P-son ok, då förstår jag, men det är i alla fall ett alternativ även om du vill försöka att fixa det själv. Det är ju bra, då finns det alltid en sista lösning om det inte går att fixa det själv.
Schwede30 instämmer, den LNB jag har på min 2meters för Astra2d är egentligen skräp, 0.6db och är en gammal trött microelectronics technology inc quattro LNB. Jag kan inte byta den pga infästningen är skit och vintern gör att LNBn fryser fast i monteringsramen. Jag har finjusterat den vertikalt. Fick fin signal på höga bandet, (ska prova justering horisontellt också). men trots hög signalstyrka kan jag ändå inte låsa på en hel del transpondrar som finns på Astra 2A, Astra 2B (och dessa har en bra footprint över europa) vilket visar på att LNB val är ganska viktigt och att man har en parabol som håller en viss kvalite. Tror att glasfiberparabolen är ganska usel och absorberar mycket av signalen jämfört med t.ex. en aluminium variant. Jag kan låsa på några Astra 2D transpondrar, men kvaliten är verkligen usel. Säkerligen beroende på ganska taskig LNB.
Samma problem kan gälla för P-son även om jag tror att CD samt Viasat har bättre täckning över europa jämfört med Astra 2D, men att man trots allt ändå måste gå upp en bit i parabolstorlek (jämfört med 75cm parabol) för att få bra signal året om och täckning. Sedan beror det på vilken typ av parabol P-son har, bild kanske ?

Svara med citat