Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Tuner problem eller fel konfigurerat dm800

  1. #11
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Dinkan Visa inlägg
    Signalstyrkan när bilden väl hoppat igång ligger på runt 85%snr så parabolen verkar rätt inställd.
    Testa att finjustera parabolen?
    Den kan ju ha rört sig litegrann eller någon annan störning mellan LNB och dreambox. 85% är inte speciellt bra mottagning.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    117
    Tackad
    2 gånger
    Okej får prova att finjustera allt lite extra efter jobbet. Jag är ny på detta med parabol. Har tidigare bara kört marknätet och det skiljer ju en del. Men skoj är det

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    117
    Tackad
    2 gånger
    Nu har jag provat lite mer. När jag går in i inställningar under satfinder. Jag får 94% på SNR och 99% på AGC och 0% i BER. Däremot om jag ändrar till dvb-s2 så får jag 0% på SNR 99% på AGC.....

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    117
    Tackad
    2 gånger
    Hmm har googlat runt lite mer. Och hittat att detta.

    If you do not receive HD at all transistors Q1 Q2 and Q3 needs replacing.
    If you receiving channels HD when tuner get warm up you need to change capacitor C1. Here you can use mod from rev K as well it will not affect rev j in any shape it will work!!. Pictures are in forum pictures.

    Forhike kanske kan kommentera detta? Måste man byta alla dessa eller räcker det med modden du gjorde som jag länkade till tidigare i denna tråd?

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    117
    Tackad
    2 gånger
    Nu har jag testat lite mer. Fläkten som satt i började låta illa för ett tag sen. Jag provade att olja den fläkten, då blev den tyst i några dagar. Sen började den låta igen. Då tröttnade jag och kopplade ur den. I stället så kopplade jag en 1dm axelfläkt och la uppepå boxen. Den kylden boxen jätttebra!

    Problemet var tydligen att den kylde för bra. Som jag skrev i inlägget ovan "If you receiving channels HD when tuner get warm up you need to change capacitor C1."

    Jag tog bort fläkten. Några minuter senare när boxen började bli varm så hoppade HD kanalerna igång. Så jag antar att jag behöver byta C1 eller annars ha en sämre fläkt som inte kyler så bra :P

    Hoppas detta hjälper andra som har samma problem

  6. #16
    Till alla som har det här problemet.
    Kontrollera först att det inte svag signal genom att justera parabol.
    Kontrollera sen att LNB funkar och inte är trasig, låna LNB från någon.
    Om inte de här funkar så är det troligen tunern i dreamboxen som är trasig.
    Brukar uppstå om man tar bort koaxialkabeln bakom dreamboxen utan ha gjort dreamboxen strömlös.
    Köp en ny tuner, helst REV M tuner. Kan köpas från www.keltir.se 425 kr.
    Passa på att köpa USB fläkt på samma sida. Man ställer den under dreamboxen. 80kr.
    Hur man byter tuner. http://www.youtube.com/watch?v=IYgD3...3A8F60506D39E1

    Sen ska det funka.

    Varför man ibland får in HD kanaler.
    Jo, så här är det. Vissa HD kanaler sänds på DVB-S och inte på DVB-S2.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2009
    Inlägg
    49
    Tackad
    1 gånger

    Jag har haft problemet i fyra år och har anpassat mig bara!

    Jag har köpt 4 dm800 hd och två dm800 hd se med samma problem! Men jag har fyra st lnb! Dm800 verkar skicka fel ström till lnb

    Tillägg jag hittade det här som jag ska testa:
    Dear Dreambox users,

    I have solved up my problem with the Tune Failed issue:

    The solution is to buy/use a ALPS LNB. I have used a SMART TITANIUM before. The fact is that some channels need more power. (its an 22Khz high band issue)

    All credits and thanking for DRZ of the dutch forum: *******.com. Without him i still have had this problem.
    [Reply] [!!]
    Senast redigerad av Laoan den 2012-01-29 klockan 19:21.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    68
    Tackad
    6 gånger
    Jag kan lägga ett gott ord om ALPS LNB. Hade liknande problem med mina boxar och testade ett antal olika lösningar och bytte mellan ett flertal olika märken på LNB. Med ALPS har det fungerat felfritt. Så utifrån mina erfarenheter rekommenderar jag alltid ALPS till vänner och bekanta som funderar på att skaffa parabol och dreambox.
    Senast redigerad av rimion den 2012-01-30 klockan 07:52. Anledning: stavning

  9. #19
    ``Tuning misslyckades`` Sama information men lite annorlunda problem på visa kanaler efter 1 eller 2 minuter dyker upp ``Tuning misslyckades`` Men jag hopar till nästa kanal snabbt och igen hopar tillbaka till samma kanal efteråt kan jag tita på kanalen hur länge som helst utan problem.
    Jag undrar vad kan vara fel?

  10. #20
    Jag hade liknande problem och mitt löstes med en ny nätadapter. Kolla tråden http://www.comhit.net/showthread.php...m-DM800-HD-PVR

Liknande ämnen

  1. Dvb-s2 tuner till dm800
    Av tawoz i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 10:17
  2. Problem med Tuner DM800.. vilka delar..
    Av kavvis i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 07:45
  3. DM800-C tuner
    Av calleboy i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 21:00
  4. DM800-C + Tuner-S
    Av kavvis i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-28, 18:10
  5. DM800 Tuner
    Av snake i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 18:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss