Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Dreambox 800 + Onkyo TX-SR608 ingen bra kombination!?

  1. #1

    Unhappy Dreambox 800 + Onkyo TX-SR608 ingen bra kombination!?

    Köpte mig en Onkyo TX-SR608 (A/V-receiver) på mellandagsrean men lyckas inte koppla in min DM800 till den. Vet att jag har konfigurerat HDMI-ingångarna rätt men hur jag än gör känner inte förstärkaren av någon signal från Dreamboxen. Har även provat olika kablar och olika ingångar på förstärkaren utan resultat. Boxen är inställd på DVI ut och om jag kopplar HDMI-kabeln direkt till tv:n får jag bild.

    Innan hade jag en 1 år gammal Onkyo TX-SR307 och där var det inga problem att koppla Dreamboxens bild genom förstärkaren. Mycket märkligt att det inte funkar på 608:an.

    Eftersom det är en hyffsat vanlig hemmabioförstärkare tänkte jag höra om det finns någon här som har en och lyckats få bild från sin DM800?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    DM800 har en special-lösning för DVI-HDMI, där de även skickar ljud via DVI-kontakten. Så lösningen för dig är : DVI->HDMI sladden till TV & en TOSlink-kabel till Onkyon.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Jo men grejen är ju att jag vill använda receivern som bildväxel för alla HDMI-källor. Allt är kopplat till Onkyon med HDMI och sedan 1 HDMI-kabel till tv:n. Var inga problem med gamla receivern men nya indikerar inte någon signal alls från Dreamboxen. Ljudet får jag om jag kopplar toslink men alltså ingen bild med DVI-HDMI.

    En nödlösning är ju som du säger att koppla Dreamboxen direkt till TV:n men då får jag 2 HDMI-kablar till tv:n och måste växla mellan HDMI 1 och 2 för att byta källa. Inga större problem iofs för jag har en programmerbar Harmony-fjärr som styr allt men vill ändå slippa en sådan ful-lösning.

    Receivern klarar att konvertera alla format till HDMI ut men Dreamboxens DVI-HDMI känner den inte av alls.
    Senast redigerad av JockeGbg den 2011-01-02 klockan 14:10.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    145
    Tackad
    6 gånger
    jag har exakt samma uppsättning som du och det funkar fint med den tillhörande DVI->HDMI kabeln från DB till Onkan..

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Har du slagit på DVI i menyn på boxen ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av murre87 Visa inlägg
    jag har exakt samma uppsättning som du och det funkar fint med den tillhörande DVI->HDMI kabeln från DB till Onkan..
    Hmmm....skumt att jag inte får det att funka här.

    Vilken ingång har du valt på Onkyon? Jag använder CBL/SAT och har konfigurerat HDMI 1 till den. Men borde ju inte spela nån roll vilken ingång man väljer.
    Senast redigerad av JockeGbg den 2011-01-02 klockan 18:25.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Har du slagit på DVI i menyn på boxen ?
    Jo jag har slagit på DVI. Åtminstone visar den DVI i menyn och jag får bild om jag kopplar den direkt till tv:n. Men en sak som är lite märklig är att jag provade att koppla in den med komponent via scarten (SCART->komponent-kabel). Då ändrade jag i boxen att skicka komponentsignal ut (YPbPr) och det funkade fint. Efteråt ändrade jag tillbaka till DVI men jag får fortfarande bild med komponentkabeln. Det borde jag väl inte få?

    Verkar nästan som boxen visar DVI men i verkligheten är kvar på YPbPr? Undrar om det finns nån fil i boxen man kan kolla detta? Det kanske du vet matkoh som är Linux-guru?

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Du har ALLTID signal ut på SCARTen, så enkelt är det. Har du ställt in "rätt" upplösning (720p eller 1080i)
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Har ställt in 720p som funkat bra tidigare. Har även provat alla de andra inställningarna men inget hjälper.

  10. #10
    Hej

    Jag har samma uppsättning som dig. DM800/Onkyo TX-SR608.
    Jag kör bild/ljud via dvi/hdmi till förstärkaren. Använder HDMI3 till CBL/SAT.

    Inställningar DM800 DVI/1080i/50Hz

    /Johan

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss