Nja, mindre än tre år skrev jag. Inget konstigt i att reklamera då, det var många år sedan lagen ändrades från 2 till år.
Sen har du rätt i att lagen mycket riktigt ställer kravet på köparen att visa att man inte själv åsamkat felet, tex genom ovarsamhet el liknande. Men samtidigt är bevisbördan extremt lätt för tex delar som man inte kommer åt själv, som exempelvis en nätdel. Som konsumentvägledaren jag konsulterade sa, "om den inte dryper av vatten och är tydligt fysiskt skadad så har man fullgjort sin plikt i det avseendet". Det finns rättsfal map på detta...
Visst kan ett åsknedslag orsaka skador men med ovanstående i åtanke så faller då bevisbördan över på säljaren. Och skulle det kunna bevisas vara åska så har jag i så fall min hemförsäkring att luta mig på istället...
Problemet här är att de inte en vill ta i ärendet med hänvisning till att de är ett annat företag än det som sålde varan... Det är där det oseriösa kommer in.
Fair shopping ska jag förresten kolla, men tänkte att detta var ett forum där just potentiella köpare av tex Dreambox kikar...
Till truckis, var dina huvuden mer eller mindre än två år gamla är avgörande för Garanti (vilket de för övrigt säger sig stå för som en "goodwill" mot det "andra" företaget). Kvitto behövs inte om man på annat sätt kan visa när man inhandlat varan. Tex räcker en kreditkortsfaktura eller till och med säljarens egen databas med din betalning för den delen...

Svara med citat