Man ska ha klart för sig att cs handlar om oerhört små dataströmmar. Det är några bytes som skickas fram och tillbaka var 5:e eller var 10:e sekund.

Detta klarar USB 1.0 lika bra som USB 2.0. Och även en ganska klen dator med långsam CPU och lite minne fixar detta utan några svårigheter.

Så länge allt rullar på bra så kräver det inte mycket maskin. Den enda gång jag märkt att det var en fördel att ha lite kraftigare maskin var när Viasat körde sina EMM-attacker för några år sedan som orsakade reinits på kortläsaren. Då satt jag med en hyfsat bra server (AMD Athlon 64 X2 3800+ och 2GB RAM) och tack vare det så startade kortläsaren om så snabbt att newcs ofta hann komma igång igen innan det var dags för nästa ECM. Så oftast märkte jag inte så mycket av dessa attacker.

Men när jag kollade i loggarna såg det ju inte snyggt ut förstås så det blev att uppgradera NewCS till v.1.62 för att slippa problemen helt.

Så, sammanfattningsvis. NewCS rullar bra på väldigt lite maskin så länge det inte uppstår några extrema problem. Men det är en fördel att ha lite kräm i maskinen om det skulle uppstå onormala situationer.

Med tanke på hur billig hårdvaran är idag så är även budget-PC utrustade med flerkärniga CPU:er och 2-4 GB minne. En sådan "budget-PC" blir en utmärkt hemmaserver som klarar både NewCS och en hel del annat utan problem.