Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
- Vilken dreambox ska man välja? Det finns så många alternativ men jag vet inte vilken man ska ta!
Detta beror lite på vilka funktioner du är ute efter...
Menar då möjlighet till inspelning.
Timeshift
Box som stöder HD (Lite beroende på vad du har för abonemang i dagsläget eller tänker skaffa för abonemang).

-Jag har parabol just nu, går det att ta bort min nuvarande reciver och stoppa in dreamboxen?
Brukar fungera hyggligt smärtfritt, kan ibland bli lite knussel beroende på vad du har idag , hur gammal parabol och vad du har för huvuden ect...

-Är den svår att konfigurera? Jag är teknikintresserad och har bredd kunskap inom datorer m.m men linux och sånt är jag inget vidare med!
Inte direkt, du hittar den mästa informationen här i guider och svar på det mästa om du söker i forumtrådar.

- angående parabol, jag har just nu en parabol utan någon motor, behöver man köpa motor?
Nej det behöver du inte, detta beror lite på hur många satelliter du tar in idagsläget.
Har du klarat dig utan motor med det du har så är det väl knappast nödvändigt att ha en bara för att du ersätter din gammla mottagare med en Dreambox?

-Vad är kortdelning?
CardSharing är att man delar ut ett eller flera kort till flera mottagare istället för att
ha flera olika mottagare med flera kort (Tvilling kort).

- Om man har fler än en TV i hushållet men jag vill köpa endast 1 dreambox men få bild på alla TV, går det på nåt sätt? för på mi nuvarande Samsung reciver funkar det fint.
Om int dina tv apparater har en CI slot med inbyggda mottagare så går detta int vad jag vet...

PS. Har kollat på en sån http://www.digitalboxen.com/visaenpr...hp?artnr=0128P

funkar den bra? den ser billig ut och inte så dyr!
Detta är en väldigt enkel och bra Dreambox, helt ok och funkar utmärkt om man kör rätt Image till den.
Den har dock ej möjlighet för timeshift eller inbyggd hårddisk.
Den har heller ej HD stöd.
Man kan dock montera lagringsenhet över nätverket för att kunna utöka EPG eller om man vill spela in över nätverket.
Det går även utmärkt att streama från boxen till ex dator eller Xbox classic.
Man kan även streama från dator till DreamBox.