Tänkte här förklara hur man får igång ett Cinergy Terratec HTC USB XS HD-kort med ComHem, ProgDVB och Acamd. Vilket inte var det lättaste då den från början inte hittade några kanaler vid sökning. Varken via ComHem-uttaget (DVB-C) eller via en bordsantenn (DVB-T)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=99693

Dator: HP EliteBook 2530p
Operativsystem: Windows 7 Prof 64-bitars.
ProgDVB: 6.32.06 32-bitars.
Acamd: 0618

Kortserver: Linuxdator, Phoenix-läsare och newCS 1.67.

När jag tidigare använde ett Hauppage WIN TV DVB-T USB-kort var det bara att göra en kanalsökning via "Channel List -> Channel Search" och voilá alla kanaler i Boxers marksända nät kom upp.

Dock stötte jag på problem när jag sökte kanaler med mitt nya "Cinergy Terratec HTC USB XS HD"-kort. Inga kanaler dök upp vid första sökningen, när jag sökte en gång till dök det upp 3-4 stycken, gjorde en till sökning varpå 10st nya dök upp, men de 3-4 som dök upp vid sökningen innan försvann.

Men för att inte gå händelserna i förväg kör vi steg-för-steg-installation av kortet. (Gäller ComHem DVB-C). Kabel från ComHem-uttaget in i kortet. ProgDVB är även installerat på din dator.

1. Börja med att installera drivrutinerna(BDA-drivare) för kortet. Använd INTE de som finns på den medföljande skivan/programvaran, utan ladda hem dem från Terratecs hemsida.
http://ftp.terratec.de/Receiver/Cine...XP_Vista_7.exe

2. Ha kortet instoppat och starta upp progDVB, det första som händer är att du får "Run DBA graph Error". Detta beror på att kortet är inställt på DVB-T by default och du måste själv gå in och ändra till DVB-C. Gör detta genom "Settings -> Device list" Välj först "Disable" på DVB-T-kortet som finns i listan och markera sedan DVB-C-kortet och klicka på "Enable".

3. Välj sedan vilken provider du har. Det gör du under "Settings -> provider". Var noga med att INTE välja "DVB-C Cable" utan välj "ComHem Sweden". Kan även stå "ComHem Stockholm".

4. Sök kanaler genom att gå in på "Channel list -> Blind Search". Under fliken "Symbol Rate" markerar du alla rates som finns där i listan. Dvs alla sk vara förbockade. Under fliken "Modulation" skrollar du längs ner och väljer "Non Specific" kan även stå "non specified" eller liknande. Inga andra ska vara ibockade förutom den i "modulation". "Stop scanning after first Network" ska INTE vara ikryssad. Tryck på "Start". Om "start"-knappen är gråmarkerad kan du behöva kryssa ur och i någon av bockarna under "symbol rate" eller "modulation". Klicka start när den blir klickbar.

5. Sökningen startar nu och den kommer att gå igenom ca: 2400 "steg". Detta tar ca: 40 minuter att göra och du ser hela tiden när den hittar nya kanaler (TV, Radio, Other). Borde hamna på runt 140 - 150st TV-kanaler. När sökningen är klar klicka på OK och alla kanalerna kommer dyka upp till vänster i kanallistan.

Du kan nu utifrån de kanaler du har göra favoritlistor, sålla bort de kanaler du inte vill ha m.m.

Acamd - packa upp filerna direkt under "plugins"-katalogen i ditt progDVB-directory. Du behöver endast editera filerna "cardclient.conf" och "ACamd_PMT.txt".

Detta gäller uppkoppling i hemmet mot en newCS-server

I Cardclient.conf lägger du in följande rad
newcamd:ditt_server_IPort:1/0B00/ffff:användare1:lösenord1:010203040506070809101112 1314
(Det ska INTE vara mellanslag mellan det sista och 1314) Flytta ihop det till en lång rad: 0102030405060708091011121314

I ACamd_PMT.txt lägger du in följande rad
P:0B00:00000000:caid

Enkelt va? Nu har du en fungerande HTPC via comhem.

Om det är någon som vill ha en färdigkonfigurerad programlista/favoriter. Pm:a mig så kan jag skicka över!

//Jhunden