Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 41

Ämne: Introduktion till Cardsharing

  1. #21
    mmm.. skall själv testa köra Dreambox som server och en annan som client.. låter som jag kommer få ställa er kunniga lite fråger när det börjar dra igång.

  2. #22
    :lol:
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Kul med synpunkter! :happy:

    Tråden kom till för att kanske slippa svara på samma frågor om och om igen...

    Det kan bli lite tjatigt i forumet emellanåt om samma frågor ställs av olika personer vecka efter vecka. :whistle:

    Men det är klart, för enkelt ska det inte vara. Lite problem bör man springa på för att lära sig och för att kunskaperna ska fastna så man vet vad man håller på med.

    Men jag tror cardsharing till sin natur är såpass komplicerat att det aldrig kan bli helt enkelt, oavsett hur många lathundar man skriver...?

    Hade så smått börjat fundera på att lägga till ett avsnitt om hur man drar igång NewCS på Linux, men jag kanske ska lägga ner det då så det inte blir för enkelt...

    Vi får se om andan faller på.
    Sitter här och önskar att du skrivit ett avsnitt om hur man drar igång NewCS på linux .. Hade tänkt försöka mig på en linux server.. fast jag inte har någon erfarenhet av det... Och det är alltid till en stor hjälp om man har någonstans att börja.. Vad vilka saker som krävs och i vilken ordning man ska göra allt !!!

    Hoppas den kommer snart !!! ray:

  3. #23
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har varit lite till och från vad gäller en guide för NewCS på Linux. Det ligger i cardsharingens natur att det inte skall vara för enkelt. Det finns en viss risk att om det blir "för enkelt" så att "vem som helst" kan dra igång en cs-server så kommer det att bli så vanligt att bolagen snabbar upp sina motåtgärder mot cs. Jämför vad som hände för c:a 6 år sedan då i stort sett alla bolag bytte krypteringsmetoder för att Internet svämmade över av beskrivningar på hur man gjorde sina egna auto-uppdaterande piratkort...

    Så jag har bestämt mig för att inte göra någon exakt punkt för punkt beskrivning hur man gör. (Kan nämna att jag pysslat med att bygga UNIX-installationer i mitt yrke under många år och jag har lekt med tanken att göra en enda zip-fil eller ett enda script som bara behöver packas upp eller köras och så är allt klart. Det vore fullt möjligt, men jag har alltså bestämt mig för att inte göra det.)

    Nåväl, NewCS verkar inte utvecklas för Windows-plattformen längre så nu är det Linux som gäller. Jag anser att det är bättre att förklara en del begrepp och ge allmänna riktlinjer så att de som är tillräckligt intresserade kan finna den information de behöver men att det ändå inte ska vara "busenkelt" så att alla klarar av det. Det hör också till saken att cs bygger mycket på nätverkskommunikation, så även om man gör en busenkel guide för hur man sätter upp servern så kommer användaren inte att klara ut ev. problem om han inte förstår lite hur det fungerar.

    Så mitt råd till den som vill börja med cs är: Läs så mycket information du kan hitta. Testa sedan att dra igång en egen installation för att få lite hands-on erfarenhet. Och när du springer på problem så ställ frågor här i forumet. :thumbup:

    Så äntligen, det du frågade efter. :lol:
    Några allmänna råd hur man får igång NewCS i Linux:

    Om du inte har någon speciell Linux-distribution du föredrar så rekommenderar jag att använda någon av de stora, Fedora eller Ubuntu. På senare år har jag själv kommit att gilla Ubuntu mycket även om jag tidigare varit ett RedHat/Fedora fan. Använd en av de senaste versionerna för att få med dig uppdaterade drivrutiner som behövs ifall du ska använda AD-Tekniks USB Phoenix eller liknande som kortläsare. Gör en grundinstallation, det spelar ingen roll om du väljer Desktop eller Server, NewCS behöver bara grundläggande funktionalitet i Linux.

    En sak att se upp med om man använder Ubuntu eller andra Debian-inspirerande Linux:ar är att man måste avinstallera en programvara som heter "brltty". Det är en programvara för Braille (blindskrift) som verkar installeras by default. Den lägger beslag på serieportarna och ställer till problem för kortläsarna. Man tar bort den med:
    sudo apt-get remove brltty

    Sedan skapar du ett bibliotek på valfritt ställe i filsystemet t.ex. /usr/local/newcs. Där lägger du en kopia av den newcs.xml som jag postat tidigare i denna tråd. Samt att du lägger dit filen newcs.i686 som finns i det zip-arkiv med NewCS som du tankat hem. Anslut din kortläsare och gör ett första försök att sparka igång newcs.

    Ovanstående borde vara nog för att få det att starta så man kan testa lite. Sedan återstår att snygga upp systemet. Skapa start och stopp script som automatiskt drar igång NewCS vid boot. Fixa till loggningen, och kanske placera konfigurationsfilen på ett snyggare ställe som t.ex. /etc/newcs. Mycket av det här finns beskrivet i forumet sedan tidigare, en del kanske du kan hitta och annat får du fråga om. Det ska kosta lite svett att få igång cs...

  4. #24
    Du har helt rätt, det ska inte vara för lätt : ) .. Som van windows människa är det inte lätt att sätta sig vid ubuntu och försöka göra något heller. Men det tar sig, man får läsa och läsa. Hittade en guide för ubuntu och där fanns det mycket nyttigt just för att kunna använda terminalen. För det är just det att veta vad och hur kommandona funkar... Det är tur att det finns folk att fråga ... Tack Tack ( Det kommer snart fler frågor ) : )

  5. #25
    vilken cam måste man köra på klienten för att kunna uppdatera kortet? Alla mina kör evocamd 2.17 men ser att många kör med mgcamd är det denna som gäller? om det är mgcamd, hur skall konfigfilen se ut på klienten, eller kör den mot samma?

  6. #26
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av padz Visa inlägg
    Någon som har bra koll på vilken hastighet du måste ha på din uppkoppling för att kunna ha en server med 5-6 stycken. Har idag adsl 24/2 mbit men funderar på att skaffa bradbansdtelefon och då måste man ta tv och då stryper Telia ned till 14/1 mbit klarar man av att dela på 1 mbit?
    Det här är ett gränsfall för vad som är tillåtet att diskutera eftersom forumets regler endast tillåter "diskussioner om cardsharing inom hushållet".

    Men du kan räkna med att cardsharing förbrukar väldigt lite bandbredd så det är inget problem med en upplänk på 1 Mb/s. Det går bra med betydligt mindre också.

  7. #27
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Citat Ursprungligen postat av padz Visa inlägg
    Någon som har bra koll på vilken hastighet du måste ha på din uppkoppling för att kunna ha en server med 5-6 stycken. Har idag adsl 24/2 mbit men funderar på att skaffa bradbansdtelefon och då måste man ta tv och då stryper Telia ned till 14/1 mbit klarar man av att dela på 1 mbit?
    §10. Enbart diskussioner om Cardsharing inom hushållet är tillåtet.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  8. #28
    Hej! Undrar hur det funkar med om jag t.ex bor i ett comhem hus och har ett abbonnemang där via kabeltv. Om jag vill dela med mig det till en dreambox som står i mitt andra rum som har tele2uttag(hus) =). Fungerar det då eller fungerar det endast om den andra dreamboxen också står i ett comhem hus?

  9. #29
    Stoppa in TELE2 kortet i ComHem boxen eller tvärsom så ser du hur mycket bild du får
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  10. #30
    Är det fortfarande inte möjligt att dela HD-kanaler inom hushållet? Har idag HD kanal paket med tvillingkort hos viasat via parabol men funderar på att införskaffa DM800 HD boxar och dela ett kort istället är detta möjligt? Som sagt inom hushållet

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss