Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Optibox 5001S på wlan?

  1. #1

    Optibox 5001S på wlan?

    Hej!

    Skulle hjälpa farsan med att slippa TP-kabel till sin box där han kör nån typ av cardsharing mot nån server. Jag har ingen koll på detta alls.
    Köpte en WLAN-adapter som kopplar upp sig mot WLAN och där jag sen kopplar in en TP-kabel från Optiboxen. Testade innan det att koppla in en datorn och det funkade fint med dynamisk IP-tilldelning.
    Dock så funkar inte TV-boxen, jag har startat om den helt men det hjälper inte. Hittade några nätverksinställningar i boxen och där var dynamisk IP ikryssat men det stod ändå adresser i "de fasta rutorna", dock inga som jag tycker matchade nätverket i huset (verkar vara nåt gammalt, då boxen är begagnad).
    Några förslag?
    Får den inte uppkoppling?
    Får den ny IP-adress som inte synkar mot servern för koderna?
    Måste jag köra nån annan RESET eller uppdatering?
    Om jag kopplar tillbaka TP-kabeln direkt till routern så funkar det efter en del laddningstid igen som vanligt.

    Tacksam för alla svar och förslag.
    mvh Andreas

  2. #2
    Om jag förstår dig rätt så ansluter du WLAN adaptern till det befintliga trådlösa nätverket? Får den nån ipadress? Kolla om du kan se adaptern i routern för det befintliga nätverket.

  3. #3
    Ja, jag ansluter adaptern till det trådlösa och sen Optiboxen till adaptern (DLINK DWL-810 brygga) via TP-kabel. Jag vet inte hur man ser IP-adressen Optiboxen får men min bärbara dator funkade fint med inkopplingen. Så DLINK:en verkar ju funka bra.
    Hur ser jag IP-adressen i Optiboxen?
    Kanske kan se den i WLANroutern????
    mvh Andreas

  4. #4
    Hmmm, det finns väl två varianter egentligen. Antingen har Optiboxen samma IP som bryggan har. Alternativt kör bryggan en egen DHCP som ger den en annan IP.

    Kan du ansluta mot bryggan via webläsare? I vilket fall som helst borde det räcka med att ställa Optiboxen att ta emot IP-adress via DHCP så ska det funka...

  5. #5
    Som jag förstår det så står Optiboxen inställd på dynamisk IP så det borde funka som jag ser det. Men icke!
    Som sagt innan, datorn funkar fint.

    Frågan är ju om den måste vara avstängd längre än 1 minut eller nåt annat dumt för att ta emot en ny IP?
    Eller om servern/dreamboxen eller var den nu hämtar sina koder ifrån har nåt register på IP-adresser eller nåt? Men då borde den ju haft en fast IP för att inte riskera få en ny efter ströavbrott eller liknande.
    Kan man göra nån typ av IP release/renew?

    mvh Andreas

  6. #6
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Volvonisse Visa inlägg
    Som jag förstår det så står Optiboxen inställd på dynamisk IP så det borde funka som jag ser det. Men icke!
    Som sagt innan, datorn funkar fint.

    Frågan är ju om den måste vara avstängd längre än 1 minut eller nåt annat dumt för att ta emot en ny IP?
    Eller om servern/dreamboxen eller var den nu hämtar sina koder ifrån har nåt register på IP-adresser eller nåt? Men då borde den ju haft en fast IP för att inte riskera få en ny efter ströavbrott eller liknande.
    Kan man göra nån typ av IP release/renew?

    mvh Andreas
    Om du läser reglerna här så tror jag att det kommer att trilla ner en polett skall du se

  7. #7
    Case closed :låst:
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Liknande ämnen

  1. DM800 WLAN Problem
    Av senz i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 17:03
  2. Wlan med usb Dm 800
    Av Appen i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 17:44
  3. wifi och wlan
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 11:55
  4. Vilket adsl modem med wlan?
    Av tonu i forum Hårdvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 17:46
  5. wlan router hjälp
    Av kpla i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 17:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss