Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Bygga hus och sätta upp nätverk

  1. #11
    Är inne på att sätta router och en switch i tvättstugan. Är inne på att dra kablar till de flesta rummen. Kanske sätta två portar i alla sovrum och vardagsrummet och ännu fler i "mediarummet". Det är ju i sammanhanget en oerhört liten kostnad och skönt att ha allt i väggen och slippa externa switchar.

  2. #12
    Dra 2 st cat6 så du får ett dubbelutag i varje rum. Skulle ett rum behöva flera utag så sätt en switch. Jag har 100/100 på stadsnät och en bra router räcker gott. Hoppar man tillbaka några år så kanske en linuxburk va snabbare och stabilare. ( Det blev väldigt varmt i alkoven av linux burken)
    Dra kabel i vägg för surroundsystemet. Det glömde jag.

  3. #13
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Jag kör då med en HP DL360 2*1.4 Ghz "riktig"server som brandvägg / router. Den klarar 800 mbps i througput, och då jag testade routrar i april (jobbar med sådant), så fanns det ingen som orkade med ens nära mina behov (100/100), den snabbaste routern klarade bara 60 mbps med 3 VPN-tunnlar & övriga regler i brandväggen. Kör med Firestarter & Linux. Värmen är inga problem då servern står i ett ouppvärmt rum, så jag får automatiskt plusgrader där.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #14
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Och dra tomma rör för framtiden!

  5. #15
    Precis. Kommer nog förbereda 7.2 i både mediarummet och vardagsrummet. Behoven av utrymme kan ju förändras, eller också behoven av biografer.
    I dagsläget har jag två routers som står i lägenheten varav den ena endast agerar switch. Ska jag sätta en router som delar ut IP och därefter en switch för trafiken eller blir det en flaskhals av detta?

  6. #16
    Det blir ingen flaskhals inom huset.( Man kanske ska undvika de billigast routrar och switchar från butiken) Du ska tex, kunna streama 1080p mkv utan problem från viket utag som hellst. Jag har 4 portar kopplade i routern + 2 st 8 ports switchar som är fullkopplade. Kan streama 1080p på min popcorn även om jag skulle koppla så att jag passerar alla kabalar och switchar i huset.

  7. #17
    Skulle ni dra skärmad eller oskärmad Cat 6-kabel?

  8. #18
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Jag har dragit oskärmad...
    Rust Never Sleeps

  9. #19
    Nära elkablar och liknande?

  10. #20
    Använd oskärmad det räcker mer än väl, obs att det ska vara installationskabel, vanlig patchkabel går inte att dra i den är för mjuk så man sabbar den direkt...

    Själv har jag satt två TP och en coax (för tv) i varje rum, jag hittade inga uttag i Sverige när jag gjorde detta för några år sedan men det kanske finns nu.

    Nu gjorde jag detta i ett äldre hus utan övervåning så kablarna ligger på vinden. Skulle jag bygga nytt hus skulle jag dra kablarna i rejält tilltagna rör så man kan dra fler..

Liknande ämnen

  1. Bygga HTPC
    Av ElFeo i forum HTPC
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 18:26
  2. bygga HTPC
    Av dr00pyd i forum HTPC
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 10:33
  3. Bygga kabelvision box...
    Av m_johan84 i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 19:57
  4. Ska ni bygga ut huset?
    Av Thåström i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-29, 11:29
  5. bygga dator
    Av Megaman i forum Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-07-25, 18:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss