Dreamboxen är kopplad med TP-kabel och det var också boxen som var på reparation (utan att något fel hittades).
Datorn har internetkontakt med routern och 3-modemet via TP-kabel, så vi antar att det inte är något fel på vare sig modemet eller routern. Dessutom hade Dreamboxen under ca en vecka kontakt med internet via TP-kabel och routern, innan den slutade fungera.
Nu verkar det som om Dreamboxen inte "känns igen" av routern, eller möjligen blockeras av 3, eller om någon brandvägg i routern slagit igen dörren för dreamboxen. Ingen diod lyser i routern där Dreamboxen kopplas in, och det spelar ingen roll vilken av ingångarna man prövar med. Däremot fungerar datorn i alla routerns ingångar.
Vi har också prövat att skifta TP-kablar om det skulle vara fel på den, men det är samma där, de fungerar i datorn, men inte till Dreamboxen.
För att summera:
Modemet fungerar.
Routern fungerar.
Datorn har internetkontakt.
Dreamboxen fungerar (Den har varit på "reparation"/undersökning och stått hos två olika personer för att kontrollera att den fungerar, vilket den gör).
MEN när Dreamboxen kommer hem och skall kopplas in via 3-modem och Dovado 3GN, så finns ingen internetanslutning till den.
Måste routern konfigureras för att "släppa in" Dreamboxen? I så fall, varför fungerade det under en vecka i första läget?
Vi begriper ingenting!