Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nybörjar frågor

  1. #1

    Nybörjar frågor

    Hej

    Jag har vart intresserad utav dreambox ett tag nu och hitta denna emnienta forumet när jag sökte runt. Jag har några frågor angående dreambox och hur man ska konfigurera den m.m :

    - Vilken dreambox ska man välja? Det finns så många alternativ men jag vet inte vilken man ska ta!

    -Jag har parabol just nu, går det att ta bort min nuvarande reciver och stoppa in dreamboxen?

    -Är den svår att konfigurera? Jag är teknikintresserad och har bredd kunskap inom datorer m.m men linux och sånt är jag inget vidare med!

    - angående parabol, jag har just nu en parabol utan någon motor, behöver man köpa motor?

    -Vad är kortdelning?

    - Om man har fler än en TV i hushållet men jag vill köpa endast 1 dreambox men få bild på alla TV, går det på nåt sätt? för på mi nuvarande Samsung reciver funkar det fint.

    kommer säkert på med fler frågor men svara på de ni tillsvidare!

    mvh

    PS. Har kollat på en sån http://www.digitalboxen.com/visaenpr...hp?artnr=0128P

    funkar den bra? den ser billig ut och inte så dyr!

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    - Vilken dreambox ska man välja? Det finns så många alternativ men jag vet inte vilken man ska ta!
    Detta beror lite på vilka funktioner du är ute efter...
    Menar då möjlighet till inspelning.
    Timeshift
    Box som stöder HD (Lite beroende på vad du har för abonemang i dagsläget eller tänker skaffa för abonemang).

    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    -Jag har parabol just nu, går det att ta bort min nuvarande reciver och stoppa in dreamboxen?
    Brukar fungera hyggligt smärtfritt, kan ibland bli lite knussel beroende på vad du har idag , hur gammal parabol och vad du har för huvuden ect...

    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    -Är den svår att konfigurera? Jag är teknikintresserad och har bredd kunskap inom datorer m.m men linux och sånt är jag inget vidare med!
    Inte direkt, du hittar den mästa informationen här i guider och svar på det mästa om du söker i forumtrådar.

    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    - angående parabol, jag har just nu en parabol utan någon motor, behöver man köpa motor?
    Nej det behöver du inte, detta beror lite på hur många satelliter du tar in idagsläget.
    Har du klarat dig utan motor med det du har så är det väl knappast nödvändigt att ha en bara för att du ersätter din gammla mottagare med en Dreambox?

    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    -Vad är kortdelning?
    CardSharing är att man delar ut ett eller flera kort till flera mottagare istället för att
    ha flera olika mottagare med flera kort (Tvilling kort).

    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    - Om man har fler än en TV i hushållet men jag vill köpa endast 1 dreambox men få bild på alla TV, går det på nåt sätt? för på mi nuvarande Samsung reciver funkar det fint.
    Om int dina tv apparater har en CI slot med inbyggda mottagare så går detta int vad jag vet...

    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    PS. Har kollat på en sån http://www.digitalboxen.com/visaenpr...hp?artnr=0128P

    funkar den bra? den ser billig ut och inte så dyr!
    Detta är en väldigt enkel och bra Dreambox, helt ok och funkar utmärkt om man kör rätt Image till den.
    Den har dock ej möjlighet för timeshift eller inbyggd hårddisk.
    Den har heller ej HD stöd.
    Man kan dock montera lagringsenhet över nätverket för att kunna utöka EPG eller om man vill spela in över nätverket.
    Det går även utmärkt att streama från boxen till ex dator eller Xbox classic.
    Man kan även streama från dator till DreamBox.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Hej och tack för dina svar!

    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Detta beror lite på vilka funktioner du är ute efter...
    Menar då möjlighet till inspelning.
    Timeshift
    Box som stöder HD (Lite beroende på vad du har för abonemang i dagsläget eller tänker skaffa för abonemang).
    Jag vill bara ha en simpel dreambox, ingen inspeling, HD eller dylikt men vad är timeshift?

    Brukar fungera hyggligt smärtfritt, kan ibland bli lite knussel beroende på vad du har idag , hur gammal parabol och vad du har för huvuden ect...
    Jag har idag en Samsung DSR 9500A reciver, en parabol med en huvud bara och får in hotbird. Kommer det funka med en dreambox om jag köper en?

    Inte direkt, du hittar den mästa informationen här i guider och svar på det mästa om du söker i forumtrådar.
    Ok tack får kolla runt!

    Nej det behöver du inte, detta beror lite på hur många satelliter du tar in idagsläget.
    Har du klarat dig utan motor med det du har så är det väl knappast nödvändigt att ha en bara för att du ersätter din gammla mottagare med en Dreambox?
    Jag har bara hotbird för tillfälet och då ingen motor, är det svårt att montera en egen huvud själv?

    CardSharing är att man delar ut ett eller flera kort till flera mottagare istället för att
    ha flera olika mottagare med flera kort (Tvilling kort).
    Ok bra att veta! Men jag inte om man får diskutera detta eller inte, men kan man på nåt sätt gå med "grupper" o sådant och få canal+,viasat m.m gratis?

    Om int dina tv apparater har en CI slot med inbyggda mottagare så går detta int vad jag vet...
    Vad är CI-slot? mina TV:en är relativ nya, har 3st.

    Detta är en väldigt enkel och bra Dreambox, helt ok och funkar utmärkt om man kör rätt Image till den.
    Den har dock ej möjlighet för timeshift eller inbyggd hårddisk.
    Den har heller ej HD stöd.
    Man kan dock montera lagringsenhet över nätverket för att kunna utöka EPG eller om man vill spela in över nätverket.
    Det går även utmärkt att streama från boxen till ex dator eller Xbox classic.
    Man kan även streama från dator till DreamBox.
    Okej som sagt jag vill ha en simpel dreambox till att börja med! får kolla runt och se vad som finns! tack för dina svar


    Sen har jag en till fråga: Om jag nu ska hålla på med cardsharing m.m räcker det med nätverk eller behöver man parabol? t.ex om en kompis har canal+ och viasat och vill dela med mig, går det via nätet eller parabol?

  4. #4
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    Jag vill bara ha en simpel dreambox, ingen inspeling, HD eller dylikt men vad är timeshift?
    Timeshift är att man kan "pausa" det man tittar på och titta vidare sedan man är klar med toalett besöket eller vad det nu var man blev tvungen att göra under sin favorit serie eller en intrasant sänding...

    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    Jag har idag en Samsung DSR 9500A reciver, en parabol med en huvud bara och får in hotbird. Kommer det funka med en dreambox om jag köper en?
    Bara att testa, men det borde gå att få in den satelliten som du haft utan större bekymmer.

    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    Jag har bara hotbird för tillfälet och då ingen motor, är det svårt att montera en egen huvud själv?
    Beror lite på vilka satelliter du tänkt att ta in, ligger dom väldigt långt från varandra så är alternativen att sätta upp yttligare en parabol, skaffa sig en motor (Då behöver du ej fler LNBn) eller köpa sig en WaveFrontier parabol med flera LNBn.

    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    Ok bra att veta! Men jag inte om man får diskutera detta eller inte, men kan man på nåt sätt gå med "grupper" o sådant och få canal+,viasat m.m gratis?
    CardSharing (Kortdelning) diskuteras enbart inom hushållet som reglerna säger.
    Du får inga tips eller förslag på andra lösningar eller problem med detta utanför ditt egna hushåll...

    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    Vad är CI-slot? mina TV:en är relativ nya, har 3st.
    En CI-Slot är en "slot"/plats som man kan stoppa in en "Kortläsare" i tvn.
    Benäms som CA-Modul eller CAM.

    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    Okej som sagt jag vill ha en simpel dreambox till att börja med! får kolla runt och se vad som finns! tack för dina svar
    Misstänker att du klarar dig med en DM500+ som du visade.

    Citat Ursprungligen postat av rangaha Visa inlägg
    Sen har jag en till fråga: Om jag nu ska hålla på med cardsharing m.m räcker det med nätverk eller behöver man parabol? t.ex om en kompis har canal+ och viasat och vill dela med mig, går det via nätet eller parabol?
    Som sagt diskuteras enbart för ditt egna hushåll, d.v.s. fråga int enns om hur man gör för att ansluta till vänner, familj eller grannar och definitivt inte till grupper...
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #5
    Tack för svaret. Det jag också undrar är att just ni i hotbird dvs i min Samsung reciver så finns det vissa låsta kanaler, kan dessa låsas upp med dreambox eller är det inte möjligt?

    Sen undrar jag om man måste ha program som newcs, gemini (?) m.m till sin dreambox?

  6. #6
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Prova googla "netkeysat" och "satankey".

    För att kommunisera med kortet i en DreamBox så måste man installera en såkallad SoftCam och CardServer.
    CardServer kan vara ex. NewCS, OSCam eller CCcam.
    SoftCam kan ex. vara MgCam, OSCam eller CCcam.

    Som du ser nämner jag ibland samma under CardServer och SoftCam, vilket innebär att vissa av dessa programvaror är både SoftCam och CardServer och några enbart en SoftCam och måste kombineras med en CardServer.

    När det gäller Image så rekomenderar jag inte Gemini på en DM500.
    Rekomenderar Pli, denna image fungerar oftast bäst på denna typen av DreamBox.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

Liknande ämnen

  1. Nybörjar frågor
    Av orb i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 12:30
  2. Nybörjar frågor
    Av Snirpex i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-14, 14:12
  3. Lite nybörjar frågor
    Av ritznet i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-08-26, 06:10
  4. ett par nybörjar frågor
    Av pemani i forum Com Hem
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2003-08-22, 10:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss