Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 41

Ämne: Introduktion till Cardsharing

  1. #1
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger

    Introduktion till Cardsharing

    Det här är tänkt att vara en introduktion för dem som inte vet något om cardsharing. Här behandlas bara cardsharing inom hushållet.
    Den som har tänkt att pröva på cardsharing behöver vara lite datakunnig (helst Linux). Det finns inga färdiga lösningar utan konfigurationsfiler m.m. behöver alltid anpassas så man får vara beredd att hacka lite. Det är också bra att ha lite nätverkskunskaper så man kan förstå de nätverksrelaterade problem som kan uppstå.


    1. Vad är cardsharing?
    Med cardsharing menas att man delar ut ett original programkort till flera mottagarboxar. Fördelen är att man kan använda ett programkort till flera mottagare hemma istället för att köpa flera s.k. tvillingkort eller liknande.

    2. Funkar det med satellit, kabel, marksänt?
    Cardsharing funkar i dagsläget för Boxer, Comhem (inte HD-kanalerna), Canal Digital och Viasat (inte HD-kanalerna). Det funkar även för en hel del andra utländska programleverantörer.

    3. Vad är en cardserver?
    Cardservern läser av originalkortet och skickar koderna vidare till klienterna.

    4. Vad är en klient?
    En klient är en digitalmottagare som hämtar koderna från en server för att kunna dekryptera och visa programmet.

    5. Hur många klienter kan man ha på en server?
    Detta är en vanlig fråga som det inte finns något exakt svar på. Det maximala antalet klienter beror på hur snabbt programkortet svarar, om klienterna tittar på samma eller olika kanaler samt en del andra tekniska förutsättningar. Det är normalt sett inga problem att ha lika många klienter som man normalt kan tänkas ha TV-apparater i ett hushåll.

    6. Vad behöver man?
    I ett cardsharing system behöver man en server och en eller flera klienter. Servern och klienterna kommunicerar via vanligt datanätverk (ethernet).

    7. Vad består servern av?
    Servern är en programvara som körs på en dator. Ett vanligt cardserverprogram är NewCS. Datorn man kör NewCS på kan vara en vanlig PC som kör Windows eller hellre Linux. Det kan också vara en Linuxbaserad digitalmottagare t.ex. Dreambox. Servern måste ha en kortläsare för att kunna läsa programkortet. I Dreambox finns kortläsaren inbyggd, använder du en PC måste du koppla till en lös kortläsare.

    8. Varför skall jag köra servern på Linux?
    NewCS finns i en Windows-version också. Det går att köra servern på Windows. Men Windows-versionen är inte lika bra som Linux-versionen och en Linux-dator är stabilare än en Windows-dator. Så många väljer att köra servern på Linux för att det blir stabilare.

    9. Vilka kortläsare fungerar?
    Till en PC behöver man ett s.k. Phoenix-interface. Äldre typer ansluts via serieporten och modernare typer ansluts via USB. Det finns också en del "multiprogrammerare" som tidigare använts för att programmera piratkort som går att använda. Tumregeln är att den går att använda om den kan sättas i "Phoenix-läge".

    10. Var kan jag köpa en kortläsare?
    Kolla på nätet på sajter som säljer satellit-utrustning, ibland säljer de under avdelningen "Brännare" eller "Programmerare" Phoenix-interface. En annan mycket vanlig kortläsare som används av många idag är AD-Teknik:s USB Phoenix. Den finns med och utan ID-chip. Planerar man att använda mer än en kortläsare på samma dator är det bra att köpa sådana med ID-chip.

    11. Kan samma server dela ut mer än ett kort?
    Ja, samma server kan dela ut flera kort. t.ex. Canal+ och Viasat. Men man måste ha en kortläsare för varje kort man vill dela ut.

    12. Vad består en klient av?
    Det finns tre olika typer av klienter.
    a. En Linuxbaserad digitalmottagare som Dreambox, Relook eller liknande. Detta är ofta den bästa lösningen eftersom man får allt i samma låda och det är lätt att göra uppdateringar genom att byta ut programvaran i mottagaren. Mottagaren klarar också av olika system, t.ex. Canal+ och Viasat samtidigt.
    b. En vanlig digitalmottagare som kompletteras med ett lämpligt interface t.ex. Alex. Interfacet har en anslutning som passar i mottagarens kortläsare och en anslutning till datanätet. Detta är en billigare lösning (knappt 1000:-) som kan passa om man redan har en bra mottagare. Nackdelen är att mottagaren oftast bara klarar ett system. Det blir också fler sladdar att hålla reda på och strulfaktorn ökar.
    c. Ett TV-kort i en dator. Med ett lämpligt TV-kort i en dator är det ofta möjligt att titta på krypterade program genom att koppla upp sig mot en cardserver. Det krävs lämpliga programvaror och en del konfigurerande.

    13. Vilken programvara använder klienten?
    Det finns flera olika. I Linux-baserade mottagare är mgcamd en vanlig programvara. Kör man TV-kort i en dator finns programvaror som WinCSC och acamd. Alex har sin egen inbyggda programvara.

    14. Hur kan ett system se ut?
    a. Det enklaste systemet kan vara en enda Dreambox som är både klient och server. I Dreamboxen körs serverprogrammet NewCS som läser av kortet och klientprogrammet mgcamd som kommunicerar med servern och dekrypterar bilden.
    b. Efter ett tag kanske man vill ha en mottagare till och skaffar ytterligare en Dreambox. Den nya Dreamboxen behöver bara köra klientprogrammet mgcamd som konfigureras att koppla upp sig mot servern i den gamla Dreamboxen. I den gamla Dreamboxen måste man då göra inställningar så att man tillåter den nya Dreamboxen att ansluta.
    c. Ett större system kan bestå av tre-fyra olika Dreamboxar som klienter och en PC som server.

    15. Varför är det bra att ha servern på en PC?
    Det kan vara en fördel att ha servern på en maskin som inte används till något annat. Detta för att det skall bli så lite störningar för klienterna som möjligt. Om maskinen som servern går på behöver startas om eller hänger sig så försvinner ju tjänsten för alla klienterna. Många väljer att ha servern på en gammal PC som inte används till något annat. Om man inte vill ha en stor PC på ständigt som brummar och drar ström så finns det möjlighet att köra servern på t.ex en liten Linux-baserad router eller en gammal Dreambox med trasig mottagardel.

    16. Vilka kunskaper behövs?
    Det är bra med datorkunskaper. Ju mer desto bättre. Linux är bra att kunna eftersom Dreambox m.fl. mottagare är Linux-baserade. Många väljer att sätta upp cardservern på en Linux-dator och då krävs också Linux-kunskaper. Det är en fördel att kunna nätverk eftersom kommunikationen sker via nätverket och det krävs kunskaper för att kunna göra rätt nätversinställningar och reda ut ev. problem med nätverket.

    17. Måste alla klienter anslutas till parabol/kabel/antenn?
    Ja. Det enda som skickas mellan servern och klienterna är koderna som dekrypterar bilden. Själva antennsignalen måste varje box få från sin egen antenningång via antennkabel från parabol, kabelTV-uttag eller antenn.

    18. Måste servern anslutas till parabol/kabel/antenn?
    Om servern är enbart server t.ex. en PC så behöver den inte anslutas till antenn. Servern behöver bara ha en kortläsare för att kunna läsa programkortet.
    (Om man har en kombinerad server/klient t.ex. en Dreambox eller en PC med TV-kort så behöver den anslutas till antennsignal för att kunna visa bilden.)

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Här skickar jag med en lämplig första newcs.xml att börja med. Många av de exempelfiler som finns i olika guider innehåller en massa onödigt. Jag tycker det är bättre att börja med en "avskalad" version som bara innehåller det nödvändigaste och lära sig hur den fungerar. Sen kan man lägga till ev. features senare när man fått det att rulla.

    Kod:
    <newCSconfig>
            <readers name="Phoenix">
                    <device>
                            <name>Phoenix Interface</name>
                            <type>phoenix</type>
                            <mhz>357</mhz>
                            <node>/dev/ttyS0</node>
                            <parity>odd</parity>
                            <reset>normal</reset>
                            <export>Yes</export>
                            <enabled>Yes</enabled>
                            <blocksa>No</blocksa>
                            <blockua>No</blockua>
                            <blockga>No</blockga>
                            <!-- <boxkey>0000000000</boxkey>  -->
                            <!-- <rsa>0000000000</rsa> -->
                            <Seca-PPV>no</Seca-PPV>
                            <crypto-special>No</crypto-special>
                            <PTShandshake>No</PTShandshake>
                            <carddetect>yes</carddetect>
                            <newcamd_port>15000</newcamd_port>
                            <priority>round</priority>
                    </device>
            </readers>
            <cache>
                            <emm>20</emm>
                            <ecm>-1</ecm>
            </cache>
            <httpd>
                    <server>
                            <port>8080</port>
                            <enabled>yes</enabled>
                    </server>
                    <user>
                            <name>newcs</name>
                            <password>newcs</password>
                            <accesslevel>admin</accesslevel>
                    </user>
            </httpd>
            <debug>
                            <password>NewCSpwd</password>
                            <level>verbose</level>
                            <type>init</type>
                            <output>console,tcp</output>
                            <console_options>normal,init</console_options>
                            <tcp_port>1001</tcp_port>
                            <tcp_options>normal,init</tcp_options>
            </debug>
            <newcamdserver>
                            <enabled>Yes</enabled>
                            <name>newcs</name>
                            <deskey>01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14</deskey>
                            <user>
                                    <name>user1</name>
                                    <password>pass1</password>
                                    <spider>No</spider>
                                    <au>on</au>
                            </user>
            </newcamdserver>
    </newCSconfig>
    Den här filen är för Linux och man får själv ändra raden:
    <node>/dev/ttyS0</node>
    ifall kortläsaren får någon annan beteckning (oftast blir den dock /dev/tty/S0).

    För Windows kan du använda samma fil och bara ändra raden:
    <node>/dev/ttyS0</node>
    till
    <node>COM4</node>
    eller till den COM-port kortläsaren får på din dator.

    (Om du kör Windows är det inte säkert att web-interfacet eller telnet-interfacet fungerar. De senare Windows-versionerna av NewCS har haft dålig funktionalitet. Vad jag kunnat prova så fungerar inte web-interfacet i v. 1.50 och inte telnet-interfacet i v. 1.62.)

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger

    Kom igång med NewCS på Windows

    Många undrar över hur man kommer igång med NewCS på Windows.
    Här kommer en liten lathund för hur man kommer igång på enklaste sätt.

    1. Koppla in din kortläsare och installera ev. drivrutiner till den. Om det är en äldre serieportansluten läsare så behövs oftast inte någon drivrutin. Om det är en USB-ansluten läsare så behöver den oftast en drivrutin. Se instruktioner från tillverkaren.

    2. När din kortläsare är installerad så kontrollera att du vet säkert vilken COM-port den använder.

    3. Tanka ned zip-filen med NewCS-programvaran från denna siten. Välj helst inte v. 1.62 eftersom den har lite problem i Windows. v. 1.50 eller tidigare går bra. (v. 1.62 behövs bara om man kör Viasat).

    4. I zip-filen finns en mapp som heter 'win32'. De filer som finns i den mappen lägger du i en tom mapp på din dator.

    5. Kopiera texten i den newcs.xml som finns i mitt inlägg ovanför i denna tråden. Ändra raden:
    <node>/dev/ttyS0</node>
    så att den innehåller den COM-port din kortläsare använder, t.ex.:
    <node>COM4</node>
    spara sedan filen med namnet newcs.xml och lägg den i samma mapp som du har NewCS-filerna.

    6. Starta ett kommandofönster (DOS-prompt). Byt till din NewCS-mapp med kommandot 'cd' och starta NewCS med kommandot:
    newcs

    Om allt går bra så får du en utskrift på skärmen där du kan följa hur NewCS rullar igång. :thumbup:

    ====================

    Tyvärr finns det en hel del buggar i de senare Windows-versionerna. Den senaste versionen som rullar helt felfritt är v. 1.31. I senare win32-versioner finns följande buggar:
    v. 1.50: web-interface fungerar inte.
    v. 1.62: telnet-interface fungerar inte och NewCS kraschar om inte raden:
    <output>console,tcp</output>
    ändras till:
    <output>none</output>
    men då får man ingen loggning och kan inte se vad som händer. Använd web-interfacet för att kolla om servern rullar.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kul med synpunkter! :happy:

    Tråden kom till för att kanske slippa svara på samma frågor om och om igen...

    Det kan bli lite tjatigt i forumet emellanåt om samma frågor ställs av olika personer vecka efter vecka. :whistle:

    Men det är klart, för enkelt ska det inte vara. Lite problem bör man springa på för att lära sig och för att kunskaperna ska fastna så man vet vad man håller på med.

    Men jag tror cardsharing till sin natur är såpass komplicerat att det aldrig kan bli helt enkelt, oavsett hur många lathundar man skriver...?

    Hade så smått börjat fundera på att lägga till ett avsnitt om hur man drar igång NewCS på Linux, men jag kanske ska lägga ner det då så det inte blir för enkelt...

    Vi får se om andan faller på.

  5. #5
    Hejsan, en liten fråga bara:

    Jag ser att du inte har radegastserver med i din newcs.xml, hur får man då till att nycklar uppdateraas till kortet? Vad jag läst så fungerar det bara om man byter till radegast, stämmer det? (jag kör boxer, opensasc 49 samt newcs 1.62 under mythbuntu) Själv fick jag dock inte nya nycklar till kortet då de bytte senast (3:e mars) Dvs, det jag igentligen undrar över är om detta fungerar under boxer samt hur jag måste ställa in i newcs samt ev opensasc för att nyckeluppdateringar skall skickas till kortet? Tack på förhand!

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Hej,
    Jag vet inget om opensasc tyvärr.
    Radegast behövs inte för att uppdatera kortet. Uppdateringar klaras med newcamd-protokollet.

    I NewCS anger du i newcs.xml under sektionen <newcamdserver> vilka användare som skall få lov att skicka uppdateringar till kortet. Detta görs genom att sätta <au>on</au> på dessa. T.ex.:

    <user>
    <name>user1</name>
    <password>pass1</password>
    <spider>No</spider>
    <au>on</au>
    </user>

    Sedan måste ju också klienten skicka uppdateringarna till NewCS. Jag har bara kört mgcamd så jag vet inte hur detta görs i opensasc?

    Skall inte vara något problem med Boxer. Testade Boxer för något år sedan.

  7. #7
    Jag bytte till mythbuntu/newcs/opensasc för ca 3v sedan, innan körde jag gentoo/newcamd/sasc-ng vilket fungerade bra förutom att newcamd tydligen inte har stöd för uppdatering av kortet. Efter bytet har jag endast radegast enable då jag läste att det skulle få kortuppdateringarna att fungera. Hur ser jag i loggarna att den försöker uppdatera kortet? Skall det visas i newcs log eller klienten? (opensasc för mig)

    Jag skall testa att även enable newcamd som du föreslår.

    Tack för respons!

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du kan se det i newcs log om du höjer logg-nivån (level och type). Logga in i newcs-servern och skriv help så ser du vilka nivåer du har att välja på. Jag är inte helt säker på vilken logg-nivå som behövs för att se EMM, men skriver du type all och level spam så lär du se det i alla fall. Kanske går med någon lägre nivå också.

  9. #9
    Hej

    Jag skulle gärna ha lite förklaringar/hänvisningar runt punkterna 12.c och 13
    Jag kör dvbviewer för satellit på windows vista ultimate.
    Dvs client under windows.

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av satnerd Visa inlägg
    Hej

    Jag skulle gärna ha lite förklaringar/hänvisningar runt punkterna 12.c och 13
    Jag kör dvbviewer för satellit på windows vista ultimate.
    Dvs client under windows.
    Jag har inte så stor personlig erfarenhet av klienter i Windows-miljö tyvärr.

    Grovt sett så finns det väl två fall:
    1. Kör ett enklare "TV-tittar-program" typ ProgDVB eller MyTheatre som stöder plugins som kan koppla upp mot en kortserver. Detta har jag provat och det är ganska enkelt att få igång under förutsättning att du har ett TV-kort eller USB TV-mottagare som stöds av resp. program. Plugins som går att använda är t.ex. WinCSC, CSC eller Acamd.

    2. Kör ett större "Mediacenter-program" i datorn som då blir en HTPC. Detta har jag inte haft tid/möjlighet att prova själv ännu. Det finns dock mycket att läsa här i forumet i t.ex. HTPC-arean och även här i Cardsharing-areorna.

    Prova att söka i forumet på de programvaror du är intresserad av att få igång så hittar du nog en del.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss