Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Dreambox med Boxer

  1. #1

    Dreambox med Boxer

    Hej,

    Kabeltv-nätet kommer gå ner där jag bor i september, så motvilligt måste jag skaffa mig digitaltv.
    Bland de alternativen jag kollat på verkar Boxer (Antenn) vara det vettigaste och billigaste alternativet för mig.

    Det jag undrar är vilket Dreambox jag behöver för att få det att fungera med Boxer (Antenn), HD-kanaler vore trevligt, men inget måste. Lista gärna upp bästa alternativ för HD/icke-HD

    Tack så mkt på förhand.

    Mvh Andreas

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    372
    Tackad
    12 gånger
    Db800HD med t tuner kanske fungerar

  3. #3
    Tack för svaret.

    Har kollat runt lite mer nu och när jag kikar på prisjakt så ser jag att ingen av dreambox är godkända av Boxer. Är detta ett problem, eller är det mer att de inte står för någon support om det inte skulle fungera? Det är väl inte skillnad på marksänt och marksänt?

    http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...ols=#prodlista

    Är helt ny inom detta så tveka inte att komma med svar som skulle passa ett barn

    ------------------------------

    Såg att inlägget nedanför tog upp detta, dvs att Dreambox stödjer Boxer.
    Frågan är ju då, vilken borde man köpa. Är sugen på 500HD, men ser ju att exempelvis 600T är mkt billigare.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det finns ingen operatör som anser att Dreambox är en "godkänd box". Anledningen är att Dreambox har så många möjligheter och är öppen för kortdelning. Operatörerna ser helst att folk använder deras egna boxar som är låsta till deras system.

    Boxer är just nu en röra av standarder. Det finns de gamla SD-sändningarna i mpeg2, det finns nya kanaler i mpeg4, det talas om kommande HD-kanaler och sändningar i en ny standard DVB-T2.

    Dreambox klarar i dagsläget bara mpeg2 sändningar från Boxer. Mpeg4 kanske går om du köper en dyrare modell med uttag för CI-modul. Men då mister du möjligheterna till kortdelning och kan bara köra kanalerna lokalt på den boxen. Det finns ingen Dreambox som klarar DVB-T2 ännu (och knappast någon annan mottagare som gör heller).

    I dagsläget kan jag inte rekommendera någon Dreambox för Boxer tyvärr. Detta beroende på att Boxer som sagt förändras fort och introducerar nya tekniker på löpande band. Det finns på marknaden idag inte någon box vad jag vet som klarar alla Boxers kommande varianter utan många människor kommer att behöva byta sina boxar för att kunna se alla Boxers kanaler...

    Sedan beror det ju på vilket utbud du vill kunna se? Är man nöjd med "gratiskanalerna" SVT, TV4 o.s.v. så funkar en billig Dreambox troligen. De kommer gissningsvis att fortsätta att sändas i mpeg2 ett tag till.

    Men vill man kunna se betal-kanaler och nya kanaler som kommer då är inte Dreambox någon lösning förrän det ev. kommer nya modeller som klarar mpeg4 och DVB-T2.

    Sedan det som du själv var inne på, skaffar man en box som inte är godkänd av operatören så har man inga garantier över huvud taget för att det fungerar. Operatören kan när som helst införa nya tekniska lösningar och tar inget ansvar för om din "icke-godkända" box funkar eller ej.

    Så tyvärr är det skillnad på marksänt och marksänt i.o.m. att Boxer byter system som andra byter skjortor, och idag har åtminstone tre olika tekniker i drift eller planerade...

    Marksänt kommer också alltid att bli en "nödlösning" då det egentligen inte finns frekvensutrymme att sända alla dessa kanaler. Det gör att Boxer trixar med olika tekniker för att kunna klämma in så många kanaler som möjligt. Det gör också att en del av deras kanaler sänds med låg bitrate för att få plats, alltså den tekniska bildkvaliten är låg.

    Har man höga tekniska krav och vill ha en perfekt bild så är Boxer inget att satsa på. Hur kul är det att dra upp en halvtaskig bild på 50 tums Full-HD skärmen?

    Så Boxer må vara några tior billigare per månad men vill man ha kanaler i hög teknisk kvalitet och kunna se kanaler i Full-HD och njuta av en perfekt bild så är det satellit som gäller och framför allt Canal Digital. Det kostar lite mer per månad men du får ett bättre utbud och framför allt riktig teknisk kvalitet på sändningarna.

    Men är man nöjd med att kunna se de vanligaste kanalerna på en mindre TV och inte är så känslig för bildkvaliten så kan Boxer vara ett alternativ.

    Edit:
    Här är lite mer info kring Boxers olika tekniker:
    http://www.boxer.se/kundservice/kund...orandringarna/
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Tack för ett snabbt och utförligt svar!

    De kanaler jag framför allt är ute efter är:
    3,4,5,6 + Discovery
    Sedan att de flesta paket innehåller en massa andra kanaler är ju inte helt fel.
    Men det jag uppfattade av ditt svar är att jag kan köra dessa ett bra tag utan att oroa mig för att min dreambox inte ska fungera? För att vara lite tydligare, hur länge är ett tag? Några år?

    Det tråkiga med dreambox är ju då att man i framtiden måste skaffa ny box när det börjar komma mer och mer inom HD övriga nya standarder sätts. Men även i detta fall måste man ju då köpa en ny box även om man kört på "gratis"-boxen boxer bjuder på vid 24 månader abb (för jag antar att boxer inte bjuder på ny box när nya tekniker kommer ut).

    Har sökt lite och ska söka lite till, ang. om det finns några alternativ till boxer inom marksänt, men jag förutsätter att samma problem även kommer finnas där ang. olika tekniker..

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Enl. vad Boxer säger så kommer dessa kanaler att fortsätta sändas i den "gamla tekniken" d.v.s mpeg2. Hur länge de kommer att göra det vet väl bara Boxer, men antagligen några år till:
    http://www.boxer.se/sv/vart-utbud/al...drade-kanaler/

    De går alltså bra att se med en Dreambox med DVB-T tuner, alltså en modell som slutar på T, t.ex. DM-600T.

    Går även med en HD-box t.ex. DM-800T, fast det finns ju inga HD-kanaler i Boxer ännu. Och när de kommer så sänds de i DVB-T2 och det finns det inga tuners till Dreambox för ännu...

    Det finns nog inga alternativ till Boxer vad jag vet när det gäller marksänd TV (DVB-T).

    Alternativen för en privatperson om man inte har kabel-TV är väl via satellit, Viasat eller Canal Digital. Fast då måste man ju ha möjlighet att sätta upp en parabol förstås.

    Edit:
    Lite personlig reflektion över vad Boxer/Teracom håller på med:

    Först går man över till DVB-T mpeg2 och tvingar alla människor att skaffa digitalbox. Allt skall sändas över UHF så VHF-antenn behövs inte längre. De flesta människor skruvar ner sina VHF-antenner, inga VHF-antenner sätts upp på nya anläggningar.

    Precis när detta är klart aviserar man att det kommer att komma nya kanaler i mpeg4 som kräver nya boxar.

    Precis när det kommit igång lite nya kanaler i mpeg4 och ett antal människor skaffat nya boxar aviserar man kommande sändningar i DVB-T2, vilket kräver nya boxar igen.

    Förresten tänker man också ta VHF-frekvenserna åter i bruk vilket kräver att folk skaffar sig VHF-antenn igen...

    Man tröttnar... Och som jag sa ovan så kan Boxer aldrig bli mer än ett lappverk av nödlösningar p.g.a. bristande frekvensutrymme i de marksända TV-banden. (Teknisk) kvalitets-TV får tyvärr sändas med andra lösningar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Sen så kräver MPEG4 kanalerna en godkänd Viaccess CA modul för MPEG4 kanalerna eller godkänd MPEG4 box.
    Och då är det DM8000 eller kommande DM7020HD som gäller för att ha bild på kanalerna.
    Så även om DVB-T2 tuners kommer så räcker inte det och sen då det gäller HD kanaler så kommer nästa problem.
    Dom krypterade HD kanalerna kommer mest troligt kräva CI+ plats och det har ingen Dreambox eller många boxar överhuvudtaget idag.
    Ang tekniker så har det varit känt att HD kanalerna kommer sändas i DVB-T2 i flera år så det är ingen nyhet.
    Men det är många som inte är insatt som blivit lurad att tro att boxarna ska klara HD sändningar.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #8
    Tack för svaren.

    Lutar nu åt att det blir en Dreambox DM 600T PVR - inte farligt pris och verkar klara av det jag behöver ha den till. Problemet är väl då att man inte kan ta emot eventuella senare HD-kanaler, men det är väl ett senare problem

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    DM-600 är en bra box, den tror jag du blir nöjd med!

    Vad gäller Boxers HD-sändningar på Dreambox så är det så mycket osäkra moment som Leatherface sa, att det nog är bäst att avvakta några år och se vad det kommer fram för lösningar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Japp, tack så mycket för hjälpen!
    Får fortsätta studera denna boxen nu och lägga en beställning

Liknande ämnen

  1. Dreambox 500T och Mpeg4 Boxer
    Av kalle2345 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 22:51
  2. Dreambox och inspelning av boxer kanaler
    Av DennisOlof i forum Boxer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 11:14
  3. Boxer, Dreambox, ID, CS, Setup, Pairing?
    Av radek82 i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 06:21
  4. Valet och kvalet(Boxer+dreambox)
    Av Ero i forum Boxer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-07-02, 23:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss