Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 74

Ämne: Varning oseriös säljare - Dreambox

  1. #1

    Angry Varning oseriös säljare - Dreambox

    Se UPP!!

    Jag köpte en Dreambox DM7025 för snart 3 år sedan. Mycket nöjd med boxen men just nu saknar jag den nåt enormt eftersom den gått sönder...

    Men då tar man ju kontakt med säljaren (Digisat.se i Södertälje) som levererade den för mindre än tre år sedan (viktigt) för att reklamera den så klart...

    Och vad händer då... Jo de säger plötsligt att de inte har nåt ansvar mot mig som konsument för de är INTE Digisat... Vadå inte Digisat, jo de har bytt NAMN. Och bolagsform också förståss, till AB från Enskild firma...
    Så då är de naturligtvis ett helt annat bolag och erbjuder bara att sälja mig en ny nätdel (790:-) OM det hade gått att få tag i nån...

    Så genom att de nu är ett annat bolag så har de alltså enligt dem själva inget ansvar gentemot mig... :angry:
    Men då börjar man ju undra hur det förresten står till med det här med att de är ett annat bolag??
    Jovisst namnet är nytt, de heter nu Digitalsat, ser ni skillnaden?? Och adressen är ny, eller förresten den är bara bytt till den gamla adressen för den fysiska butiken som ligger där den låg förut... Mer då? Nej, nåt annat hittar man inte. Websidan är densamma www.digisat.se, telefonnumret är detsamma, emailadressen är densamma, till och med rubriken i email när de svarar är "Meddelande från Digisat" och givetvis är ägaren av den enskilda firman styrelseledamot i det nya AB't samt ytterligare en med samma efternamn och adress (som dessutom är adressen för det tidigare bolaget)... Kan det bli mer samma företag som förut...??

    Så, Digisat blir Digitalsat och sen skiter de i konsumentköplagen... Men du hittar dem fortfarande i Prisjakt.se med samma namn som förut.

    Mitt råd SE UPP!

    Kan du så välj en annan leverantör de är inte billigast heller...

    ///En som känner sig lurad... :twisted:

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Och hur tror du att du ska kunna reklamera en sak efter 3 år, då ska det vara ett ursprungsfel, och inte ett fel som uppkommit efter flera år.

    Så jag undrar vem som är "oseriös". Hade du köpt en box av mig (om jag skulle ha butik), så hade jag krävt att du bevisar att det är ett ursprungsfel.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3

    Finns

    nog inget oseriöst som jag kan se de, som matkoh säger skulle det avra svårt att hävda ursprungsfel..jag skulle kontra med "Hur många åskväder.......?"

  4. #4
    richard_roe
    Gäst
    Frrrrrp.

    Du skulle kunna ta upp frågan även på Fair Shopping så har handlaren en chans att försvara sig. Det brukar vara ett bra ställe att posta klagomål om man anser sig orättvist behandlad av en näringsidkare.

    Tack för tipset.


    Windows rules.

  5. #5
    Medlem truckiss avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    2 gånger
    Jag har handlat och även reklamerat ett antal gånger utan några som helst problem....jag fick t.ex. byta ut 2 st Quad huvuden utan kvitto som var 2 år gamla...../ Truckis

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Och hur tror du att du ska kunna reklamera en sak efter 3 år, då ska det vara ett ursprungsfel, och inte ett fel som uppkommit efter flera år.

    Så jag undrar vem som är "oseriös". Hade du köpt en box av mig (om jag skulle ha butik), så hade jag krävt att du bevisar att det är ett ursprungsfel.
    Nja, mindre än tre år skrev jag. Inget konstigt i att reklamera då, det var många år sedan lagen ändrades från 2 till år.

    Sen har du rätt i att lagen mycket riktigt ställer kravet på köparen att visa att man inte själv åsamkat felet, tex genom ovarsamhet el liknande. Men samtidigt är bevisbördan extremt lätt för tex delar som man inte kommer åt själv, som exempelvis en nätdel. Som konsumentvägledaren jag konsulterade sa, "om den inte dryper av vatten och är tydligt fysiskt skadad så har man fullgjort sin plikt i det avseendet". Det finns rättsfal map på detta...

    Visst kan ett åsknedslag orsaka skador men med ovanstående i åtanke så faller då bevisbördan över på säljaren. Och skulle det kunna bevisas vara åska så har jag i så fall min hemförsäkring att luta mig på istället...

    Problemet här är att de inte en vill ta i ärendet med hänvisning till att de är ett annat företag än det som sålde varan... Det är där det oseriösa kommer in.

    Fair shopping ska jag förresten kolla, men tänkte att detta var ett forum där just potentiella köpare av tex Dreambox kikar...

    Till truckis, var dina huvuden mer eller mindre än två år gamla är avgörande för Garanti (vilket de för övrigt säger sig stå för som en "goodwill" mot det "andra" företaget). Kvitto behövs inte om man på annat sätt kan visa när man inhandlat varan. Tex räcker en kreditkortsfaktura eller till och med säljarens egen databas med din betalning för den delen...

  7. #7
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    hallå mindre än 3 år? du menar att garantin gått ut och du är för snål för att betala vad det kostar att laga den. kolla denna tråd så kanske du kan laga nätdelen själv http://www.i-have-a-dreambox.com/wbb...t=power+supply
    annars kan du köpa nätdel från tyskland för ca 500;- + frakt http://www.preisroboter.de/ergebnis3415372.html
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  8. #8
    Jag hade aldrig tänkt tanken att ens försöka lämna in något efter 1-2 år.

    Sen om det gamla bolaget inte blivit upp köpta av det nya så har de väl ingen skyldighet att ta garantiärende eller reklamation av dig.

  9. #9
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Citat Ursprungligen postat av GregB Visa inlägg
    Se UPP!!

    Jag köpte en Dreambox DM7025 för snart 3 år sedan. Mycket nöjd med boxen men just nu saknar jag den nåt enormt eftersom den gått sönder...

    Men då tar man ju kontakt med säljaren (Digisat.se i Södertälje) som levererade den för mindre än tre år sedan (viktigt) för att reklamera den så klart...

    Och vad händer då... Jo de säger plötsligt att de inte har nåt ansvar mot mig som konsument för de är INTE Digisat... Vadå inte Digisat, jo de har bytt NAMN. Och bolagsform också förståss, till AB från Enskild firma...
    Så då är de naturligtvis ett helt annat bolag och erbjuder bara att sälja mig en ny nätdel (790:-) OM det hade gått att få tag i nån...

    Så genom att de nu är ett annat bolag så har de alltså enligt dem själva inget ansvar gentemot mig... :angry:
    Men då börjar man ju undra hur det förresten står till med det här med att de är ett annat bolag??
    Jovisst namnet är nytt, de heter nu Digitalsat, ser ni skillnaden?? Och adressen är ny, eller förresten den är bara bytt till den gamla adressen för den fysiska butiken som ligger där den låg förut... Mer då? Nej, nåt annat hittar man inte. Websidan är densamma www.digisat.se, telefonnumret är detsamma, emailadressen är densamma, till och med rubriken i email när de svarar är "Meddelande från Digisat" och givetvis är ägaren av den enskilda firman styrelseledamot i det nya AB't samt ytterligare en med samma efternamn och adress (som dessutom är adressen för det tidigare bolaget)... Kan det bli mer samma företag som förut...??

    Så, Digisat blir Digitalsat och sen skiter de i konsumentköplagen... Men du hittar dem fortfarande i Prisjakt.se med samma namn som förut.

    Mitt råd SE UPP!

    Kan du så välj en annan leverantör de är inte billigast heller...

    ///En som känner sig lurad... :twisted:
    Aprilskämt??

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av lonn2se Visa inlägg
    hallå mindre än 3 år? du menar att garantin gått ut och du är för snål för att betala vad det kostar att laga den. kolla denna tråd så kanske du kan laga nätdelen själv http://www.i-have-a-dreambox.com/wbb...t=power+supply
    annars kan du köpa nätdel från tyskland för ca 500;- + frakt http://www.preisroboter.de/ergebnis3415372.html
    Javisst såååå är det naturligtvis... Det är ju jag som är snål som gör det jag har rätt till genom vår konsumentköplag!?!?
    Vad är det för inställning egentligen??

Liknande ämnen

  1. Varning för Dreambox-sweden.com
    Av matkoh i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 20:35
  2. Varning!!
    Av humlan57 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 17:17
  3. varning för VDG
    Av öcsi i forum Canal Digital
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-08-29, 10:11
  4. varning!!!!
    Av Bozze i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-18, 13:11
  5. VARNING!
    Av [zombie] i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-01, 20:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss