Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Tappar helt plötsligt SNR

  1. #1

    Tappar helt plötsligt SNR

    Har nyligen införskaffat mig en DM800HD. Allting fungerar kanon, sånär som på en sak, helt plötsligt kan den tappa signalstyrkan (0dB/0%) och den återkommer inte förrän jag drar ur nätadaptern/strömmen och sätter i den igen. En vanlig GUI-omstart via fjärrkontrollen gör ingen skillnad. Men det är inte så att kanalen slutar fungera och hänger sig, utan kanalen fortsätter fungera trots att det står SNR: 0%, AGC: 0%. Men byter jag till någon annan fungerar de såklart inte och får upp nåt i stil med "SID: Inte funnen" alternativt "Tuning misslyckades".

    Det händer helt oregelbundet, har kunnat kollat i ett dygn utan att det hänt något till att det har hänt tre gånger i timmen...

    Jag misstänker att nätadaptern kan vara en bov i det hela, har jag rätt?
    Rätt spec. har den dock, 12V-3A.

    Har provat att byta image också, ingen skillnad. Från Gemini 5.0 till 5.1.
    Har BL76A. Har inga problem med att få in HD-kanaler, och alla flyter på smärtfritt vad jag sett än så länge med bra signalstyrka när de väl fungerar.

  2. #2
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mpn Visa inlägg
    Har nyligen införskaffat mig en DM800HD. Allting fungerar kanon, sånär som på en sak, helt plötsligt kan den tappa signalstyrkan (0dB/0%) och den återkommer inte förrän jag drar ur nätadaptern och sätter i den igen. En vanlig GUI-omstart gör ingen skillnad. Men det är inte så att kanalen slutar fungera och hänger sig, utan kanalen fortsätter fungera trots att det står SNR: 0%, AGC: 0%. Men byter jag till någon annan fungerar de såklart inte och får upp nåt i stil med "SID: Inte funnen" alternativt "Tuning misslyckades".

    Det händer helt oregelbundet, har kunnat kollat i ett dygn utan att det hänt något till att det har hänt tre gånger i timmen...

    Jag misstänker att nätadaptern kan vara en bov i det hela, har jag rätt?
    Rätt spec. har den dock, 12V-3A.

    Har provat att byta image också, ingen skillnad. Från Gemini 5.0 till 5.1.
    Har BL76A.
    Har du en switch? I så fall kan den vara dålig, annars så är det ju vanligt med dålig kontaktering uppe vid LNB eller nere vid boxen som kan orsaka såna problem.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av sleddog Visa inlägg
    Har du en switch? I så fall kan den vara dålig, annars så är det ju vanligt med dålig kontaktering uppe vid LNB eller nere vid boxen som kan orsaka såna problem.
    En switch finns ja, men den används inte mer än som skarvdon mellan två f-kontaktskablar. Med blotta ögat syns inga konstigheter vid kontakteringarna...

  4. #4
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mpn Visa inlägg
    En switch finns ja, men den används inte mer än som skarvdon mellan två f-kontaktskablar. Med blotta ögat syns inga konstigheter vid kontakteringarna...
    Kontaktera om oavsett om det ser bra ut, då har du iaf eliminerat det felet.

  5. #5
    Fick samma problem och hittade till slut att felet berodde på intermittent avbrott i kabeln som gungat för vinden under parabolen några år. Ny kabel och felet försvann.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Stenzolid Visa inlägg
    Fick samma problem och hittade till slut att felet berodde på intermittent avbrott i kabeln som gungat för vinden under parabolen några år. Ny kabel och felet försvann.
    Jag som hoppades på något dylikt... Men, jag har nu testat på ett annat ställe här, där det redan rullat en DM800 utan problem ett bra tag. Samma problem uppstod ändå med min box, var kan felet sitta egentligen?
    Kan det vara nätadaptern som ger för dålig ström emellanåt eller något dylikt?

  7. #7
    Det kan mycket väl vara nätagget som spökar

  8. #8
    Jahopp, nu har det gått lite mer än en månad sen senaste uppdateringen om detta.
    Har ännu inte fått ordning på det! Bytte till BlackHole från Gemini och det tycktes fungera bättre uppkom mer sällan kändes det som. Men nu har den blivit bedrövlig igen och fungerar någon timme åt gången tills kanalbyte ska ske och då får jag upp samma som innan (~Service: SID inte funnen.) och all signalstyrka är borta. Drar ur strömsladden och sätter i den igen, låter den boota och det fungerar ett tag till..

    Inget är bytt, samma nätagg... om det nu skulle vara det.. Kanske har någon något nytt att komma med som kan vara till hjälp?

    Tack.
    Senast redigerad av mpn den 2010-12-04 klockan 15:22.

  9. #9
    Jag fick hem några boxar som har det felet. Oftast efter ett dygn så ballar den ut. Kanalen som den står på funkar på morgon men byter man så blir det 0 snr på alla kanaler. Har testat flera olika tuners Rev L3 och en Rev-k.( min rev:k kan va defekt) Samma problem oavsett.
    Får svar i morgon eller måndag från kina om det är något annat som gör att den tappar spänning mot tunern. Problemet är på en hel serie av boxar.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    909
    Tackad
    144 gånger
    testa att löda om alla lödningar på moderkortetets undersida där tuner kontakten sitter på kretskortet.
    Det finns oftast dåliga lödningar även på tunerns alla ben.
    När boxen blir varm så kan det bli glappkontakt. Andvnd spetsig lödpenna med väldigt tunn lödtråd för besta resultat.

Liknande ämnen

  1. Bilden försvinner helt plötsligt
    Av Alucard i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 09:34
  2. Helt plötsligt slutade allt funka.
    Av jercha i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 05:20
  3. Kasst ljud helt plötsligt
    Av Pjerre i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 16:16
  4. Signalen droppar helt plötsligt
    Av Hugleik i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 23:15
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 11:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss