Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Ta backup av sin DreamBox till image-fil

  1. #1
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger

    Ta backup av sin DreamBox till image-fil

    Hej!

    Ett program till PC:n för att spara HELA sin nuvarande DreamBox-konfiguration (inställningar, kanaler, rubbet) som en .nfi-image-fil (genom nätverket)? Någon som vet om det existerar? Hade varit grymt. Har en 800-klon med Gemini 5.1.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Exempelvis !!

    dd if=/ of=/media/hdd/backup.nfi exclude=/media/hdd bs=1024
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Ja program till pc som fixar det vet jag inte men du kan ladda ner detta script och installera på din box http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=804 det skapar en nfi-image av det som är installerat på din box så du sen kan flasha in på en annan dm800 eller spara den som backup...

    Vad gäller matkoh's förslag så är jag osäker på om man får med secondstageloader via det :/
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  4. #4
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Gemini har gjort ett plugin som heter FlashBackup. Om du kör Gemini ska det gå att ladda ner via plugins...
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

  5. #5
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Jicarala Visa inlägg
    Hej!

    Ett program till PC:n för att spara HELA sin nuvarande DreamBox-konfiguration (inställningar, kanaler, rubbet) som en .nfi-image-fil (genom nätverket)? Någon som vet om det existerar? Hade varit grymt. Har en 800-klon med Gemini 5.1.
    Ladda ner pluginen på dm800sim2.com
    http://www.dm800sim2.com/sim2/othert...00912/503.html

    Funkar med clones.

  6. #6
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Tack! Skall genast testa, detta går att köra även på min klon då?

    Edit: hade inte sett ditt inlägg sleddog så detta var en fråga till Deas & bpl, verkar som att det skriptet du nämner är gjort just för kloner, så kanske bör testa det först?
    Senast redigerad av Jicarala den 2010-12-19 klockan 18:33.

  7. #7
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bpl Visa inlägg
    Gemini har gjort ett plugin som heter FlashBackup. Om du kör Gemini ska det gå att ladda ner via plugins...
    Det är just den jag länkar till, fast så man kan installera den på valfri image!
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  8. #8
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Jicarala Visa inlägg
    Tack! Skall genast testa, detta går att köra även på min klon då?

    Edit: hade inte sett ditt inlägg sleddog så detta var en fråga till Deas & bpl, verkar som att det skriptet du nämner är gjort just för kloner, så kanske bör testa det först?
    Jag vet iaf att pluginet jag länkar till funkar på clones, och att Geminis orginalplugin INTE funkar.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    372
    Tackad
    12 gånger
    Det går bra att göra en backup direkt i db800 om du har en Hd installerad jag gör det hela tiden.
    Under mjukvara blå knapp enigma2 sen är det bara att flascha om den när boxen startar om efter flaschningen frågar den om man vill återskapa
    inställningarana.
    Bara att trycka ja och du har boxen som den var från början med alla inställningar och kanaler och den nya mjukvaran fungerar klockrent.

  10. #10
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Bumpar denna då jag köpte en DM800 SE med Sim 2.10 nu
    Finns det nåt plugin som stöder backup via boxen med sim 2.10 eller annat sätt där jag kan klona en fungerande nfi-fil?
    Kommer ju att pilla en del så då vill man ju lätt kunna återställa.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss