Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Elgato + fiber

  1. #1

    Elgato + fiber

    Hej hopp,

    Man skall ju som bekant inte ändra på något som fungerar men jag är tvungen nu. Kör Mac Mini med Boxer antennsignal in i Elgato Dubbeltuner samt kortläsare och oscam och detta fungerar klockrent.

    Nu drar jag in fiber och tänkte då ta in Boxer eller Canal Digital via fibern och nu börjar huvudbryn, Elgato har ingen tuner med nätverksingång så hur 17 löser jag detta?

    Som vanligt får man en box till som man skall stoppa kortet i men jag vill ju slopa den och låta min Mac Mini sköta allt, har någon en aning om hur jag kan lösa detta?

    /Cableguy

  2. #2
    Första frågan jag ställer mig är vad som kan levereras via fibern, DVB-T, DVB-C eller IPTV?
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  3. #3
    Bra fråga, kan tyvärr inte svara på det men har du någon susning hur det hela skulle hänga i hop?

    Jag vill ju uppnå det samma som jag har i dag dvs. Mac-Minin tar in signalen kodar av kanalerna och sköter kanalväljningar inspelningar mm.

    Hade en förhoppning att Elgato hade en motsvarande Dual-Tuner med ingång för nätverkskabel i stället för antenningång.

    Ett annat önskemål är att kunna centralt koda av kanalerna och sedan via tuners på resp dator bara växla kanaler och spela in mm men det kanske är fantasitankar?

    Kan detta vara något? : http://www.hauppauge.com/site/produc...a_mytvpvr.html

  4. #4
    Innan du börjar titta på prylar så måste du ju veta vilken teknik som är inblandad.
    Om du kommer att få signalen distribuerad i ett vanligt antennuttag så är det DVB-T eller -C eller båda.
    Är det enbart i nätverksuttaget så är det IPTV och då kan du glömma datorer helt för att se på TV
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  5. #5
    Det är via en speciell NVport för tv på fiber-boxen vad jag förstår så japp det går helt via nätverk.

    Att det inte finns någon lösning/färdig tex. Elgato-produkt för detta har jag förstått men jag skulle vilja veta lite mer än bara "glömma datorer helt för att se på TV"?

    Saknas produkter/teknik just nu eller kommer det aldrig att fungera med IPTV och varför fungerar det inte?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av petercom Visa inlägg
    Saknas produkter/teknik just nu eller kommer det aldrig att fungera med IPTV och varför fungerar det inte?
    IPTV verkar än så länge vara operatörernas marknad, där de styr till 100% vilken utsändningsteknik och mottagare som kan användas. Öppenheten ligger närmare 0%. Det finns DVB-IPTV som dock är en öppen standard, men vet inte om den används alls i Sverige. Telia har väl t.om. tagit bort programkortet och låst deras mottagare till abonnemanget?

  7. #7
    Suck, jag som trivs så bra med Elgato och EyeTv i min Mac mini, är det bara att gilla läget och fortsätta med Boxer via antenn eller tror du det kommer någon lösning relativt snart?

    Du menar att även om Elgato släpper en motsvarande tuner som jag har fast med nätverksingång så kommer det ändå inte att fungera?

  8. #8
    Någon kanalväljare (tuner) används inte för IPTV. När man byter kanal skickas istället IP-paket (IGMP) till operatörens system för att ändra vilken multikastström man vill ta emot.

  9. #9
    Ok, men det måste ju finnas ett sätt att ta in signalen i Macen och sedan låta en mjukvara göra det möjligt för EyeTV att göra samma jobb som boxen som Boxer skickar med, dvs. byta kanal mm?

    Betyder detta att det inte finns någon hårdvarubegränsning (dubbla tuners) dvs. titta på en kanal och spela in en annan utan att det skulle gå att ta in fler kanaler än 2 samtidigt?

  10. #10
    Det är helt upp till operatören att begränsa hur många multicast strömmar (dvs kanaler) varje abonnent kan ta emot samtidigt.

    När det gäller DVB-T/C (och även S antar jag) så kan varje tuner ta emot en mux som innehåller flera kanaler. T.ex. sänder Canal-Digital alla TV4-kanaler i en mux i kabel-tvnätet, så att man med en tuner kan visa och/eller spela in alla dessa på en gång.

Liknande ämnen

  1. Telia fiber och Dreambox ??
    Av wizz i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 13:54
  2. Elgato Eyetv
    Av gullefett i forum Mac OS X
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-04-04, 08:08
  3. Elgato Eyetv+ newcs problem med EN mux
    Av lidning i forum Mac OS X
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 00:26
  4. Com Hem med EyeTV & Elgato
    Av matsmac i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 23:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss