Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Dreambox program (dm600)

  1. #11
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Visst, men vill man hålla på med W# ?? Inte då jag iallafall. Och det mesta som sker i kommunikationsväg är oftast baserat på Linux (mail, routers, brandväggar, virusskanning globalt osv.) Lite orolig just nu, då det går åska här, och jag har beredskap i helgen. Tänkte ut & fiska men ...
    Jag är ingen virtuos med linux och är mer av bekvämlighet kvar i bills värld, tycker att linux är utmärkt som server OS men det jag gillar mest är väl det nakna.
    En annan är ju van att vara i textbaserat läge sen tidiga MS Dos.

    Kan dock se fördelar i både W och *Nix

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Har jag sagt något om klienter ??? Pratar om SERVER-parken som består mestadels av *nix-datorer. Klienterna är Win XP, men de har inte jag något att göra med.
    Och tur är väl det skulle bli ett jäkla Hmmande annars :errf:

  3. #13
    En liten update.

    Har gjort en lyckad omflashning via mitt program.
    Det jobbiga med dm600 är däremot .nfi filerna.

    Jag vet inget annat sätt att flasha boxen på än via DreamUP och COM port eller via webbgränssnittet. (Har någon några filer eller kan kommandon osv för att kunna flasha in en .nfi fil via telnet så säg till)
    Är endast webbgränssnitts omflashning som kommer finnas i programmet just nu.
    En knapp kommer att genomföra telnet kommandon och omstart av dreamboxen sen visas ett browser fönster med sidan för firmware update.
    Total omflashning via COM porten ser jag ingen nytta av med programmet utan då får man lov att använda DreamUP.

    Sammanfattning:
    Telnet implementering i programmet är genomfört så programmet kan skicka förutbestämda kommandon till boxen. (användaren kommer inte själv kunna skicka egna telnet kommandon).

    Har även lyckats med koden för att kunna dela ut en mapp på datorn, vilket öppnar upp för att mounta en HDD till dreamboxen via nätverket. Denna kod är däremot inte implementerad i programmet ännu.

    FTP client kod ska också in i programmet för att kunna föra över config filer till dreamboxen. Detta möjliggör då att backup funktion kan läggas in då 3 filer behöver in i boxen för att kunna göra full backup till .nfi fil.

    kan säkert vara till väldigt bra hjälp för många nya dream användare.
    sen kanske en flik med lite enigma2 funktioner
    Det är min tanke också, tror många nya dream användare uppskattar det.
    Vi får se med enigma2 :P Problemet är att jag inte har någon egen box för att kunna kontrollera att funktionerna väl fungerar.
    Men ingen omöjlighet att det kommer.

  4. #14
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Så det är typ DCC (Dreambox Control Center) du är ute efter, eller skapar kanske man ska skriva. :thumbup:
    Multitasking means screwing up several things at once.


  5. #15
    Inte riktigt som DCC av de funktionerna jag använt i programmet i det programmet i alla fall
    DCC var man som ändå tvungen att utföra allt själv? (inte använt det alltför mycket)

    Tanken är i detta är att det ska vara väldigt automatiserat.
    Interaktivt dvs klicka på olika knappar för att aktivera/avaktivera.
    En sak som det kan vara är t ex twohandleservice för dm600 på Gemini, då ska en kod rad in i en config fil.
    Användaren ska bara behöva klicka på en knapp typ "Aktivera two handle service".
    Sen lägger programmet in kodraden i rätt config fil.
    Så användaren behöver inte själv skriva kod.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av sleddog Visa inlägg
    Jag är ingen virtuos med linux och är mer av bekvämlighet kvar i bills värld, tycker att linux är utmärkt som server OS men det jag gillar mest är väl det nakna.
    En annan är ju van att vara i textbaserat läge sen tidiga MS Dos.

    Kan dock se fördelar i både W och *Nix
    Ända fördelen med bill är om man spelar mycket.
    Men numera går även många spel gå få igång i Linux med.
    Jag kör enbart Linux och ärligt talat så är det snarare så att Linux är bekvämare.
    Allt handlar om vilken dist man använder.
    Man måste inte sitta och kompilera en massa saker i flera dagar som i vissa dists.
    Man kan klicka sig fram i olika menyer och installera program enkelt i en paketinstallerare (Även om jag nu föredrar konsollen i dom flesta fall då det går snabbare).
    Du behöver inte ens öppna webläsaren och söka efter det i dom flesta fall utan allt finns redan installerat eller finns i pakethanteraren.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  7. #17
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Ända fördelen med bill är om man spelar mycket.
    Men numera går även många spel gå få igång i Linux med.
    Jag kör enbart Linux och ärligt talat så är det snarare så att Linux är bekvämare.
    Allt handlar om vilken dist man använder.
    Man måste inte sitta och kompilera en massa saker i flera dagar som i vissa dists.
    Man kan klicka sig fram i olika menyer och installera program enkelt i en paketinstallerare (Även om jag nu föredrar konsollen i dom flesta fall då det går snabbare).
    Du behöver inte ens öppna webläsaren och söka efter det i dom flesta fall utan allt finns redan installerat eller finns i pakethanteraren.
    Det är väl ungefär som diesel eller bensin en smaksak.
    Jag föredrar windows mer pga det är där jag har lärt mig allt.

Liknande ämnen

  1. dreambox dm600 c inget signal
    Av dblockboy i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 12:15
  2. Dreambox DM600 till två tv apparater
    Av sampolinen i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:00
  3. Uppdateringsproblem dreambox dm600
    Av jeppepeppe i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 18:09
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 19:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss