Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: USB extern hd till dm 800hd

  1. #1

    USB extern hd till dm 800hd

    Hej, har formatterat min externa usb disk (western digital 250GB) i windows. När jag ansluter den till min dm800 så får jag bara upp en ruta där det står HARDWARE och ett räkneverk som går ner till 0, sen börjar det om igen. I menysystemet har jag ingen harddrive meny som de refererar till i handboken. Vad krävs för att få igång en extern HDD tillsammans med dm800? Gör jag något fel?

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    135
    Tackad
    2 gånger
    slänger in en fråga..

    kan man med något prorgam formatera en hdd innan i tex windows för att få korrekt format?

    Har en Hdd som boxen hänger sig hela tiden när jag försöker initiera disken.. så tänkte om man kunde formatera den i "vanlig" PC innan med något program.

    Så ditt svar tobias är att om du har Gemini installerat välj blå knapp (blue panel BP meny) sedan väljer du setting/inställningar så brukar det finnas device där... där bör den ploppa upp så du kan initiera disken till korrekt format! lycka till!

  3. #3
    Nope, kommer inte upp någon disk under inställningar/device manager. Har formatterat disken i windows innan (FAT 32 och NTFS). Det enda som kommer upp är HARDWARE (vendor)

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    mkfs är ett guldkommando. Formatera den direkt i boxen med ext3.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    @ matkoh, nu är inte jag någon hejare på linux. kan du förklara mer exakt vad jag behöver göra?

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    1. Kolla om boxen hittat disken: dmesg|grep sd
    2. Formatera disken mkfs.ext3 /dev/sdxx (xx får du ut av ovanstående kommando troligen sda1)
    3. Editera /etc/fstab och lägg in följande rad (om den int redan finns där): /dev/sda1 /media/hdd auto defaults 0 0
    4. Starta om.
    5 Skapa mappen /media/hdd/movie: mkdir /media/hdd/movie
    6. Spela in.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger
    Japp DM boxen fixar inte NTFS filesystemet... Men vad har du för image i din BOX ? dom flesta har ju stöd att fixa detta via fjärrisen så du slipper bry dig vad som händer i bakgrunden

  8. #8

    Unhappy USB extern hd till dm 800hd

    Har testat dmesg|grep sd men får inget svar alls. Är det min hd som inte är kompatibel med dm800 eller gör jag något fel?

  9. #9
    Medlem jonsa79s avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    90
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kavvis Visa inlägg
    kan man med något prorgam formatera en hdd innan i tex windows för att få korrekt format?
    Jag använder Paragon Partition Manager. Klarar att hantera Ext2 Och Ext3.
    Sen är ju Ext2Fsd ett bra program på "vanlig" PC.

  10. #10
    Donator
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    135
    Tackad
    2 gånger
    jonsa79

    testade Ext2Fsd , men hittar inte att man kan "formatera" till Ext2 eller Ext3...
    Tools -> Change partition type ->
    hittar bara massa andra.. eller Ext2 kanske det inte heter?
    Vad heter det?

    Tacksam för hjälp!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss