Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilken image ska man välja?

Vilken image ska man välja?

Tjena,
    tänkte be er Dreambox-experter om lite hjälp. Har nyinstallerad parabol med Viasat och CanalDigital. Har till detta en Dreambox 800 HD PVR som jag ska hooka upp i mitt CS-nät.

* Vad ska jag välja för image?
    * Enklaste sättet att få in en image i boxen?

Har ännu inget nät i boxen då jag inte fått USB-dongeln (D-Link DWA 131) att funka ännu så har ni tips om det så är jag tacksam.

Andra tips för en nybörjare?

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Tackad
    55 gånger
    enklast att flasha boxen genom att hålla in onoff-knappen när du sätter i strömsladden, dock måste du köra med kabel. Håll knappen intryckt tills det står stop i displayen och sen är det bara till att surfa in på den ip-adressen och välja firmware upgrade.

Vilken image du väljer spelar nog inte så stor roll. Jag kör gemini 4.70 på mina, men ska nog byte tbx till niblosat blackhole 12, då den känns lite snabbare.
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

Ok, jag gjorde som du sa och dunkade in NabiloBlackHole_DM800_09.nfi. Flashningen gick bra men vid rebooten så verkar boxen ha hängt sig. Inget alls syns på TVn (ingen signal från boxen) och på boxens skärm syns bara den stora Dreamboxloggan hela tiden. Trycker man på boxens power-knapp händer inget alls.

Vad fasen kan ha hänt och vad gör jag nu?

Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Muggesand Visa inlägg
    enklast att flasha boxen genom att hålla in onoff-knappen när du sätter i strömsladden, dock måste du köra med kabel. Håll knappen intryckt tills det står stop i displayen och sen är det bara till att surfa in på den ip-adressen och välja firmware upgrade.

Vilken image du väljer spelar nog inte så stor roll. Jag kör gemini 4.70 på mina, men ska nog byte tbx till niblosat blackhole 12, då den känns lite snabbare.
    Du "måste" inte alls flasha med kabel. Jag gör det via mitt trådlösa varje gång och det har - peppar peppar - aldrig strulat!

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Tackad
    55 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jhunden Visa inlägg
    Du "måste" inte alls flasha med kabel. Jag gör det via mitt trådlösa varje gång och det har - peppar peppar - aldrig strulat!
    Funkar din usb-dongel i stop-läget?
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmmm.

Är det en klon ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Är det en klon ?
    Nej, äkta vara.

Har nu fått rådet att flasha via serieporten istället. Måste bara inhandla det som behövs för detta.

Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Tackad
    23 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Prylmannen Visa inlägg
    Ok, jag gjorde som du sa och dunkade in NabiloBlackHole_DM800_09.nfi. Flashningen gick bra men vid rebooten så verkar boxen ha hängt sig. Inget alls syns på TVn (ingen signal från boxen) och på boxens skärm syns bara den stora Dreamboxloggan hela tiden. Trycker man på boxens power-knapp händer inget alls.

Vad fasen kan ha hänt och vad gör jag nu?
    Varför använda Nabilosat Black Hole 0.9 när nyaste version är 0.12?

Ett tips är att välja Dream Elite Black Hole 1.0 image istället då Nabilo 0.12 och DE 1.0 är nästan identiska fast DE 1.0 har mycket nyare Enigma2 kod...
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

BLACK AT HEART!

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Prylmannen Visa inlägg
    Nej, äkta vara.

Har nu fått rådet att flasha via serieporten istället. Måste bara inhandla det som behövs för detta.
    Det är inte nödvändigt och behövs bara i nödfall om det inte går att flasha på annat sätt.
    Har flashat alla möjliga boxar och aldrig haft några problem att flasha över nätverket.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

1. Vilken box ska jag välja
    Av Texas_82 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 18:52
  2. Vilken image ska man välja? DM500C
    Av magnat i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 16:30
  3. Vilken ska man välja???
    Av Bonuz i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 22:54
  4. Vilken ska jag välja
    Av J15 i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 20:52
  5. Vilken box ska man välja?
    Av fillijokus i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-14, 13:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss