Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kan HDMI och DVI prata med varandra?

  1. #1

    Question Kan HDMI och DVI prata med varandra?

    Jag har en TV som är HD-ready men utan HDMI-ingång. Istället finns DVI.
    Nu har jag skaffat ComHem's on Demand box som jag kopplat med TV:n via Scart. Det fungerade fin-fint (ja, bilden suger ju) i några veckor, till i måndags då bilden dog. Jag har ljud men inte bild. Den flimmrar till ibland, då har jag bild och ljud i någon minut sen slocknar bilden. Det här problemet kvarstår oavsett om jag kopplar via olika scart-ingångar, eller om jag kopplar bort boxen och kopplar antennkabeln direkt till TV:n. (och ja, jag har provat med olika scart-kablar och olika antennkablar).

    Däremot, kan jag koppla in en annan TV, som inte är HD-ready och det fungerar. (j"a, men gör det då", tänker ni kanske, "och stör inte oss med dina frågor" men den andra TV är skitliten).

    Ska jag ge upp och köpa en ny TV, är min 42tummare som kostade 25 000 kr för 4 år sen skräp? Det verkar ju som om den inte fattar ComHems signaler numera. Gissar att det är för att de har uppdaterat nätet i Stockholm nyligen.

    Eller, kan min TV förstå signalerna om jag kopplar in via DVI? Problemet är ju att boxen bara har HDMI-utgång. Kan man tjuvkoppla dem på något sätt? Eller måste jag köpa ny TV?

  2. #2
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2010
    Inlägg
    18
    Tackad
    2 gånger
    Du kan få in HD-bild via DVI. Se till att köp DVI/HDMI-apapter/kabel. Kolla upp vilken DVI-ingång du har. Det finns vissa skillander mellan kablarna. Kolla på www.kjell.com där kan du läsa om HDMI/DVI.

  3. #3
    Nu sitter jag i samma dilemma. Min bror skall få ta över en CD HD-box med HDMI-utgång och koppla in den i hans gamla plasma med DVI-ingång (Hihense?). Vilken DVI-kontakt skall man använda till TV-apparater med DVI-ingångar, DVI I eller DVI D?

  4. #4
    http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

    It is partially compatible with the High-Definition Multimedia Interface (HDMI) standard in digital mode (DVI-D)

    DVI to HDMI

    DVI is mostly compatible with HDMI (see Compatibility with DVI). The main difference is that DVI typically carries no audio data in its TMDS channel, although increasingly, modern PC video hardware is providing audio (e.g. cards by NVIDIA[2] and ATI[3]), allowing the PC to send audiovisual data to a high definition television with an HDMI input. If a PC's DVI output does not provide audio, it can be patched in as part of the DVI to HDMI adapter.

  5. #5
    Det var ett långt och bra svar på en enkel fråga. Nu har man lärt sig något nytt i alla fall, så tack för hjälpen.

  6. #6
    Tack för hjälpen! Jag köper en adapter och provar. Billigare än en ny TV i alla fall!

  7. #7
    OK, det funkade inte med adaptern! Bilden är fortfarande svart.
    Kan TV:n vara trasig?

  8. #8
    Klart att TVn kan vara paj men det verkar mindre troligt.

    Har du ställt in boxen att skicka bilden via HDMI?
    Vad har du köpt, adapter eller HDMI-->DVI sladd http://www.kjell.com/content/templat...0000,175500000

    Har du gjort boxen strömlös alternativt en factory reset?
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  9. #9
    Det är liiiite högre strömstyrka på en ren DVI signal jämfört med HDMI'n. Min gamla plasma "hittade" inte boxen på DVI signalen, jag var tvungen att stänga av/dra ur sladden på tv'n och satte i den när boxen redan var på, då kom bilden. (Inte slå av på fjärren utan helt strömlös). Detta fungerade på Humaxboxen men inte på Motorola On-Demand.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Maker1978 Visa inlägg
    Det är liiiite högre strömstyrka på en ren DVI signal jämfört med HDMI'n. Min gamla plasma "hittade" inte boxen på DVI signalen, jag var tvungen att stänga av/dra ur sladden på tv'n och satte i den när boxen redan var på, då kom bilden. (Inte slå av på fjärren utan helt strömlös). Detta fungerade på Humaxboxen men inte på Motorola On-Demand.
    Man ska alltid stänga av innan man kopplar in. Är ju samma princip som om man skruvar i en elcentral.

Liknande ämnen

  1. HDMI ljud DM 500 hd
    Av jxp i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 15:31
  2. Dvi-hdmi
    Av Blixten1 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 12:05
  3. DVI/HDMI ut från 800 box
    Av husa550 i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 15:47
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-24, 10:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss