Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Undermåliga Diseqc switchar?

  1. #1

    Undermåliga Diseqc switchar?

    Hej på er, har läst igenom allt jag kan hitta och funderat som en lite gnu.. nu tar jag gärna emot hjälp utifrån!
    Fakta: T55, DM600 GP4.7, 2st biltema twin lnb, 2st biltema 2-1 DiSEqC – Thor/Sirius fungerar klockrent vilket innebär bild på allt jag ska se och det växlar kanal blixtsnabbt.
    Nu var det dags att stoppa jag dit ett extra twin lnb och byta ut ena switchen mot en 4-1, även detta biltema, för att plocka in astra 28.2E.
    (finns även en dm500 som sitter ansluten & orörd mot kvarvarande 2-1 DiSEqC)
    Börjar med att köra återställd mottagare rakt mot ny lnb och får in hyfsad signal och gör en sökning, nåt över 500 kanaler och jag bara ler.
    Bort med en 2-1 DiSEqC och dit med ny fin 4-1, ansluter mina tre lnb och går in med förhoppningen att jag har massa nya kanaler att zappa igenom efter omkonfigurering.
    Förvånas över att dom 500+kanalerna på 28.2E nu blivit strax under 300 och testar fram å tebax, fortfarande över 500st när jag kör kabel direkt mellan DM & lnb.
    Svär över biltema. ”men det var ju billiga grejer så varför förvänta sej annat”. Bestämmer mej för att testa min gamla fungerande 2-1 switch med nya astra & gamla Thor, övertygad om att det ska det zappas i kväll. Bah icke då.. även denna DiSEqC snor en massa kanaler för mej!
    I ren iver beställde jag en Spaun 4-1 från satpro som jag hoppas kommer i morgon fredag men.. kan en DiSEqC vara känslig och förhindra mej rätten att se på tv? Eller är det nåt jag missar? Help :)

  2. #2
    Ingen? tänk nu på att kvällen och mörkret närmar sej och fingrarna vill inget helre än att lösa.
    Ännu värre blev det ju när min spauun från satpro inte han lämna deras lager i går utan kommer fram först efter helgen. så nu blev det ännu mer öken

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om jag förstår dig rätt så fungerar det även med switcharna fast du får in färre kanaler?

    Enda anledningen jag kan komma på är om du ligger på gränsen vad gäller signalstyrkan. Eftersom en switch innebär en viss dämpning av signalen (även en bra switch dämpar lite) så kan det kanske innebära att du får färre kanaler med switchen inkopplad än utan.

    Är din parabol bra justerad och har du bra signalstyrka så vet jag inte vad orsaken skulle kunna vara.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Om jag förstår dig rätt så fungerar det även med switcharna fast du får in färre kanaler?

    Enda anledningen jag kan komma på är om du ligger på gränsen vad gäller signalstyrkan. Eftersom en switch innebär en viss dämpning av signalen (även en bra switch dämpar lite) så kan det kanske innebära att du får färre kanaler med switchen inkopplad än utan.

    Är din parabol bra justerad och har du bra signalstyrka så vet jag inte vad orsaken skulle kunna vara.
    Stämmer att det fungerar både med och utan switch men då klart färre med.
    Har justerat och förbättrat signalstyrkan så jag ligger strax under 90% på AGC & SNR, BER är 0. dock ingen förändring i antalet kanaler.

    Nån som vet hur mkt man förlorar i en switch? gör jag rätt som håller tummarna för att biltenas dämpar mer än en spauun? eller är det lika illa tack vare teknologin? - räknar oavsett med att jag blir kvitt omkopplingsproblemen mellan huvudena med den 4ggr dyrare switchen, men det är ju som så att mkt vill ha mer :)

    Ideer och tackar tas tacksamt emot men även om ni bara läser och lider med mej så önskar man alla en trevlig helg!

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är inte speciellt mycket man förlorar i en DiseqC-switch så jag tror bara det kan ha betydelse ifall signalen ligger på gränsen. Skulle heller inte tro att dämpningen skiljer speciellt mycket mellan olika fabrikat av switchar.

    Det som däremot skiljer mellan olika DiseqC-switchar och som gör att vissa fabrikat går bättre ihop med Dreambox är tåligheten mot störningar. DiseqC-switchen styrs ju med en pulsad 22kHz signal ifrån boxen. På vissa boxar är denna 22kHz signal inte "ren" utan uppblandad med ett brus av störningar från de billiga nätdelarna. Kvalitets-switchar som Spaun m.fl. har avstörningsfilter som filtrerar bort oönskade frekvenser på styrsignalen.

    Jag tror säkert du blir nöjd med din Spaun-switch. Dock tror jag inte den gör så stor skillnad på fenomenet du beskriver tyvärr.

    En annan teoretisk orsak till att det skulle kunna bli som du beskriver är om du tappar spänning över DiseqC-switchen upp till LNB. Har du långa kablar? LNB styrs ju bl.a. genom att spänningen upp på kabeln till LNB växlar mellan 14 och 18 V ungefär. Om inte spänningen riktigt når upp till 18V kan man teoretiskt tänka sig att LNB inte klarar att slå om emellan horisontell och vertikal polarisation.

    Du kan kolla detta genom att titta på lyngsat.com eller kingofsat.net ifall du får in kanaler med både V och H polarisation. Får du bara in den ena polarisationen med switchen inkopplad så kan det bero på att spänningen inte räcker till. I så fall kan du prova med ett annat LNB som kanske slår om lättare eller se om det finns möjlighet att i boxen höja spänningen lite. Vissa boxar har sådana inställningsmöjligheter, men de flesta har det inte.

    Slutligen om det är detta som är problemet kan det också vara värt att prova att byta spänningsaggregatet till boxen. Ifall det håller på att ge upp så kanske spänningen är låg av den anledningen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Oren 22kHz signal var mkt bra info, ser fram mot måndagen då det ska monteras en ny diseqc!

    Korta fina 1,2 meterskablar är det mellan lnb & switch. Får in både H & V polarisation men får helt klart inte signal på alla märkte jag när jag finjusterade nu i helgen. Och efter att ha läst på ang 28.2e så är jag tämligen säker på att signalstyrka inte blir bättre än så här.. den är svårfångad hos mej med en liten T55.

    Det var mkt bra info med i ditt svar och det är ju elektronik så jag räknar med att jag kommer att få känna på det mesta i problemväg, du ska ha många tack!

  7. #7
    På min dm800 och biltema 2/1 så får jag gå in och ställa diseq valet på avancerat och göra div inställningar för att få in alla kanaler.
    På dm7020 behöver jag inte göra dessa inställningar, om dom nu finns.
    Jag vet inte om dm600 har det avancerande läget men kan vara värt att kolla.

  8. #8
    "div inställningar"?
    Har noterat att jag ist för "4 satelliter via diseqc opt a/b" även kan gå upp till "flera satelliter via diseqc rotor", med en massa inställningar för lnb, 22khz & nåt typ nätspänning. kan även välja nåt som kort och gott kallas "ej standardkonfiguration" med vad jag kan se samma val.
    För just lnb har jag "LOF/L: & LOF/H" med en radda ställbara siffror samt "Tröskel" även detta har en massa siffror som kan bytas ut, säkert mot nåt görbra. kan även bockas i för ökad nätspänning. Sen såg jag nu att man kan gå vidare till nästa sida där man göra galet mkt inställningar..

    Har jag och många med mej sån tur så det finns kunskap och info om vad allt innebär?
    När det gäller mej och 28.2e problemen så har jag kort kommit fram till att min lilla parabol inte räcker till, men nyfiken blir man ju och kanske finns det fler med mej..

Liknande ämnen

  1. DM800 och diseqc switchar
    Av Pette_rsson i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 11:12
  2. Fler satelliter-kan man ha 2 switchar?
    Av MyB5 i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-31, 09:58
  3. LNB Dubbeltwin med inbyggda Switchar
    Av kotten1 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 16:50
  4. 2 diseqC switchar
    Av Malek i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 11:21
  5. Switchar
    Av independent_20 i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-11-05, 17:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss