Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: IR-mod till Dreambox?

  1. #1
    Medlem miloxs avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    112
    Tackad
    5 gånger

    IR-mod till Dreambox?

    Har en DM600 och två DM500 hemma och börjar bli fruktansvärt trött på att man måste sikta fjärren direkt mot boxen för att det ska funka, alla andra apparater hemma funkar ju till och med även om man riktar fjärren åt motsatt håll. Vet inte riktigt vad som påverkar detta men det borde ju finnas någon mod man kan göra för att förbättra denna prestanda typ byta IR diod i fjärren till en med bättre spridning och intensitet alt öka effekten eller är det något på mottagarsidan man kan förbättra?

    Det måste ju finnas många där ute som tycker det här är irriterande? Förslag?

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Byta batterier i fjärren?
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Medlem miloxs avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    112
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Byta batterier i fjärren?
    Hjälper inte! Samma "fel" på alla mina boxar!

  4. #4
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Förvisso så hade mina underbara barn varigt väldigt hjälpsam med fjärren.
    Så fick skaffa en ny, men för att vara ärlig så känns problemet bekant.
    Verkar som antingen själva ir-en på boxen eller i fjärren blir sämre med tiden.
    För att få den att svara bättre så får man stå närmare boxen.

    Nu minns jag inte om det blev bättre sedan jag köpte en ny fjärr men har väl varigt med om att
    fjärren svarar sämre än vad den gjorde från början.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #5
    Har samma problem...jag har även köpte en ir-bender men den fungerade inte till min dm800 ...typiskt...

    Är också intresserad om det finns någon som bytt ir-komponent i boxen med bra resultat...!!

  6. #6
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Finns tydligen en tråd just angående detta problem här på forumet:
    http://www.comhit.net/showthread.php...hlight=Fj%E4rr
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  7. #7
    Medlem miloxs avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    112
    Tackad
    5 gånger
    Hittade en liten artikel som ev kan vara kul att testa: http://www.cleverandeasy.com/Multime...e-control.html

    Men jag är mer inne på att byta någon komponent tex Ir dioden till någon med högre effekt eller med större strålningsvinkel och även byta ut mottagaren mot en med bättre känslighet. Detta är ju väldigt billiga komponenter så det kostar ju inget att testa men jag skulle verkligen vilja hitta en specifikation på vad som sitter monterat som standard och vilka frekvenser/spänningar allt går på......

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    @milox
    Det är mer troligt att mottagardioden i dreamboxen ligger långt inne och förhindras att ta emot signaler ifrån sidan. Ett sätt är att putta ut den lite, eller löda loss den ifrån sitt lilla kretskort, förlänga benen så att den kommer närmare den lilla rutan tillsammans med den gröna lysdioden, eller ta bort den rutan som kanske blockerar eller bryter strålen ifrån fjärrkontrollen. Men å andra sidan så kanske det ser fult ut utan lucka där fram.
    Ett annat sätt är att sätta ett prisma som centrerar alla vinklar in till mitten. Borde finnas sådana av plast eller glas, finns även i fjärrkontrollsförlängare o.dyl.
    Fjärrkontrollen går på ca 3V, eftersom den innehåller 2st batterier á 1,5V styck.
    Men jag vet inte om boostning ger bättre vinkel ändå.

  9. #9
    Seniormedlem Stickans avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    789
    Tackad
    15 gånger
    Till Android finns en app för att manövrera en box, men det kan man ju göra via webbinterface på PC också. Men klart enklare med en fjärr som funkar bra.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss