Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: CA-modul för Canal Digital

  1. #1

    CA-modul för Canal Digital

    Hej!

    Vi har precis införskaffat Canal Digital kabel TV till ett av våra rum och planerar nu att ordna ett kort till för vår andra TV(Sony 32V5500).

    Efter som Sonyn ska stöda DTVC så tänkte vi att billigaste lösningen bör vara att införskaffa en CA-modul.

    Canal Digital har en godkänd CA-modul som de lämnar suport på, denna kostar runt 1000 kr. Sen finns det en rad andra CA-moduler(Dialog Conax) att välja på för halva priset.


    1. Om vi införskaffar en icke godkänd CA-modul(ex Dialog Conax) och denna fungerar i början, finns det risk att CD gör något så att denna inte fungerar längre fram?
    2. Finns det någon CA-modul som man vet fungerar bättre än andra(förutom då CD:s egna Strong)?
    3. Finns det något man bör tänka extra nog på med CA-moduler?


    MVH
    SnowJim

  2. #2
    Rent generellt så är det en djungel med CA-moduler

    Det viktigaste är att du har en modul som fungerar med TVn, om du inte får nått tips här få försök hitta det någon annanstans eller kontakta Sony

    Du behöver ivf inte vara orolig att kortet inte skulle fungera i en modul oavsett märke, inte heller att CD skulle hitta på nått.

    Det som kan konstra är om ComHem fått vara inne och peta i specarna till TVn, då kan det vara problem med andra kabelleverantörer.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    135
    Tackad
    2 gånger

    innan du skaffar ca-modul

    gör en kanalsökning med din tv så du hittar alla kanaler!

    Jag hittar kanske 3 kanaler av h ela utbudet.. detta pga comhem är det som dvb-c i min Sony tv gjord för..

    Går inte att ändra på något vis.. kan hitta någon extra kanal om man byter till annat språk för tvn.... tex danska.. då kan mjag hitta någon mera kanal...

    så gör en sökning först så du hittar sedan har jag iallfall lyckast köra med dialog modul för några hundra lappar!!

    lycka till återkom gärna..
    jag lade ner mitt försök efter talat med support för canaldigital och sony...

    alla skyller på varandra...
    hej och lycka till!




    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    Rent generellt så är det en djungel med CA-moduler

    Det viktigaste är att du har en modul som fungerar med TVn, om du inte får nått tips här få försök hitta det någon annanstans eller kontakta Sony

    Du behöver ivf inte vara orolig att kortet inte skulle fungera i en modul oavsett märke, inte heller att CD skulle hitta på nått.

    Det som kan konstra är om ComHem fått vara inne och peta i specarna till TVn, då kan det vara problem med andra kabelleverantörer.

  4. #4
    Jag har nu pratat med Sony, Canal Digital och Dialog.

    Dialogs kort ska fungera fint i Sony Tv apparater, enligt dem själva så är sammarbetet så pass bra att har man bara ett känt märke på TVn så ska det i praktiken fungera. Däremot fungerar int Dialogs Conax CA-modul med HD-kanalerna då Canal Digital har valt en viss kodning här. Det enda viset att kunna nytta HD kanalerna idag är att köpa Canal Digitals egna CA-modul för dubble summan.

    För oss som inte bryr sig om HD kanaler så kvar står det dock ett hot och det är att canal digital ändrar något i kodningarna så att endast deras egna CA-modul(som i grunden kommer från Dialog). Enligt Dialog själva så bör man sikta in sig på canal digitals egna, även om den är dubbelt så dyr så lär den troligen klara dubbelt så länge också.

    Så just nu letar jag efter en så billig Canal Digital CA-modul som möjligt, än så länge har jag endast sett Elgiganten som tar 1000 kr. Dessutom gäller det att butiken lämnar någon form av öppet köp om den inte skulle mot förmodan inte fungera som tänkt.

  5. #5
    Donator
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    135
    Tackad
    2 gånger
    'Som sagt testa att göra en kanalsökningförst!!

    Jag gjorde samma grundliga förberedelse som du men ej kansökning och det var där som det sket sig så testa det!


    Hej

    Citat Ursprungligen postat av Snowjim Visa inlägg
    Jag har nu pratat med Sony, Canal Digital och Dialog.

    Dialogs kort ska fungera fint i Sony Tv apparater, enligt dem själva så är sammarbetet så pass bra att har man bara ett känt märke på TVn så ska det i praktiken fungera. Däremot fungerar int Dialogs Conax CA-modul med HD-kanalerna då Canal Digital har valt en viss kodning här. Det enda viset att kunna nytta HD kanalerna idag är att köpa Canal Digitals egna CA-modul för dubble summan.

    För oss som inte bryr sig om HD kanaler så kvar står det dock ett hot och det är att canal digital ändrar något i kodningarna så att endast deras egna CA-modul(som i grunden kommer från Dialog). Enligt Dialog själva så bör man sikta in sig på canal digitals egna, även om den är dubbelt så dyr så lär den troligen klara dubbelt så länge också.

    Så just nu letar jag efter en så billig Canal Digital CA-modul som möjligt, än så länge har jag endast sett Elgiganten som tar 1000 kr. Dessutom gäller det att butiken lämnar någon form av öppet köp om den inte skulle mot förmodan inte fungera som tänkt.

  6. #6
    Hur menar du? Ska jag göra en kanal sökning i det digitala nätet med Sony TVn som inte har verken box eller CA-modul? Menar du att den kommer säga till att den hittar kanalerna ändå men att den inte kan decoda dem? Är det inte så att jag måste ah specifika frekvens områden från CD för att göra detta?

    MVH
    SnowJim

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    135
    Tackad
    2 gånger
    Alltså du har ju en sony tv med dvb-c säger du.. då har du ju en inbyggd box för kabeltv i den..

    Alltså kan du söka in alla kanaler via digital kanalsökning... du skall hitta alla kanaler även om du inte har din CA-modul i tryckt i tvn... japps du kommer hitta den men dem kommer vara svart eftersom dem ej kan avkodas...

    Jo det är speciella freqvensområden... för mig gick det inte! men har ingenaning hur ditt kabeltvnät ser ut så ville bara tipsa dig blir säkert jätte bra för dig.. talade bara ur worst case senarium..

    lycka till.. återkom gärna hur det gick!

  8. #8
    Jag har sökt upp kanalerna och den verkade hitta alla 144 kanalerna men som du sa så blir de svara(ingen signal). Det lär visa sig nästa vecka om det fungerar med CA-modulen eller inte.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Snowjim Visa inlägg
    Canal Digital har en godkänd CA-modul som de lämnar suport på, denna kostar runt 1000 kr. Sen finns det en rad andra CA-moduler(Dialog Conax) att välja på för halva priset.
    SnowJim
    Vet du möjligvis vad denna modul heter och om den stödjer DVB-S2 TV-kort med dubbla mottagare?

  10. #10
    Det är återigen Strong CAMen vi pratar om som vi även pratar om på Minhembio och Nej, den stödjer inte Dualtuner kort.
    Finns att köpa här: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...l/136133.3156/

    P

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-20, 11:59
  2. canal digital hyr box analog eller digital?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 23:37
  3. Behöver jag en CA-modul till Canal Digital?
    Av freddie27 i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-01-07, 23:54
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-04, 21:16
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-22, 09:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss