Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Byta från NewCS/Boxer till NewCS/CanalDigital Parabol

  1. #1

    Byta från NewCS/Boxer till NewCS/CanalDigital Parabol

    Har äntligen bestämt mig för att dumpa Boxer tillförmån för CanalDigital. Kör idag en TV-Server med NewCS - Phoenix läsare - Boxer via MediaPortal. Kör med AcamD mot NewCS. Vad behöver jag ändra i AcamD för att det skall funka med CD? Vill även att Boxer skall fungera i fortsättningen, antar att jag måste ändra/lägga till CAID för CD (som jag inte vet heller men jag tror det är 0b00)

    Tacksam för svar.

    Mvh

    P

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    273
    Tackad
    17 gånger
    Stämmer bra! lägg till en till newcamd rad med 0B00 istället för 0500, givetvis med egen user/pass

  3. #3
    Ok, är det nåt mer jag behöver tänka på? MDPLUGIN i MP borde väl funka som med dvbt med cardclient.conf mm. Gör man på samma sätt som med DVBT kort?

    Men nu har jag letat igenom mina inställningar i newcs.xml och hittar inget CAID, hittar det bara i MDAPIprovID.xml under MDPLUGIN i MP katalogen. Vad är det i newcs.xml som triggar boxerkortet?

    /P

  4. #4
    Har nu fått igång det med ett TerraTech Cinergy S2 i min TV server som kör MediaPortal och har en Phoenix kortläsare som CD kortet sitter i. Allt funkar bra även HD kanalerna. NewCs gick ganska lätt att få igång när jag tog den mesta konfigen från min TV server som kör boxer. Även MDPluginet i MP funkar kanon.

    Ett problem jag har nu är att när jag gjort kanalsökningen mot THOR så har jag fått in över 700 kanaler i MP Detta blir ju ganska svårhanterat. Hur har ni andra gjort som kör med MP, har ni angett vilka frekvenser ni ska söka på för att få så rätt matchning som möjligt? Nu finns det ju nästan 5 av varje kanal och jag vet inte vilken jag ska välja från vilken leverantör.

    Sen undrar jag även hur det funkar när man kör DVB-S/S2 kontra DVB-T. Men DVB-T kan ju MP dekoda flera kanaler om de ligger på samma mux, hur funkar detta med Parabol, finns det liknande funktion där?

    Tacksam för svar.

    P

  5. #5
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Pem Visa inlägg
    Sen undrar jag även hur det funkar när man kör DVB-S/S2 kontra DVB-T. Men DVB-T kan ju MP dekoda flera kanaler om de ligger på samma mux, hur funkar detta med Parabol, finns det liknande funktion där?

    P
    Ja, så länge dom ligger på samma transponder.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  6. #6
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Får du bättre bild i MP med CD jämfört med Boxer?

    Antar att det delvis beror på TV-kort också..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  7. #7
    Har inte tittat så mkt på annat än HD sändningarna med riktiga woww upplevelser. Men zappade igenom några tv4 kanaler och jag kan inte säga att de är direkt bättre, däremot sjukt mkt stabilare signal. Så fort jag sollat bort alla kanaler jag inte skall ha så återkommer jag med bildkvallan.

    P

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Inget nytt angående bildkvallitén?

    Funderar själv på att gå samma väg, men kör inte CD med parning?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  9. #9
    Donator
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    430
    Tackad
    13 gånger
    CD kör inte med pairing som påverkar detta i alla fall.

  10. #10
    Vi upplever bilden som markant mkt bättre, dock kan det ju bero på att nu har vi inga "glitchar" längre i antennsignal överhuvudtaget som man drabbas av med Boxer vilket gör upplevelsen är mkt bättre. Dock så har jag extrema problem med att min TV service krashar när jag kör flera klienter och detta beror ganska säkert på att jag har fel version på MDAPI pluginet. Skall uppa den i helgen och se om problemet försvinner. Annars så kör jag idag med 3 TerraTech/Technisat kort och jag har satt inställningen i MP på 3 samtidiga i CAM limit och meckat iordning MDAPI. Och jag spelade in 8 kanaler samtidigt och tittade på den 9:e vilket känndes riktigt najs att det funkade lika bra som på boxer.
    Spelade in 5 vanliga, 2 HD och tittade på en tredje HD kanal när jag gjorde testet. Nästa vecka kommer det 4:e kortet så då blir det helt komplett.

    Så mitt råd är BYT direkt, boxer är skit och snart kommer DVB-T2 som gör att man ändå måste byta HWn, då kan man lika gärna köra Parrabol där standarden redan är DVB-S2.
    Men glöm inte, att om du beställer CD, se till att beställa med CDs HD box kit, denna setupen är den som inte är pairad när den beställs. Se även till att beställa med ett Quad huvud så att installatören sätter dit en så istället för ett singel.

    Mvh

    P

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 05:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss