Tänkte åxå tanken att det skulle vara mer "stuns" i att ge sig direkt in i filsystemet stället för att nyttja "menyerna" i boxen. Som helt grön på området så testade jag både telnet + ftp både via Windows kommandofönster samt Dreambox control center (som jag förstod var ett fiffigt program). Förstod också, genom att läsa lite inlägg, att standardlösen var "dreambox" på root. Ingen success = access denied. Kom sedan på att personen som installerat min box skickade med ett lösenord (som jag då, inte hade en susning var den var till). Lösenordet var skapat utifrån min namn så den var inget "standardlösen", glad i hågen rusade jag tillbaka till tangentbordet bara för att få "access denied". Det är läget just nu...jag blir så less över min egen klantighet. Den ena filen är på 14MB å den andra på 6MB, kan också se via nåt förinstallerat script att spacet är 644kb vilket tydligen är alldeles för klent.
Tack för tips men jag sitter tyvärr fortfarande i skiten å "installationskillen" går inte att finna...