Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byte till Viasat

  1. #1

    Byte till Viasat

    Behöver jag en Viasat-box för att jag ska kunna byta ut mitt CD-abb til Viasat eller fungerar det att bara konfigurera om newcs/mgcamd?
    Har aldrig använt skräpboxen jag fick från CD så det känns onödigt att skaffa en Viasat-box när det är mina Dreamboxar jag vill använda.

    Om jag har förstått det rätt så blir försämringen med ett byte att jag inte längre har tillgång till HD-kanalerna, men å andra sidan så har ju inte Canal+ kvar sina intressanta sporträttigheter så då är ju inte HD så mycket värt. Ett byte av abb till CD:s familjepaket är inte att tänka på då de jävlarna krävde en bindningstid på 12 månader för detta.
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

  2. #2
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av janbananfan Visa inlägg
    Behöver jag en Viasat-box för att jag ska kunna byta ut mitt CD-abb til Viasat eller fungerar det att bara konfigurera om newcs/mgcamd?
    Har aldrig använt skräpboxen jag fick från CD så det känns onödigt att skaffa en Viasat-box när det är mina Dreamboxar jag vill använda.

    Om jag har förstått det rätt så blir försämringen med ett byte att jag inte längre har tillgång till HD-kanalerna, men å andra sidan så har ju inte Canal+ kvar sina intressanta sporträttigheter så då är ju inte HD så mycket värt. Ett byte av abb till CD:s familjepaket är inte att tänka på då de jävlarna krävde en bindningstid på 12 månader för detta.
    Du torde behöva en box av nåt slag som är godkänd av viasat, de kör ju med "mjuk" pairing på sin SD kanaler också, så du behöver ett BOX-ID att skriva in i newcs.xml.

    Jag skulle kolla på blocket om det inte finns ett abb att överta, på det viset så får du ju med box gratis.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    193
    Tackad
    4 gånger
    Nedanstående är saxat från Dreamboxx.nu
    Har själv inte testat om det funkar, ge gärna lite feed back om ni får det att fungera.


    If you have a boxkey like this 01583426371, the first thing to do is to take away the first and last digit so it looks like this 158342637, it should now contain 9 digits.
    Then convert it in your favorite calculator, e.g. windows, put the 9 digits in the calculator and shift to Hex and out should come: 9701DED
    But it should be 8 digits in the NewCS config so just put a zero in the beginning like this 09701DED
    Done, and away you are!

  4. #4
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Första siffran ska inte plockas bort. Annars stämmer det.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    193
    Tackad
    4 gånger
    okey, tack för det.

    Behövs detta bara när man kör NewCs, läste detta på samma forum
    Om du inte måste använda newcs, så funkar det utan boxid med cccam 2.1.2. Stämmer det ?

    Läser även följande;
    This is only correct if your box ID begin with 0
    Otherwise all digits exept the last one (which is a check figure) shall be used. Then the Hex is 8 figures from start and you do not add anything.

  6. #6
    Apropå mitt boxbekymmer:
    Kan jag skaffa en viasat-HD-box för att kunna se HD-kanalerna lite då och då och flytta kortet mellan denna och dreamboxarna? Kortet kommer väl inte att låsas till HD-mottagaren om jag använder den emellanåt?
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

  7. #7
    razorx
    Gäst
    Det går aldeles utmärkt att göra så som du tänkt. Jag har ev en till salu om du behöver en.

  8. #8
    Hmmm, såg just att HD kostar 99 kr/månad extra hos Viafnatt!!! Det känner jag nog inte att det är värt. Är det alla HD-kanaler som kräver Viasat-box eller kan man få in åtminstone SVT HD med Dreambox?
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

  9. #9
    Medlem truckiss avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    2 gånger
    inga hd-kanaler fungerar

Liknande ämnen

  1. byte från cd till viasat
    Av Jorgenl i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 21:25
  2. Byte från Gemini till PLI
    Av thompa99 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 13:28
  3. byte från CD till viasat, tuning misslyckad
    Av gurkburken i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 19:42
  4. Smidigt byte till ny Sagem box!
    Av phq i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-17, 15:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss