Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Trasig fläkt DM800

  1. #1

    Trasig fläkt DM800

    Hej!

    Använder en DM800S clone med sim 2.01.Har kört den problemfritt i 2 år med en liten inbyggd fläkt som var monterad vid köp och snurrar dygnet runt. Nu har den börjat skapa oljud och stannar mellanåt. Är det OK att köra boxen utan minifläkten på? Har för mig att originalboxarna inte har någon fläkt alls. Använder även hårddisk i denna box.


    MVH

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    kör du hårddisk så hade inte jag vågat chansa utan fläkt.

    Jag kör en laptopfläkt under boxen, kyler kanon, kopplad på usbn på baksidan.
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  3. #3
    Okej, Låter den fläkten mycket? Den inbyggda var hopplös med oljudet den gav ifrån sig. Har läst att vissa kör en chassifläkt på boxen också. Vad rekommenderas ang att blåsa in luft eller suga ur från boxen?

  4. #4
    Donator
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    135
    Tackad
    2 gånger
    Hejsan.. grymt smidigt tips ifrån mig till dig!
    Köp en följande..
    http://www.teknikproffset.se/DATOR/D...-mm-flaekt.htm
    sedan bara klippa sönder en gammal usb sladd och tvinna ihop trådarna... så tar du strömmen ifrån usb bak på dm800... då snurrar den grymt bra och tyst! Lycka till

  5. #5
    Hej! Tackar för det fina tipset. Det blir ett enkelt ingrepp. Blåser den in luft eller suger den ur? Vet inte vilket alternativ som är effektivast.

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Spelar ingen roll, bara du får rörelse på luften. Tipset funkar oxå bra med en gammal 12V datorfläkt. Kör den på USB (=5 Volt) och den går ljudlöst.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    135
    Tackad
    2 gånger
    Hejsan! Beror på vilken du lägger + - på... Så du kan få den snurra hur du vill.. Vilket som är bäst vet jag ej men undrar det med! Så om någon kan svara på det så är man glad! Chippen!!

  8. #8
    Du kan ju stoppa in en 50- 70 mm fläkt om du inte har hdd i den. Kör den på 5 volt så är den helt tyst och kall.
    Du har 5 volt på dom två bakre stiften där du annars tar ström till hdd.
    Även dom två stiften på andra sidan kortläsaren, vid interna usb är 5 volt.
    Om fläkten som satt i boxen har ett motstånd på sladden så kan du klippa av den och tvinna ihop dom bara.
    Den snurrar lite fortare med motståndet än på 5 volt.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av kavvis Visa inlägg
    Hejsan.. grymt smidigt tips ifrån mig till dig!
    Köp en följande..
    http://www.teknikproffset.se/DATOR/D...-mm-flaekt.htm
    sedan bara klippa sönder en gammal usb sladd och tvinna ihop trådarna... så tar du strömmen ifrån usb bak på dm800... då snurrar den grymt bra och tyst! Lycka till
    min fläkt har också börjat väsnas .... för min förståelse bara , monterar man denna fläkten utanpå boxen ... ?

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Exempelvis, eller internt om det finns plats. Valet är ditt.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss