Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilken parabol/tallrik och LNB är bäst?

  1. #1

    Vilken parabol/tallrik och LNB är bäst?

    Hej,
    Jag har problem med motorn som snurrar av sig själv om man tex byter satellit eller söker efter kanaler. Nu funderar jag att köpa istället en parabol med flera LNB monterade på den. Jag har kolat på Triax och Gibertini paraboler på er hemsida och dessutom fick jag råd från en att jag ska köpa Triax parabol och dess märke LNB. Jag vill få in satelliter Hotbird,Eutelsat, Astra/Sirus och Thor. Kan någon rekommendera vad jag ska välja och köpa? Jag vill ha bäst och av bra kvalitet LNB och parabol så att jag får in bra signal. Jag bor i Malmö och det vare bra om ni som ger tips och rekommendationer att skriva namnet på de saker som jag behöver så att jag har nedskrivet eftersom jag kommer inte in i butiken hos satellitproffsen med min rullstol.
    Tack på förhand!

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Hmm.

    När det gäller triax kanske en Triax Unique duger bra. Det går egentligen inte att svara på vad som är bäst men Triax parabolerna är bra kvalite och prisnivå anser jag. Deras TDE paraboler är ännu bättre, stabilare konstruktion osv. Antingen skaffar du triax LNBer om dessa finns, annars är Alps bra. Skaffa dock inget som är för billigt bara, kan vara skräp. Räkna med 200-300kr / st för en LNB.

    Det som var bra med TDE skålarna är just den här skenan man monterar på 4st LNBer, sitter bra och stabil konstruktion. Iofs ser Unique parabolen ut att vara bra också. Finns även andra märken. Enkelt kan man säga att paraboler i plåt / metall ger dig bättre signal än om du har plast. Det är också bra att välja en parabol som har en bra lösning för montering av flertalet LNBer så dom sitter bra och man kan justera dom utan allt för stora svårigheter.

    Du kan även fråga dem på butiken vad dom anser är bra kvalite / pris och vilka saker dom skulle rekommendera till dig, dom kan nog ganska mycket inom detta område. Hur man ska montera, vilken montering du har idag osv.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    WF Toroidal-antenn är det bästa om du skall ha fler LNB.
    Själv kör jag med Edision på LNB och Biltemas gamla switchar, har hört att de nya inte är lika "dreamboxkompatibla".
    Vet inte hur många boxar du ska ha ner sladd till, men enklaste är nog att redan från början köpa Quattro-LNB och multiswitch så slipper du byta ut alla grejerna senare. Med tanke på att du sitter i rullstol så borde ju det vara den bästa lösningen från början.
    Men begär först in en offert från de firmor som skall montera, då vissa kan vara lite kinkiga när de skall montera en Toroidalantenn.
    Jag hade tur då firman jag köpte tallriken av här erbjöd sig att montera den för normalpris (monterade ändå själv) men har hört att vissa andra antingen drar öronen åt sig eller höjer priset när det gäller Toroidal. Vet inte varför, de är vad jag märkte inte svårare att montera än en vanlig offset, kanske till och med enklare när det gäller inställning av varje LNB eftersom du inte behöver ändra på skålen då.

    Vet inte vad du bör ha för storlek om du bor utanför Malmö, men med de 4 satelliter du nämner (utgår från att det är 0,8W-19,2E du vill ha in) så räcker det med T-55 där jag bor (utanför Skövde).
    Kolla SatPros paketlösning på T-55 med Quad och 4 st 4-1 switchar för 2849kr, eller hör vad de skall ha för motsvarande med Quattro och multiswitch monterat och klart på huset.

    Du borde kunna få dem att dra alla kablar mellan parabol och switch samt sätta switchen på ett ställe där du själv sen kommer åt så du kan dra vidare kablar dit där du vill ha boxen/boxarna.
    Senast redigerad av Djinn den 2010-12-13 klockan 12:11.
    2st Solo2 OpenPli
    Duo2 4xS2 OpenPli
    Viaplay
    TV-avgift

    Svarta listan:
    1. Undisputed: Glocalnet - 3 försök, 3 misslyckanden.
    2. Dreambox-Sweden - garantier är till för att hållas.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Hmm.

    När det gäller triax kanske en Triax Unique duger bra. Det går egentligen inte att svara på vad som är bäst men Triax parabolerna är bra kvalite och prisnivå anser jag. Deras TDE paraboler är ännu bättre, stabilare konstruktion osv. Antingen skaffar du triax LNBer om dessa finns, annars är Alps bra. Skaffa dock inget som är för billigt bara, kan vara skräp. Räkna med 200-300kr / st för en LNB.

    Det som var bra med TDE skålarna är just den här skenan man monterar på 4st LNBer, sitter bra och stabil konstruktion. Iofs ser Unique parabolen ut att vara bra också. Finns även andra märken. Enkelt kan man säga att paraboler i plåt / metall ger dig bättre signal än om du har plast. Det är också bra att välja en parabol som har en bra lösning för montering av flertalet LNBer så dom sitter bra och man kan justera dom utan allt för stora svårigheter.

    Du kan även fråga dem på butiken vad dom anser är bra kvalite / pris och vilka saker dom skulle rekommendera till dig, dom kan nog ganska mycket inom detta område. Hur man ska montera, vilken montering du har idag osv.
    Hej,
    De TDE skålarna är lite för dyra tycker jag, och storleken ska vara 80 cm cirka eftersom vi hade en Toroidal 90 för och det tog alldeles för stor plats på balkongen så vi sålde den. Nu är parabolen monterat på taket för att den ska inte vara i vägen. Hos satpro säljer de denna Triax parabol 78cm med 4 LNB och Switch för 1750kr och jag hittade för cirka 1300kr på inwarehouse om man hämtar den själv. Tycker du att den är bra eller att jag ska lägga lite mer pengar och köpa något bättre?
    Tack

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Djinn Visa inlägg
    WF Toroidal-antenn är det bästa om du skall ha fler LNB.
    Själv kör jag med Edision på LNB och Biltemas gamla switchar, har hört att de nya inte är lika "dreamboxkompatibla".
    Vet inte hur många boxar du ska ha ner sladd till, men enklaste är nog att redan från början köpa Quattro-LNB och multiswitch så slipper du byta ut alla grejerna senare. Med tanke på att du sitter i rullstol så borde ju det vara den bästa lösningen från början.
    Men begär först in en offert från de firmor som skall montera, då vissa kan vara lite kinkiga när de skall montera en Toroidalantenn.
    Jag hade tur då firman jag köpte tallriken av här erbjöd sig att montera den för normalpris (monterade ändå själv) men har hört att vissa andra antingen drar öronen åt sig eller höjer priset när det gäller Toroidal. Vet inte varför, de är vad jag märkte inte svårare att montera än en vanlig offset, kanske till och med enklare när det gäller inställning av varje LNB eftersom du inte behöver ändra på skålen då.

    Vet inte vad du bör ha för storlek om du bor utanför Malmö, men med de 4 satelliter du nämner (utgår från att det är 0,8W-19,2E du vill ha in) så räcker det med T-55 där jag bor (utanför Skövde).
    Kolla SatPros paketlösning på T-55 med Quad och 4 st 4-1 switchar för 2849kr, eller hör vad de skall ha för motsvarande med Quattro och multiswitch monterat och klart på huset.

    Du borde kunna få dem att dra alla kablar mellan parabol och switch samt sätta switchen på ett ställe där du själv sen kommer åt så du kan dra vidare kablar dit där du vill ha boxen/boxarna.
    Hej,
    Jag har bara en dreambox, vad är skillnaden mellan Quattro-LNB och Quad-LNB? Hur många behöver jag till 4 olika satelliter om jag köper nån av de? Skulle räcka en Toroidal 55 till de satelliter som jag är ute efter?
    Tack

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Eftersom du ska ha 13 och 16 grader var det en dålig idé att sälja din T90. Med en Triax 78 får du inte in önskade satelliter. Inte heller en T55.
    Svarar på PM i frågor som är av allmänt intresse och borde ställts i forumet: Nej

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    13E får han in med en T-55, kan inte uttala mig om 16E, men enda hindret som jag ser det är väl i såna fall att det inte går att sätta LNB tillräckligt tätt för det.
    Ett Quad-LNB är ett LNB med 4 st switchar inuti, vilket innebär att du kan dra kablarna rakt ner i boxen utan problem, max 4 boxar per LNB.
    Ett Quattro-LNB har fyra utgångar, H,V,L,R och kopplas till en multiswitch, och det som avgör hur många boxar du kan ansluta till LNB är antalet utgångar på switchen.
    2st Solo2 OpenPli
    Duo2 4xS2 OpenPli
    Viaplay
    TV-avgift

    Svarta listan:
    1. Undisputed: Glocalnet - 3 försök, 3 misslyckanden.
    2. Dreambox-Sweden - garantier är till för att hållas.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    emisaki, du skulle behållit den parabolen och monterad den på taket. Där finns det gott om plats eller ?

    Du får fråga vilken / vilka paraboler du kan välja på hos satpro som kan ta in alla fyra satelliterna samtidigt, det viktiga är att man kan flytta LNBerna i sidled och justera, finns en hel del billigare paraboler där man mer eller mindre har fasta positioner och då kan man inte välja bland alla satelliterna.

    Du behöver alltså en parabol som kan ta emot satelliterna du är intresserad av, fyra stycken singel LNBs och sedan en diseqc om du styr med din box (i ditt fall en dreambox). Sedan ska allt kopplat ihop. Toroidal 55 kan funka, och även 90an som du hade tidigare. Men eftersom prisökningen är så liten skulle jag köra på Toroidal 90 det är säkrare.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2010
    Inlägg
    66
    Tackad
    1 gånger
    Att försöka få in 13 & 16 på en T55 är knappt att man får, man kan få en OK signal men det är inte säkert att du får allt på 16 utan får nöja dig med de lite starkare frekvenserna.
    Ska du få in 13 & 16 på samma så rekommenderar jag en T90 som enkelt tar in de tillsammans. Alternativt om man har plats och montera så är ju det bästa om du sätter 0.8, 4,8 och 13 på en tallrik och 16 på en egen. Då räcker det bra med en 84cm till 16 satelliten och du slipper massa justering.
    Prismässigt kan det oxå bli billigare än att köpa en T90

  10. #10
    Jag tackar för era svar och tips!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss