Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 74

Ämne: Varning oseriös säljare - Dreambox

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av Yllas Visa inlägg
    Jag hade aldrig tänkt tanken att ens försöka lämna in något efter 1-2 år.

    Sen om det gamla bolaget inte blivit upp köpta av det nya så har de väl ingen skyldighet att ta garantiärende eller reklamation av dig.
    Det står förståss dig fritt att inte utnyttja varken garantier eller andra skydd som vi konsumenter har i Sverige...

    Och när det gäller detta om bolaget så är det just där "tvisten" kanske står. Eftersom det är samma ägare och enbart handlar om ändring av bolagsform, med den lilla saken att man också bytt namn i bolagsregistret, men inte ut mot konsument. Där skyltar man fortfarande med sitt namn.

    En konkurs hade varit annorlunda däremot...

  2. #12
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Citat Ursprungligen postat av GregB Visa inlägg
    Javisst såååå är det naturligtvis... Det är ju jag som är snål som gör det jag har rätt till genom vår konsumentköplag!?!?
    Vad är det för inställning egentligen??
    Oki då så lycka till med lödningen. Det kan även gå o få igång nätdelen igen om du värmer den med en hörfön innan du slår på strömmen :lol:
    jasså har du rätt till garantirep mer än 24 mån ? då bor du på en annan planet än jag gör.
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av lonn2se Visa inlägg
    Oki då så lycka till med lödningen. Det kan även gå o få igång nätdelen igen om du värmer den med en hörfön innan du slår på strömmen :lol:
    jasså har du rätt till garantirep mer än 24 mån ? då bor du på en annan planet än jag gör.
    Ja du kanske bor på en annan planet då, läs konsumentköplagen bara... Det kallas dock inte Garantireparation när garantin har gått ut. Det kallas reklamation likafullt...

  4. #14
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Citat Ursprungligen postat av GregB Visa inlägg
    Ja du kanske bor på en annan planet då, läs konsumentköplagen bara... Det kallas dock inte Garantireparation när garantin har gått ut. Det kallas reklamation likafullt...
    Oki det är alltså ett aprilskämt! jag gick på det :thumbup:
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    68
    Tackad
    6 gånger
    Men har ni svårt att fatta? Enligt konsumentköplagen har kunden reklamationsrätt i 3 år på alla varor inköpta i Sverige. Sök på "konsumentköplagen" och läs själva! Har själv fått varor (LCD-TV) utbytta/reparerade efter garantin var slut.

  6. #16
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rimion Visa inlägg
    Men har ni svårt att fatta? Enligt konsumentköplagen har kunden reklamationsrätt i 3 år på alla varor inköpta i Sverige. Sök på "konsumentköplagen" och läs själva! Har själv fått varor (LCD-TV) utbytta/reparerade efter garantin var slut.
    Nej jag har inga problem att läsa/förstå men det finns 2 andra på detta forum som har dragit ner kallingarna:lol:
    utdrag ur konsumentköplagen "När du har reklamerat varan ska den repareras gratis - om felet fanns från början. Under de första sex månaderna är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Efter det måste du bevisa att det fanns från början"
    Det blir lite knepigt o bevisa att nätdelen fungerat felfritt över 2 år men ändå är behäftad med fel från början tom. för en professor antar jag.
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Olika företag till viss del, men samma efternamn ägde tidigare firman.

    Digisat Din Sat Butik
    Org.nummer: 760204-XXXX Bolagsform: Enskild firma

    Innehavare: Butros, Jacques
    Registreringsår: 2003

    F-Skatt: Avregistrerad läs mer

    ------------------------------------

    Digitalsat Sweden AB
    Org.nummer: 556762-4407 Bolagsform: Aktiebolag

    Styrelseledamot: Kasten Butros, Zakaa
    Registreringsår: 2008

    F-Skatt: Registrerad läs mer

    ------------------------------------

    Dock är det samma efternamn i båda företagen "Butros"

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av lonn2se Visa inlägg
    Det blir lite knepigt o bevisa att nätdelen fungerat felfritt över 2 år men ändå är behäftad med fel från början tom. för en professor antar jag.
    Nja och det är säljaren bevisbördan ligger på, inte köparen.

    Eftersom säljaren kommer ha svårt bevisa annat måste Digitalsat erbjuda utbyte gratis nätdel, inget snack om saken.

    Läs konsumentköplagen

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av lonn2se Visa inlägg
    Nej jag har inga problem att läsa/förstå men det finns 2 andra på detta forum som har dragit ner kallingarna:lol:
    utdrag ur konsumentköplagen "När du har reklamerat varan ska den repareras gratis - om felet fanns från början. Under de första sex månaderna är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Efter det måste du bevisa att det fanns från början"
    Det blir lite knepigt o bevisa att nätdelen fungerat felfritt över 2 år men ändå är behäftad med fel från början tom. för en professor antar jag.
    Det är just det som är det fina med vår konsumentlagstiftning, att den är till för att skydda konsumenten som anses vara den svagare parten. Om det var som du säger så skulle ju syftet med lagen, att skydda konsumenten, inte kunna uppfyllas...

    Här är några korta utdrag ur ett tidigare ärende gällande en TV.

    "För en konsument torde det i allmänhet vara förenat med betydande svårigheter att genom teknisk utredning eller på annat sätt framlägga fullständig bevisning för att det uppkomna felet berott på en ursprunglig brist i varan. Detta gäller särskilt när det som i förevarande fall är fråga om tekniskt komplicerade varor. För att inte säljarens ansvar för varan i sådana fall skall bli illusoriskt får beviskravet sättas lägre. Nämnden har i ett tidigare avgörande (ärende 91/R 2436) konstaterat att det sålunda bör vara tillräckligt att den av konsumenten uppgivna orsaken till felet framstår som klart mera sannolik än den som åberopas av säljaren. Vid bedömningen av sannolikheten måste hänsyn tas till samtliga omständigheter i det enskilda fallet, t ex felets art, varans förväntade livslängd och hur snart felet visat sig efter köpet. "

    Vidare säger man...

    "Nämnden konstaterar att ett kretskort inte är en detalj som snabbt förstörs vid normal användning av en teve. På det helt övervägande antalet teveapparater torde kretskortet tvärtom fungera utan anmärkning under betydligt längre tid än det har varit fråga om här. En användare kan heller inte heller vid normal användning komma åt eller på annat sätt påverka kretskortet. Med hänsyn härtill ligger det nära till hands att räkna med ett ursprungligt fel."

    Vet inte om du noterade det men i mitt ursprungliga inlägg så skrev jag också att jag konsulterat en Konsumentvägledare, som sammanfattade nämndens (ARN) beslut så här... "Om den inte dryper av vatten, eller är sönderslagen så har du fullgjord din bevisbörda."

    Kan för övrigt tillägga att digisat själva till en början sa att det bara var Två år som gällde, nåt annat kände man inte till. Sedan sa man att, nja då måste du komma med ett expertutlåtande (dvs ungefär som ditt antagande). Först därefter gick man över till att säga att man inte är samma företag.

    Men för att gå vidare i detta med Konsumentlagstiftningen så har man dessutom rätt att få felet åtgärdat inom "rimlig tid" vilket i förarbetena till lagen är 1 vecka. ARN har senare lättat på detta till 3 veckor, vilket nog kan kännas lite mer rimligt.
    Men om företaget inte kan reparera inom rimlig tid eller över huvud taget inte KAN reparera varan, så har man rätt att få en annan likvärdig vara eller häva köpet.
    Och det är kanske just här skon klämmer. Några nätdelar får man inte tag i, de tillverkas inte längre (detta är ju en 7025, inte en 7025+ som för övrigt av ngn outgrundlig anledning har en ny nätdel...:errf.

  10. #20
    Citat Ursprungligen postat av Lizzard Visa inlägg
    Olika företag till viss del, men samma efternamn ägde tidigare firman.

    Digisat Din Sat Butik
    Org.nummer: 760204-XXXX Bolagsform: Enskild firma

    Innehavare: Butros, Jacques
    Registreringsår: 2003

    F-Skatt: Avregistrerad läs mer

    ------------------------------------

    Digitalsat Sweden AB
    Org.nummer: 556762-4407 Bolagsform: Aktiebolag

    Styrelseledamot: Kasten Butros, Zakaa
    Registreringsår: 2008

    F-Skatt: Registrerad läs mer

    ------------------------------------

    Dock är det samma efternamn i båda företagen "Butros"
    Har du kikat på Ratsit kanske...:lol:

    Stämmer bra, sök på den gamla adressen så hittar du båda två... Men jag föreslår att vi lämnar den delen då det inte handlar om dem som individer här!!

Liknande ämnen

  1. Varning för Dreambox-sweden.com
    Av matkoh i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 20:35
  2. Varning!!
    Av humlan57 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 17:17
  3. varning för VDG
    Av öcsi i forum Canal Digital
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-08-29, 10:11
  4. varning!!!!
    Av Bozze i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-18, 13:11
  5. VARNING!
    Av [zombie] i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-01, 20:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss