Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dreambox 500T - Tjuter och tar inte in kanaler

  1. #1

    Dreambox 500T - Tjuter och tar inte in kanaler

    Som topic säger,

    Har en 500T hemma som har fått något skumt fel, känns nästan som att det har blivit överspänning i nätet (över 12V på kina skit adaptern). Boxen fungerar i övrigt men går inte ha på för det "låter som ett flyglarm" när man har den på, svårt att beskriva.

    Tunern verkar fungera till viss del, beter sig ungefär som när nätadaptern ärkass d.v.s tar ej in kanalerna men hittar boxers nät m.m. Det fungerar inte att byta nätadapter, men jag har ingen bra pejl på vad som kan behöva bytas.

    Någon som varit med om att en box tjuter/brummar illa men allt utom kanalerna verkar fungera? I övrigt har jag inte märkt något som inte fungerar. FUnderar på omdet kan vara någon kondensator ellerdylikt som behöver bytas.

    Tips uppskattas.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Byt nätagg.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Byt nätagg.
    Fungerar ju inte att byta nätaggregat/adapter ...är förmodligen något i boxen som gått sönder, vad vet jag inte och ser INGA tecken på defekta komponenter/brända...

    Bilden från SCART-kontakten flimrar en hel del också värt att tillägga.

  4. #4
    Donator forhikes avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    560
    Tackad
    9 gånger
    Har du mätt över 12v med eller utan belastning?

    Kolla kondingar, ser du inget synligt ovanifrån kan dom gått i underkant.
    Du kan även testa att känna dig runt om något blir ovanligt varmt.

    Är du osäker kan du alltid mäta kondingarna så du är säkert att dom är ok

    b.r

  5. #5
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kendash Visa inlägg
    Fungerar ju inte att byta nätaggregat/adapter ...är förmodligen något i boxen som gått sönder, vad vet jag inte och ser INGA tecken på defekta komponenter/brända...

    Bilden från SCART-kontakten flimrar en hel del också värt att tillägga.
    Testa att byta nätagg som Matkoh säger.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av sleddog Visa inlägg
    Testa att byta nätagg som Matkoh säger.
    Ok bara för att klargöra, menar du den INTERNA strömförsörjningen eller menar du adaptern som medföljer? (som jag skrev i mitt första inlägg så har jag testat allt utom att byta några interna komponenter)

  7. #7
    Enda som är konstigt när jag öppnat den och slagit på spänningen är att digitala ut-porten blinkar frenetiskt rött och låter lite surrande, enda jag kan se som iaf inte ser ut som det borde.

    Har inte mätt om det är 12V p.g.a har inga instrument för det hemma. Allt ser dock helt ok ut, lödningar, komponenter osv. Enda jag reagearde på är ett motstånd som sitter "olött" (läs kina lött) strax bakom in-spänningen, men sitter inte löst och verkar ha god kontakt med padden.

  8. #8
    Ingen som har någon susning om vad som behöver bytas?
    om inte, var köper man biligaste 500T-klonen som fungerar utan strul?

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Jag har inte sett eller hört sådana fel med någon dreambox, men det är garanterat ett problem med spänningen som ripplar någonstans, eller att någon anslutning till jord har brutits upp, var exakt detta är så måste man mäta upp det. Jag tror felet är någonstans runt spänningsregulator LT1940 på ingången (pos IC40), där +12V spänningen omvandlas till alla andra spänningar, dvs +16V (spänningsförhöjning), samt +5V och +3.3V. Du bör i vilket fall som helst INTE köra med kina-nätaggregatet, eftersom man inte vet om den kan leverera stabil +12V spänning. Om spänningen är ripplig, så kan dessa rippelströmmar ta kål på elektrolytkondensatorerna och minska deras livslängd.
    Någon av dioderna (D46, D41, D45, D40) kan också vara sönder, och de måste mätas upp för att se vilken. Kontrollera C401, en trolig kandidat, som är runt +5V spänningen, troligtvis den som är mest drabbad. Eftersom processorn fungerar, dvs du kommer in i menyn så verkar det som om +3.3V klarar sig och 2.5V klarar sig.

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 17:02
  2. Dreambox kan inte läsa mina kodade kanaler
    Av krasenpaskaa i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 07:53
  3. Dreambox 500T startar inte
    Av dobz i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 18:52
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 05:39
  5. Hur får man in kanaler med 500T?
    Av Leatherface i forum Dreambox
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2005-07-14, 19:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss