Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Konfigurera 500HD box på bästa sätt?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger

    Konfigurera 500HD box på bästa sätt?

    Skall köpa en 500HD box original.
    Tänkte höra vilken image och klon som rekomenderas till denna box?
    Skall mest titta och ibland spela in på en e-satadisk.
    Något annat man bör tänka på när man iordningställer denna box?

    Säkerhetsmässigt, vad bör man göra för att undvika att den går sönder genom script o virus eller liknande som finns i nätverket?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger

    Smile Sitter i samma "båt" precis köpt en 500HD

    Har igentligen precis samma frågor som du men vi ser inte ut att få något svar. Även jag har ordnat en e-SATA disk till min 500HD. Hur som helst så tänker jag testa min 500HD med orginal image enigma2 tror jag den heter. Detta är min första Dreambox så nu har man ju skruvat upp förväntningarna Mvh skunck'en

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmmm.

    Virus kan du glömma då Linux inte påverkas av sådant, det är ett (av många) W#-påfund.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger

    Nu har jag fått min 500HD box

    Jaha så har jag precis hämtat ut min nya 500HD burk, får väl återkomma senare och tala om vad man inte skall göra :whistle: Måste bara arbeta fram till kl17.00 idag innan jag kan dyka ner drömmarnas värld

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Jag har inte kopplat in min box ännu von skunck, jag väntar på dig så får du
    hjälpa mig på traven lite. Ligger det en fungerande image i den redan?
    På kvittot står det att man inte får uppgradera mjukvara då gäller inte garantin?
    Kan det verkligen stämma? Ungefär som man inte får installera program på en dator ;-)

    Så alla dessa plötsliga hängningar och problem kan inte bero på virus eller elakt script via nätverket? Har haft problem med 2 st på kort tid.

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    @kalle2345 Du kan inte jämföra att installera program på datorn, då du egentligen helt byter operativsystem på din dreambox. Och det får du knappast göra på din köpta W#-dator heller.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger

    Lite små segt att komma igång

    Jaha så har jag börjat med att koppla in min DM500HD och ja åtminstone min box kom färdig med enigma2 image, första jag gjorde var konfa så den hittar ut på internet(enklast via DHCP). Sedan tanka jag hem alla 27 uppdateringar. Allt väl så här länge...

    Har tidigare haft en Force536D som använt sig av satteliterna
    Thor 1.0W, Sirius 5.0E, Astra 19.2E samt Hotbird 13.0E och nu börjar problemen även för mig Jag hade mottagning på den äldre boxen på samtliga 4 ovan nämnda satteliter men det verkar som att DM500HD är mycket känsligare på signalkvaliten, åtminstone om jag skall tro på den inbyggda "satfinder" funktionen(som jag tycker beter sig konstigt).

    Enligt satfinder så är det endast ok signal från Astra 19.2E och möjligen Sirus 5.0E medans Thor 1.0w i princip inte syns i satfinder, hur är detta ens möjligt ? min Forcebox har givit mig bra bild i 5 år, både i regn och snöstorm.

    Någon som har tips till detta eller är det så enkelt att man skall gå ut och flytta lite på LNB'ena ? har en Toroidal 90 tallrik.

    Mvh skunck

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger

    Virus på din box

    Hej håller med föregående talare angående virus, inte troligt att du drabbats av virus i din Drembox dock så finns det virus till Linux men trenden just nu är till och med att antal virus till Linux sjunker

    Mvh skunck

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger

    Nybörjarfråga angående LNB

    Hej !

    Nybörjarfråga, motsvarar min switch box A, B, C, D även A, B, C, D i
    konfigurationen i min Dreambox 500HD enigma2.

    Dvs parar jag ihop A med A osv så skall allt stämma ?

  10. #10
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    @kalle2345 Du kan inte jämföra att installera program på datorn, då du egentligen helt byter operativsystem på din dreambox. Och det får du knappast göra på din köpta W#-dator heller.
    Det är klart att du får byta operativ? Däremot så får du inte någon support om du gjort det, har svårt att tro att garantin på hårdvara skall sluta gälla pga nytt operativ.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 20:35
  2. Konfigurera mgcamd 1.31
    Av pacmyc i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-14, 00:40
  3. Konfigurera 7025 med Viasat
    Av Blizzzard i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 13:21
  4. Konfigurera 400s och 200s för cs
    Av beson i forum DGStation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 12:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss