Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Hur undvika att bränna comhem-kortet i Dreambox?

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Tack för tipsen!

Mitt samtal till comhem kundservice gick dåligt. Jag ville inte ljuga och och när teknikern konstaterade att det blev bild i comhem-boxen utan antenn-splitter så var han nöjd och tyckte att ärendet var avklarat. Han menade på att signalstyrkan ibland varierar och att det kan skapa problem men att jag nu skulle köra ett tag utan antenn-splitter eftersom det verkade lösa problemet. Det är ju förstås inte hela sanningen men jag kände att det skulle skapa ännu mer problem att tala om exakt hur problemet yttrar sig i min kortdelnings-setup. :whistle:

Nåväl, här är lite mer information:

comhem-kortet sitter i den interna kortläsaren i en Dreambox 600C.
    Datorn har flera TV-kort varav två st DVB-C: FireDTV och Twinhan.
    Datorn kör Mediaportal och använder MDAPI med NCSClient för kortdelning mot Dreamboxen.
    Denna setup har fungerat i ungefär ett år utan några problem. Innan dess körde jag enbart Dreambox i ungefär ett år.

Problemen började efter att jag i helgen gjorde flera kanalsökningar på datorn för att fixa till i Mediaportal att SVT bytt namn på Kunskapskanalen/SVT24/SVTB. Jag kan tänka mig att detta genererade en hel del last på comhem-kortet så att det blev varmt. Efter detta började problemen.

Först var det problem med att ta in alla kanaler i datorn. Ett par kanaler (minns ej vilka) lyckades inte avkodas av NCSClient. Vid detta tillfälle fungerade alla kanaler i Dreamboxen så jag trodde att det hade blivit något fel i Mediaportal.

Dagen därpå fungerade dock inte TV3 och Kanal 5 i Dreamboxen. Jag rotade fram min comhem-box (Samsung 270) och där fungerade dessa kanaler inte heller till en början. Men sen började de fungera.

Nu idag fungerar alla kanaler på comhem-boxen och alla utom TV3 och Kanal 5 fungerar i Dreamboxen.

Jag provade precis att stoppa in comhem-kortet i en CAM-modul i FireDTV och då fungerar endast fria kanalerna samt Silver och NatGeo i datorn. Detta är alltså med en annan kortläsare än den som sitter i Dreamboxen.

Bifogar konfigurationsfiler från Dreamboxen (med nycklar och lösenord ersatt med "HEMLIGT") sparade med .txt-filändelse.

burken

Edit:
    startar jag newcs manuellt står det bl.a. följande på konsolen:
    Kod:
    [ 16:03:31 ] [ ATR ] WARNING! You are overclocking your card: 6.000Mhz (Max 5.000Mhz)
    Känns ju sådär halvbra, jag provar att ändra mhz från 600till 358 nu i newcs.xml
    Jag har inte hittat någon loggfil där man kan se loggar från newcs, mgcamd m.m. när man inte startar dem manuellt. Finns inte det?
    Bifogade filer Bifogade filer
    DM600C | PLi-jade | newcs | mgcamd
    HTPC | FireDTV C | Twinhan DVB-C | MediaPortal

Liknande ämnen

1. Vilken hastighet i MHz på comhem kortet?
    Av Bogdan i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 13:47
  2. Måste man bränna om kortet?
    Av danzig666 i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-12, 12:58
  3. Bränna M-II kortet.
    Av fialia i forum Canal Digital
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-03-24, 12:42
  4. Bränna om kortet för att få PPV
    Av hakan i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-08, 16:46
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 21:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss