Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
Jag har hela tiden sagt att man kan ändra färger (i den här tråden) genom och ändra color mappen (som vi kom fram till i tråden du länkade till) också men du kan inte ändra font.
DVB subtitles är bilder precis som det är på t.ex DVD också eller bitmap om du hellre vill kalla de det.
Jag har genom mina bilder visat hur man kan ändra utseende genom att skala om bara.
Det som inte funkar i enigma2 är ändra colormappen på DVB subtitles.
Och det är orsaken till att textningen ser olika ut på olika HD kanaler.
Det är likförbenat så att det inte är en bild, för om det vore en vanlig bitmap så är det faktiskt omöjligt att ändra färg på den utan ett redigeringsprogram, då det gäller just Font så är det kanske så att just den inte går att förändra, men genom att såväl bakgrund på DVB-text och förgrundfärg går att förändra så innebär detta DVB-text INTE är vanlig bitmap (bild) utan att det är information som tolkas av processorn och därefter läggs in i rutan.

Skulle det vara rena bilder så skulle det vara helt omöjligt att förändra detta och all text skulle se identisk ut på TV-skärmen oavsett vilken mottagare du använder. Att man kan förändra vidd och höjd på en bild är en lätt sak mot att förändra färgen på den vilket tyder på att informationen inte enbart avkodas utan behandlas "djupare" av processorn.