Kan fixa om du vill ha
jag tog ner den senaste backup pluginen från DM800sim2 och jag hoppas den funkar? Vågar inte testa nu men om du har nån du vet funkar så vore det uppskattat:thumbup:
Vet du förresten hur jag kan få bort plugins från plugin hanteraren (kör gemini 5.10) fastän jag kört ipkg remove så finns den första NFI-backup kvar bland plugins via grön knapp?
Nån som vet hur man tar bort poster i plugin menyn på GP 5?
jag har avinstallerat via IPKG remove paketnamn men det finns fortfarande kvar en ickefungerande genväg i plugins menyn??
Hur tar man en komplett backup på en dm500? Jag har provat med dreamup men ej fått med språk skin kanallista mm. Tacksam för svar.
Puttiplatt
En guide av forhike =)
1. Telneta till boxen.
2. Skriv detta: cat /dev/mtd/3 > /tmp/backup.img
3. FTPa till boxen gå in i /tmp
4. Kopiera sedan över backup.img till datorn
5. Klart!
för att skriva den till en annan box
1. FTPa till boxen och lägg backup.img i /tmp
2. Telneta till boxen och skriv detta:
cd /tmp && eraseall /dev/mtd/3 && cp backup.img /dev/mtd/3 && reboot
3. Klart!
Fick gjort en backup enl ovan, fick dock ej in den igen. Den gjorde eraseall kommandot och sedan fick jag "invalid command" "server closed"
Jag kollade stavningen noggrant men funka ej. Försökte då lägga in backupen med dreamup vilket funkade men inga inställningar, kanaler eller plugins hängde med. Mao tillbaka på ruta 1. Några förslag någon?
Har ju ingen DM800HD men min DM500HD har inget eraseall kommando.
Sen tror ju jag att risken för att fylla flash minnet är överhängande stort när man läggar allt data i /tmp som just tillhör flashminnet...
Har inte testat själv men det borde ju funka likadant här som på en Linux holk.
logga in som root via ssh eller telnet.
- se till att en extern enhet finns att lägga data på tex e-SATA disk monterad
- cd /
- tar cvf /hdd/backup.tar . [OBS punkten i slutet, backup klar]
- Flasha om din Dreambox med samma image
- logga in som root
- cd /
- set till att ditt externa media är nåbart
- tar xvf /hdd/backup.tar
Klart ! som sagt inte testat men borde funka :whistle: