Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: VPN tjänst

  1. #1

    VPN tjänst

    Någon som vet vad som gäller om man ansluter sig till en vpn tjänst?

    Använder idag dyn dns. Antar att jag måste behålla den?
    Förmodar att jag fortfarande måste ha portarna öppnade i min router?

    Vesslan

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger

    Svårt att svara på tror jag

    Hej gissar att du menar en VPN stjänst på nätet för att "dölja" dig vid fildelning ? Men hur som helst så har inte det med din dyndns att göra men lite beroende på hur VPN tjänsten är gjort så kanske dom måste kunna göra ett DNS uppslag på dig. Därimot om du själv får initsierar tunneln så lär du knappast behöva dyndns.

    Jag kör själv med en DHCP internet address och använder mig av dyndns men tycker inte att det ställer till några problem, alla moderna routrar har ju stöd för dom. För du sitter väl inte och krånglar med någon lite klientdel i din PC för dyndns ? :thumbup:

  3. #3
    Du skrev: (Därimot om du själv får initsierar tunneln så lär du knappast behöva dyndns.)
    Varför? Jag har ju ingen fast ip-adress.
    Du säger att du själv använder dyn dns, är inte en VPN tjänst ett bra kompliment? eller är det overkill?

    //Vesslan

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger

    Nja...

    Nu är jag lite förvirrad vad du vill dyndns är till för att du med dynamiskt IP till din "burk"(oftas en router idag) skall kunna hittas genom ett www namn tex: www.vesslan.nu Så fort din ISP ger dig ett nytt ip så meddelar din router/klient det till dyndns och uppdaterar information.

    VPN är till för att skapa ett virtuellt privat nätverk, det som till vardags kallas för vpn tunnel. :thumbup:

    Gissar du måste behålla dyndns om du vill kunna nå dig själv utifrån.

    Kanske inte så mycket till hjälp

  5. #5
    Tack, jag rörde nog ihop det lite. Tror jag förstår nu.

    //Vesslan

Liknande ämnen

  1. DNS-tjänst för dynamiska ip-adresser
    Av ElFeo i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 21:34
  2. Ny EPG-tjänst igång
    Av marimekko i forum Boxer
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 11:50
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-02-07, 12:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss