Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: NAS till 4 Dreamboxar

  1. #1

    NAS till 4 Dreamboxar

    Letar efter information för att sätta upp 4 Dreamboxar mot en NAS-server (Seagate BlackAmore NAS 110). Vill kunna se det som är inspelat på samtliga burkar. Har två DM800, en DM600 och en DM500:a. Hittar ingen detaljerad information i forumet hur boxarna skall sättas upp. Någon som har erfarenhet?

  2. #2
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Ingen erfarenhet av separata NAS, men jag kör mina mot en NFS server på min linuxburk och det är ju samma princip.
    Se till att köra NFS då det är det bästa protokollet.

  3. #3
    Har kört fast när det gäller att konfigurera boxarna. NAS med NFS är uppe och snurrar. När denna från datorn men sedan blir det stopp. Något som du kan dela med dig?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    104
    Tackad
    5 gånger
    mounta nfs sharen på boxarna??????

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    mount -t nfs ipadress_till_NAS:/utdelning /media/hdd
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Jag kör 2 boxar mot en nas utan problem...
    Jag konfigurerar dessa i web-gui't genom att ange var dom ska mountas typ /media/hdd samt sökvägen till den den utdelade katalogen(NAS/movie).
    Kan ha fel men jag tror att när jag körde med Gemeni-imagen så måste finnas en katalog som heter movie på nasen för att det skulle fungera men idag kör jag PLI och tror inte det är nödvändigt längre, delar dock ut NAS/movie för säkerhets skull....
    Kan bidra med en skärmdump om du behöver...

  7. #7
    Tacksam för all hjälp. Har skapat ett share på NAS:en som heter movie. Satt följande: Service = NFS samt FTP, Public access = Enabled, Full NFS Access. # mount -t nfs 192.168.1.50:/movie /media/hdd ger följande resultat:

    ... failed: Permision denied nfsmount failed: Bad file descriptor samt Invalid argument.

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Starta om nfsdemonen
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Jag har skapat en katalog med namn movie på min NAS som delas ut mha CIFS, den enda konfigureringen är att jag har gett den "Guest access" dvs inga password eller dyl.
    I web gui't -> configuration -> mount manager har jag lagt till följande...

    mount.jpg

  10. #10
    Tack pex. Detta fungerar nu på 500:an. Det verkar dock helt omöjligt att mounta NAS:en på 800rna.
    mount -t NFS -o rw,nolock 192.168.1.50:/movie /media/hdd ger hela tiden -Can´t find /media/hdd in etc/fstab.
    Jag kan montera NAS på pc med Ubuntu så problemet måste ligga i DB.n.

    fstab ser ut så här:

    rootfs / auto defaults 1 1
    proc /proc proc defaults 0 0
    devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0
    usbdevfs /proc/bus/usb usbfs defaults 0 0
    /dev/mtdblock/2 /boot jffs2 ro 0 0
    tmpfs /var tmpfs defaults 0 0
    tmpfs /tmp tmpfs defaults 0 0
    # /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 /media/hdd auto defaults 0 0
    /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1 /media ext3 defaults 0 0
    mount -t nfs -o 192.168.1.50:/movie /media/hdd

    Vad gör jag för fel? Om jag inte kommenterar bort ide-disken i fstab så blir denna monterad när jag kör kommandoraden för NAS.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss