Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 74

Ämne: Varning oseriös säljare - Dreambox

  1. #21
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag tycker du ska stå på dig i din kamp mot Digisat!

    Men skulle det bli så illa att du inte får någon hjälp där så går det att sätta en 7025+ nätdel i en 7025. En annan medlem har postat en anvisning hur man gör på forumet tidigare:
    http://www.comhit.net/showpost.php?p...&postcount=124
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #22
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    ok jag läste på KOs hemsida under sexmånadersregeln http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...umentkoplagen/
    Dream multimedia bytte ut nätdelar till just 7025 på garanti åt kunder över hela eu under 24 månader efter inköp. Nätdelar har varit slut tidigare för att sedan plötsligt finnas igen. Just nu verkar alla ha slut igen så jag håller med atomized
    om du inte lagar din nätdel så kan du köpa en 7025+ nätdel tex från http://cgi.ebay.de/Dreambox-7025-PLU...ht_3574wt_1024 eller utan bakstycke http://cgi.ebay.de/DREAMBOX-ORIGINAL...5#ht_500wt_975
    strömbrytaren flyttad på + nätdelen
    här kanske de har orginal nätdel i lager
    http://www.wiltanet.de/cgi-bin/shop....a7a70342ad6ffe
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av lonn2se Visa inlägg
    Dream multimedia bytte ut nätdelar till just 7025 på garanti åt kunder över hela eu under 24 månader efter inköp.
    Tack för tipsen, både Atomized och Lonn2se!! :thumbup:
    Detta att nätdelar har bytts ut, och det faktum att 7025+ har en ny typ torde ju stärka mitt case (att det är ett ursprungligt fel) i vilket fall som helst.
    Ska kika på hur man löser detta om jag inte kommer vidare men "kampen" lär fortgå ett tag till dock...

  4. #24
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Citat Ursprungligen postat av GregB Visa inlägg
    Tack för tipsen, både Atomized och Lonn2se!! :thumbup:
    Detta att nätdelar har bytts ut, och det faktum att 7025+ har en ny typ torde ju stärka mitt case (att det är ett ursprungligt fel) i vilket fall som helst.
    Ska kika på hur man löser detta om jag inte kommer vidare men "kampen" lär fortgå ett tag till dock...
    Eller så torkar du dig och kontaktar DMM, då det är tillverkaren som är skyldig att hjälpa dig i det här fallet, inte säljaren.
    2st Solo2 OpenPli
    Duo2 4xS2 OpenPli
    Viaplay
    TV-avgift

    Svarta listan:
    1. Undisputed: Glocalnet - 3 försök, 3 misslyckanden.
    2. Dreambox-Sweden - garantier är till för att hållas.

  5. #25
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Djinn Visa inlägg
    Eller så torkar du dig och kontaktar DMM, då det är tillverkaren som är skyldig att hjälpa dig i det här fallet, inte säljaren.
    Håller med till 100%:thumbup:
    + att bevisbördan fortfarande ligger hos kunden (nätdelarna självklart undermåliga kondningar)
    Ha en fortsatt Glad Påsk:lol:
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Djinn Visa inlägg
    Eller så torkar du dig och kontaktar DMM, då det är tillverkaren som är skyldig att hjälpa dig i det här fallet, inte säljaren.
    När det gäller ansvarsfrågan så trodde jag vi gått igenom den saken redan... Svensk lagstiftning lägger ansvaret på säljaren/butiken och ingen annan.

  7. #27
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Men juridisk sett, enligt samma svenska lagstiftning, finns ju inte företaget du handlande av kvar om jag förstår dig rätt.

    Även om det är samma personer bakom företaget så är det inte samma juridiska person.

    Du silar information lite som du vill.

    Åberopar du moralisk eller juridiskt skydd?
    Multitasking means screwing up several things at once.


  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    Men juridisk sett, enligt samma svenska lagstiftning, finns ju inte företaget du handlande av kvar om jag förstår dig rätt.

    Även om det är samma personer bakom företaget så är det inte samma juridiska person.

    Du silar information lite som du vill.

    Åberopar du moralisk eller juridiskt skydd?
    Så klart det är juridiskt skydd, nåt annat verkligt skydd finns ju inte. Och det är precis det som är det intressanta i frågan, allt annat map 3 års rätt att reklamera är självklarheter och egentligen inget att diskutera.

    Frågan är istället om man tex genom att ändra namn i bolagsregistret och bolagsform är fri från ansvar gentemot konsumet??
    Om tex OnOff, Webbhallen eller liknande skulle säljas till en koncern vad händer tex då? Har koncernen ärvt ansvaret gentemot konsument eller har man klippt totalt? Antagligen så har man kvar sitt ansvar då det skulle bli för lätt att smita undan ansvar och lagen skulle kunna göras totalt verkningslös...
    I detta fall är det inte tydligt om det är en försäljning eller hur det går till när en enskild firma går över till att vara Aktiebolag. Att man byter namn vet jag inte om det har ngn betydelse egentligen.

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av GregB Visa inlägg
    Så klart det är juridiskt skydd, nåt annat verkligt skydd finns ju inte. Och det är precis det som är det intressanta i frågan, allt annat map 3 års rätt att reklamera är självklarheter och egentligen inget att diskutera.

    Frågan är istället om man tex genom att ändra namn i bolagsregistret och bolagsform är fri från ansvar gentemot konsumet??
    Om tex OnOff, Webbhallen eller liknande skulle säljas till en koncern vad händer tex då? Har koncernen ärvt ansvaret gentemot konsument eller har man klippt totalt? Antagligen så har man kvar sitt ansvar då det skulle bli för lätt att smita undan ansvar och lagen skulle kunna göras totalt verkningslös...
    I detta fall är det inte tydligt om det är en försäljning eller hur det går till när en enskild firma går över till att vara Aktiebolag. Att man byter namn vet jag inte om det har ngn betydelse egentligen.
    Kanske ska tillägga att hade det varit fråga om en konkurs, hade situationen varit annorlunda och chanserna att få ngt reglerat hade troligtvis varit minimala.
    MEN, det som gör det knepigt i sammanhanget är att lagar läses inte enbart som de står, utan utifrån vad de syftar till. Det är det man behöver förarbetena till, där lagstiftaren ger en guidning i hur lagen ska tolkas. Om syftet är att skydda konsument så görs också tolkningarna i den riktningen. Det är därför inte troligt att ett sånt enkelt "knep" som att tex sälja bolaget, eller byta namn i bolagsregistret skulle räcka för att komma undan... Visst kan det finnas hål i lagar, men detta är ingen nytillkommen lag, den har bara justerats (skärpts) till förmån för konsumenten för några år sedan.

  10. #30
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Jag protesterar inte mot att du har reklamationsrätt, men att du skriker ut att de är oseriösa för att de inte godkänner din reklamation efter nästan 3 års användande.

    Klart du ska försöka reklamera en produkt om du anser att den har ett fabrikationsfel, men bevisbördan ligger dock på dig.

    I det här fallet verkar företaget ha helt rätt, det företag som sålde dig produkten finns inte längre, eller bedriver i alla fall ingen verksamhet. Det är en helt ny bolagsform (ny juridisk person) oavsett vilka kopplingar de har till det gamla företaget gällande ägandeskap och namn, enda sättet för att du ska få rätt är att bevisa att det aktiebolaget har köpt upp den enskilda firman (all kundreskontra, alla tillgångar och alla skulder).

    Det är bara att kontakta bolagsverket/skattemyndigheten och begära utdrag, kan du bevisa ett uppköp har skett har du således rätt att reklamera till det nya företaget.
    Multitasking means screwing up several things at once.


Liknande ämnen

  1. Varning för Dreambox-sweden.com
    Av matkoh i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 20:35
  2. Varning!!
    Av humlan57 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 17:17
  3. varning för VDG
    Av öcsi i forum Canal Digital
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-08-29, 10:11
  4. varning!!!!
    Av Bozze i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-18, 13:11
  5. VARNING!
    Av [zombie] i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-01, 20:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss