Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Låg agc hjälp!

Låg agc hjälp!

Hej!

Jag försöker att installera en parabol för första gången.
    Den har 2 LNB med ett fäste för Sirius och Thor. LNB för thor sitter längst väster ut på fästet.

Med satfinder i min dreambox får jag runt 91% i SNR men AGC ligger stabilt runt 10% hur jag än riktar parabolen på mina båda LNB. När jag söker kanaler hittar jag en jäkla massa men jag kan inte hitta canal digital som leverantör i dreamboxen. Men jag hittar Viasat och många andra. Vad står AGC för och och det viktigt att få upp den procenten och hur gör jag?

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmmm.

AGC = Automatic Gain Control, idealvärde = 50% över det så måste boxen förstärka signalen & under det dämpa. Dvs. du har en väldigt hög (och bra) insignal.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Spidde
    Gäst
    Lnb för Thor skall sitta längst öster ut på fästet.

Jag har snr på 91% men en agc på 20%, behöver jag då dämpa min agc till 50% som ni säger eller går det få bra bild med 20%
    Och hur dämpar jag agc isåfall?

Jag har inte kollat på tvbilden än av vissa orsaker, därför vet jag inte om 20% agc funkar ännu.

Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av stereomuffen Visa inlägg
    Jag har snr på 91% men en agc på 20%, behöver jag då dämpa min agc till 50% som ni säger eller går det få bra bild med 20%
    Och hur dämpar jag agc isåfall?

Jag har inte kollat på tvbilden än av vissa orsaker, därför vet jag inte om 20% agc funkar ännu.
    Om du vill öka AGC så kan du testa att felställa parabolen lite, eller på annat sätt se till att du inte har en bra insignal.
    Inte för att jag förstår vitsen med att få en hög AGC .....

okej, så mina 20 procent är helt perfekt då?

Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av stereomuffen Visa inlägg
    okej, så mina 20 procent är helt perfekt då?
    Hyfsat perfekt kan man säga.
    AGC är egentligen helt oväsentligt.

Vad som är viktigast är att man inte har något värde på BER (BER=0) och en hyfsad insignal (SNR) på minst drygt 80%.

AGC= Automatic Gain Control
    SNR= Signal Rate
    BER= Bit Error Rate

AGC är absolut inte oväsentligt. En för hög signal medför att signalen feltolkas och kan skapa BER fel. AGC skall själv ta hand om det om signalen är för bra genom som sagts tidigare antingen dämpa eller förstärka signalen.

Men inbyggda funktioner för detta är inte alltid perfekta, så om du fortfarande har problem så kan du slänga in en variabel dämpare, typ denna:
    http://www.kjell.com/content/templat...0000,647000000

Då kan du justera tills dess att du har en lämplig nivå.

BTW. SNR står för Signal to Noise Ratio, dvs hur stort gap det är mellan signalen du vill ha och brusgolvet.

Liknande ämnen

1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 19:47
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 19:37
  3. brænderproblemer hjælp hjælp
    Av And i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-12-28, 15:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss