Det bästa är att lägga ner saken och ta garantin direkt med DMM.
Det bästa är att lägga ner saken och ta garantin direkt med DMM.
Kanske värt att undersöka men det är dock inte en garantisak eftersom det är mer än två år. Det är en reklamation med stöd av konsumentköplagen... Om våra lagar sträcker sig till Tyskland blir ju i så fall den naturliga frågan... :errf:
Men DMM kan ju kanske se på det som en Goodwillfråga förståss, eventuellt värt ett försök...
Men å andra sidan, lägger man bara ned så har ju det enkla faktum att företaget bytt namn och bolagsform gjort att de kommit runt ansvaret eller hur...
Ja men är det inte som jag nämnde tidigare i detta fallet DMM som måste erkänna att det är ett ursprungsfel?! Och det tror jag inte de är så pigga på med tanke på att det ska räcka till att tanka BMWn o Porschen osv. :lol: För inte kan väl alla butiker stå för allt sånt, det är ju inte där den största avansen finns.
Nej det är butiken som är motparten, Svensk lagstiftning räcker inte så långt. Men DMM kan ju kanske bli inblandade via butiken om de vill förståss.
Men det är alltid Butiken/Säljaren som är den som ska hantera konsumentärendet och så att säga "godkänna" att det är ett ursprungsfel och det ÄR de facto till stor del en bedömningsfråga. Om jag kommer in med en skev och kantstött box så blir ju bedömningen ganska enkel. Men är det är ett fel som istället är uppenbart internt och kunden knappast kan ha orsakat felet så blir det trixigare men normalt blir då bedömningen att det är ett ursprungsfel. De domar som finns visar ju på väldigt låga krav på konsumenten i sådana fall.
Men sen är det väl rätt vanligt att butiken kanske skickar iväg prylen till ngn slags verkstad. Man har ofta också en generalagent att luta sig mot och större kedjor har ju säkerligen avtal med tillverkarna som inte sällan har ngn representation i landet.
OM säljaren och köparen sedan blir oense så är det tex ARN som man som konsument kan gå till.
Hur gick det med nätdelen? Finns nya nu i tyskland i alla fall
http://cgi.ebay.de/Dreambox-DM-7025-...#ht_2537wt_964