Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: HD-kanalerna i DB800 HD har försvunnit

  1. #21
    razorx
    Gäst
    Testa att söka dom transpondrarna manuelt.

  2. #22
    Medlem majstors avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    103
    Tackad
    4 gånger
    Citat Ursprungligen postat av forhike Visa inlägg
    testa denna: http://files.gsmsweden.com/forhike/s...%28REVJ%29.pdf
    kondingen kan du hitta bredvid tunern på en dm500, eller beställa från electrokit

    PS kolla noga på bilderna i guiden så den vänder den rätt

    Brukar bli lite bättre mottagning efter det

    Forhike gjorde bra, att löda electrolyt till, paralelt med C1, vill bara påpeka att den kan vara störe än 680uF, störe electrolyt, resultatet bätre blir. Själv använder 2200uF.

    Att få korekt signal på Telenor transponder och se på HD kanaler, jag var tvungen slipa tuner ytterligare, nämligen, bor på ön Krk i Kroatien /Latitude: 45.0262° Longitude: 14.5734°/. Nordic Beam från Thor är inte så vänligt söder om Austria, får det som "läcker"

    För det första byta ut alla electolyt med profi 105°C /Evercon eller Panasonic 2500/h/ alla kan vara med stčre kapacitet /C1 2200uF 16V/. Q1 och Q2 A1SHB ska bytas ut med FHIE5 eller Si2301BDS-t1-E3 eller NDS352 PMOSFET. Q3 LMS1587 eller Si23002ADS. Därför att dom har bättre försärkning /beta/ och klarar strömen på 1A.

    Efter moding så skal se diagramet: Noise for inte komma närmare QPSK


  3. #23
    Medlem majstors avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    103
    Tackad
    4 gånger
    Detta är clone tuner som var utan HD kanaler. Varje gång på HD kanal "tuner fault" och enigma gick i omstart.

    Nu ser ut så här och bild på mHD kanaler se nedan:


  4. #24

  5. #25
    Donator forhikes avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    560
    Tackad
    9 gånger
    har några 3300uF 16V 105c
    Vågar man prova eller är dom för stora?

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    65
    Tackad
    1 gånger
    Ni som byter elektrolytkondingar vet ni verklitgen vad ni gör. Har ni ett komplett kretsschema med stycklista så att ni ser vad ni byter ut eller kompletterar. Det jag lärde mig en gång i tiden när det gäller elektrolytkondingar är att dessa använder man för att stabilisera inspånningar. Man använde de inte i förstärkningssammanhang och framförallt inte vid de frekvenser som finns här. Jag tror inte på dessa byten.
    Sedan vill jag påtala att jag har en original DB-box med gällande garanti. Hur klonerna fungerar vet jag inte.
    När det gäller Gemini 4.7 säger min sagesman att denna version inte är tillräckligt utvecklad ännu. Jag har inte heller laddat ner något annat än vad som kom med när jag hämtade hem 4.6. Denna version fungerar klockrent för mig nu utan att jag behöver byta kondingar. HD-kanalerna skannades in direkt när jag gjorde kanalsökning.

  7. #27
    Donator forhikes avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    560
    Tackad
    9 gånger
    Tyvärr så vet vi inte alls vad vi gör, utan vi har köpt en kasse kondingar sen har vi provat oss fram och lödd dom lite här och där på tunern.

    Enligt statistik är 99,9% av alla fel handhavande fel.

  8. #28
    Medlem majstors avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    103
    Tackad
    4 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Hampus920 Visa inlägg
    Ni som byter elektrolytkondingar vet ni verklitgen vad ni gör. Har ni ett komplett kretsschema med stycklista så att ni ser vad ni byter ut eller kompletterar. Det jag lärde mig en gång i tiden när det gäller elektrolytkondingar är att dessa använder man för att stabilisera inspånningar. Man använde de inte i förstärkningssammanhang och framförallt inte vid de frekvenser som finns här. Jag tror inte på dessa byten.
    Sedan vill jag påtala att jag har en original DB-box med gällande garanti. Hur klonerna fungerar vet jag inte.
    När det gäller Gemini 4.7 säger min sagesman att denna version inte är tillräckligt utvecklad ännu. Jag har inte heller laddat ner något annat än vad som kom med när jag hämtade hem 4.6. Denna version fungerar klockrent för mig nu utan att jag behöver byta kondingar. HD-kanalerna skannades in direkt när jag gjorde kanalsökning.
    När det gäller DM även tuner, alla spänningar är stabilliserade med andra komponenter. Elektrolyter i detta sammanhaget används för att perfect filtrera DC componet, spänningen som i sin tur matar tuner med 12V, 5V, 3.3V och 2.5V. Att åstadkomma perfect, utan minsta RMS i ström för tuner, allvarliga tillverkare använder bästa möjliga låg impendans elektolyter med högkvalitet isolering media. Själv klart dom är i sin tur dyra. Kina tillverkare använder den:

    - semsta och billigaste /därför kostar clone så pass mycke/, dom är med hög impendans, låg temperatur /bara 85°C/, temperaturen på tuner är 74-77°C - standard clone elektrolyter torrkar ut och förlorar hälften av sitt kapacitet snabbt.

    Därför vi byter ut dem och ersätter med profi lågimpendans elektolyter 105°C med hög kvalitet. Så störrere kapacitet desto bättre/som utrymme tillåter/. Sedan går boxen som tåpget på räls.

    PS. Bästa elektolyter använder Eticsson i sina router, har aldrig ångrat DS.

  9. #29
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2009
    Inlägg
    277
    Tackad
    7 gånger
    Jag har haft detta problemet ett tag och kommit fram till att de va sen jag bytte från quad-huvud till 2st med 8 utgångar. Testade att byta plats på den på min parabol och de låste problemet, verkar som det ena huvudet jag hade på canal digital inte klarade att ta emot just de frekvenserna som C+HD o SVTHD låg på.

Liknande ämnen

  1. Ljud i DB800 HD
    Av Hampus920 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 09:06
  2. Satelitbibliotek i DB800
    Av Hampus920 i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 08:35
  3. Kanaler har försvunnit
    Av Melicia i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 14:06
  4. Fjärrkontroll DB800
    Av steffe69 i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 14:27
  5. Diskreta ON/OFF IR-kommandon DB800
    Av husa550 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 14:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss