0,8W. Bahnhof 100/100. D-link DIR-655. AzBox Elite. Netgear STORA. LG 50PQ2000.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Ja, Storas ipnummer ska stå där.

    Jag tycker att du ska använda mount enligt Allmänt punkt 2 i första inlägget.

  5. #5
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    283
    Tackad
    2 gånger
    betyder detta att viasat inte funkar eller?

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Nej, det som står där är rätt och riktigt. Notera att det är två olika sätt att läsa kortet/ansluta till maskinen som läser kortet.

    Viasat har jag inte hunnit skriva om än men liksom med alla andra linuxmaskiner fungerar SD-kanalerna.

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    283
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av hannhimhe Visa inlägg
    Nej, det som står där är rätt och riktigt. Notera att det är två olika sätt att läsa kortet/ansluta till maskinen som läser kortet.

    Viasat har jag inte hunnit skriva om än men liksom med alla andra Linuxmaskiner fungerar SD-kanalerna.
    ja ok det var ju bra ang viasat, men vart ändrar man så man vill ha 2 satelliter via DiSEqC switch eller vad det heter som i dreamboxen?
    EDIT: Hittade vart man kunde ändra DiSEqC men vad ska det stå under respektive satellit, Finns ju "1.0 LNB 1,2,3,4" "Mini LNB 1,2" och "1.1 LNB 1,2,3,4 osv till 16" sedan några fler. Vilken satellit ska stå på vilken?

    CD funkar vi mgcamd iaf.

    Edit:
    Jag har gjort dessa rader i mount.sh filen men det är endast tvixhd3s innehåll som syns, varför?
    mount -t nfs 192.168.0.200:/tvixhd1 /DATA/movie -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0
    mount -t nfs 192.168.0.200:/tvixhd2 /DATA/movie -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0
    mount -t nfs 192.168.0.200:/tvixhd3 /DATA/movie -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0

    har antagligen gjort något fel, men vad =)
    för går jag in i mappen Movie på boxen så ser jag endast mappen som finns i tvixhd3 utdelningen.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    DiSECqinställningarna enligt hur du har det kopplat på taket men most likely 1.0 LNB 1 för Thor, 1.0 LNB 2 för Sirius osv.

    Du mountar tre enheter till samma mountpoint. Det får du inte göra. Om du byter plats på raderna så kommer du se att det alltid är den sista raden som visas. Detta löser du genom att skapa en ny mapp för varje enhet som ska mountas. T ex /DATA/movie/tvix1, /DATA/movie/tvix2 osv...
    Själv har jag valt att mounta mot mappar som inte AzBoxen har som default för de olika delarna av mediaspelaren. Jag inbillar mig att det blir mindre trubbel på så vis.

    V fungerar också med mgcamd.

  9. #9

    Question Lägga till plugin via USB

    Hej,

    Första boxen för mig.
    Har just skaffat en AZBOX hd premium +.
    Har laddat ner plugins och sparat dom på ett usb minne. Försöker lägga till dom via "add plugin" på boxen.
    Men får meddelande att det inte finns något på usb´n.
    Men ser filerna via filemanager på boxen.
    Vad gör jag för fel?

    /Legatus

  10. #10
    För det fösta måste usb-minnet vara formaterad i FAT-system.
    Sedan får du döpa om filen till patch.bin
    Bota sedan om boxen med att hålla fjärrens powerknapp intryckt tills det står Booting i boxens display. Nu ska du komma till menyn för uppgradering av firmware.
    Bilken version försöker du lägga in?


    Citat Ursprungligen postat av legatus Visa inlägg
    Hej,

    Första boxen för mig.
    Har just skaffat en AZBOX hd premium +.
    Har laddat ner plugins och sparat dom på ett usb minne. Försöker lägga till dom via "add plugin" på boxen.
    Men får meddelande att det inte finns något på usb´n.
    Men ser filerna via filemanager på boxen.
    Vad gör jag för fel?

    /Legatus
    Mvh.
    Ranchn


    :rockon:
    Thor 0,8W. Bahnhof 100/100. D-link DIR-655. AzBox Elite. Netgear STORA. LG 50PQ2000.

Liknande ämnen

  1. Azbox booting fel
    Av anod i forum AzBox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 11:04
  2. AzBox Bugglista
    Av hannhimhe i forum AzBox
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 17:04
  3. Azbox premimum Plus
    Av mathiast71 i forum AzBox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 16:05
  4. Köpa azbox
    Av razorx i forum AzBox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 19:20
  5. Azbox
    Av vic20 i forum AzBox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 02:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss